Spara eller slösa - konsumera eller planera?
Hej
Jag och min man har olika syn på vår ekonomi, och jag vill höra hur ni andra tänker.
Frågan rör huruvida värdeökningen på vår lägenhet är pengar man kan konsumera, eller om det mer ska ses som ett "osäkert" sparande för framtiden (eftersom ingen vet vad lägenheten kommer vara värd när vi säljer den kallar jag det osäkert).
Vi säger såhär:
Lägenheten köptes för 900'
Kontantinsatsen var 200'
Lånet således på 700'
Värdet idag är ca 1300'
Hur förvaltar man dom pengarna bäst? Min man tycker som sagt att vi gott kan låna upp då och då till saker vi behöver (inte hemelektronik och så som vi alltid betalar kontant, utan typ bil).
Tänker man som han gör betyder ju det att vi kommer höja lånet med, säg 150', var femte år (ungefär vad en bil kostar) utan att blinka och utan att betala av mer på lånet varje månad.
Det betyder alltså att vi i förlängningen (om säg 10 år) kommer sitta med lån på bilar vi inte längre äger (eftersom dom gjort sitt, sålts, och ny bil köpts med nytt lån).
Jag tycker absolut att man kan baka in en bil i lägenhetslånet (då det är smidigt och förmånligt), men att man då bör betala av (eller sätta undan) det bilen kostar i värdeminskning varje månad. På så sätt betalar man för det man konsumerar istället för att konsumera den värdehöjning på lägenheten som blir (som bara är fiktiv till den dag lägenheten säljs).
Min man tycker jag "sparar" i onödan, och undra vad jag ska göra med alla pengar...
Vi är båda medelinkomsttagare och får ut mer än vi gör av med. Några tusen läggs undan (och konsumeras när det behövs) till semester och annat kul. Vi äter ute när vi känner för det, köper det vi vill ha (inom rimliga gränser såklart =), och unnar oss det vi känner för. Detta finns det utrymme för inom vå månatliga inkomst.
Vad tycker ni?
Haka inte upp er på summorna, antal år man kör en bil osv. Frågan gäller mer vad denna värdeökning egentligen "är till för" eller hur jag ska uttrycka mig.