Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Spökes namn(t)råd

Hej Spöke!

Jag vet inte om du har sett min tråd (den heter Namn som passar med Elisabeth) men det är i alla fall vad gärna skulle få tips på! Jag är gravid med första barnet, vet inte könet ännu men Elisabeth har varit förstahandsval om det är en flicka, men nu blir jag osäker för att en del som jag nämnt namnet för är dösäkra på att hon kommer kallas Bettan i Sverige och det vill jag absolut inte... Så har du tips på både pojknamn och flicknamn i samma stil? Du behöver inte tänka på generationen för de flesta pojkar då hette ju typ Bengt, Mats etc och det är inte vad vi söker. Det är heller inte säkert att barnet kommer växa upp i Sverige (vi flyttar snart till USA).

Önskemål:

- Barnet kommer bli amerikansk och svensk medborgare och även tala franska så vi önskar helst namn som finns och helst stavas likadant på alla tre språk

- vi har ett svenskt efternamn så inte för "exotiskt" förnamn. Det ska alltså uppfattas som svenskt om vi flyttar tillbaka till Sverige, så inte typ Mackenzie eller Jean-Pierre. Det behöver dock inte uttalas likadant på alla språk.

- stiliga namn, inga nymodigheter

- gärna minst tre stavelser eftersom efternamnet är enstavigt

- helst inga uppenbara fula smeknamn

- gärna bibliska namn men inte överdrivet bibliska

Namn vi redan har på listan (kommentera gärna vilka du tycker passar bäst med Elisabeth):

Alexandra, Antonia, Beatrice, Caroline, Cecilia, Charlotte, Juliette, Miriam, Olivia

Benjamin, Edward, Jonathan, Samuel

Tacksam för tips på fler namn!

• Seven Costanza

Tack så mycket! Jag tänker mig också exempelvis Ellie som smeknamn, så jag tror att vi tar Elisabeth till första barnet om det blir en flicka. Av dina förslag tycker jag om Josephine, Amelie och Henrietta, samt Adrian. Jag tycker egentligen om både Nathanael, Leonard och Leopold och har redan dem på min lista, men funderar på om de är lite "mycket" till ett vanligt svenskt efternamn?

Vilket av pojknamnen på min lista tycker du passat bäst med Elisabeth: Benjamin, Edward, Jonathan, Samuel eller Adrian?

• Seven Costanza
    spöke skrev 2015-06-24 10:50:57 följande:

Nathanael är kanske lite långt och krångligt. Leonard och Leopold tycker jag funkar bra. 

Till Elisabeth tycker jag att Edward passar bäst.

Tack, det ska bli spännande att se om det blir en pojke eller flicka!
  • Seven Costanza

Hej spöke!

Jag har tidigare frågat efter namn som passar med Elisabeth, men har nu fått veta att vi väntar en pojke. Vårt bästa förslag just nu är Carl Fredrik (utan bindestreck) och så kan sonen själv välja när han blir äldre om han vill kallas bara Carl. Vi själva kommer kalla honom ett annat smeknamn men har inte bestämt om vi vill att tilltalsnamnet ska vara Carl eller Carl Fredrik (prinsen heter ju t ex Carl Philip utan bindestreck så det borde ju gå, bindestreck vill vi inte ha). Båda namnet är släktnamn och vi tycker mycket om dem. Frågan är om namnen är klassiska eller kan kännas daterade? Finns ju många i vår generation också som heter så. Idag är ju namnvariationen större men jag minns som barn en på min skola som hette Ingela och en som hette Birger, och det kändes helt fel för det var rätt ovanliga namn men ändå vanligare i föräldragenerationen än i den egna.

Vad tycker du om detta? Har du några andra namnförslag i liknande klassiska stil som ändå känns som att det kan passa bra på ett barn fött på 10-talet? Gärna som passar med Carl eller Fredrik så man kan ha åtminstone ett av dem som andranamn. Stort tack!

• Seven Costanza
    Min dotter skrev 2015-11-02 22:35:58 följande:

Tack för svar! Vi har tyvärr inte så många fler namn på listan. Vi gillar just stiliga namn gärna klassiska men helst inte 10-i topp. Ovanligare namn funkar det med, men det måste vara ett etablerat namn ändå. Helst inte för korta, David är egentligen på gränsen Helst inte för mjuka namn heller. Ja du hör ju så insnöade vi är

Några förslag:

Ludvig och Jakob

Ludvig och Edvard

Ludvig och Samuel

Ludvig och Jonathan
  • Seven Costanza
    spöke skrev 2015-11-09 22:54:43 följande:

Jadå, dubbelnamn måste inte ha bindestreck. Carl Fredrik är dock ett ganska långt namn. Tänker ni använda hela namnet? Annars tycker jag att det funkar lika bra med ett av namnen som förnamn och det andra som andranamn. Carl är ett typiskt tidlöst namn. Fredrik har haft större svängningar och är därför lite mer förknippat med vissa generationer, just nu framför allt med 60-, 70- och 80-talister. 

Erik är ett annat tidlöst namn. Oskar/Oscar är hyfsat tidlöst, även om det också har haft en lite ojämnare popularitetskurva. Dock är namnet helt rätt nu.

Andra klassiska namn som passar på 10-talet: Edvard/Edward, Ludvig, Axel, Viktor, Gustav, August, Samuel, Vilhelm.

Tack för svar! Vi har i så fall tänkt registrera Carl som förnamn och Fredrik som andranamn men om han själv vill kan han ju presentera sig som Carl Fredrik ändå när han blir äldre. Varför vi eventuellt tänkte oss Carl Fredrik som dubbelnamn (fast utan bindestreck) är för att vi har ett enstavigt efternamn så vi ville helst ha ett längre förnamn, men har inte kunnat enas helt om något långt förnamn utan Carl är det bästa vi kommit fram till.

Vi har haft flera av de namnen på vår lista och båda tycker om Edward och Samuel hyfsat, men känns inte helt rätt till det här barnet. Det blir kanske något av de namnen till syskon i så fall, om det inte blir någon Elisabeth .
  • Seven Costanza
    MrsWalker skrev 2015-12-09 17:48:37 följande:

Hej igen Spöket! 

Tack för ditt svar senast Nu vet vi att det är en liten pojke i magen, och snart är det dags för honom att komma men vi har fortfarande inte hittat något som känns rätt för båda. Vi funderar på sanskrit-namnet Bodhi i mellannamn, inte helt säkra men har fastnat lite på det (mannen skojade under en tid att pojken skulle heta Bo, men det passar inte oss, så hittade vi namnet Bodhi...) 

Förnamnet är dock svårare. 

Just nu på min lista: Castor, Amadeo, ... (vilket båda har fått nej av mannen tidigare..) och så har jag fastnat för Viridian. (ovanligt färg-namn som råkar vara en av mina favoriter men vågar knappt föreslå det för mannen innan jag fått lite tankar om det :-P) 

nameberry.com/babyname/Viridian

Ett namn som min man gillar är Noam, vilket jag tycker är fint, men funkar tyvärr inte om vi ska ha Bodhi som mellannamn. Haha så krångligt vi gör det.  

Så, listan som det ser ut just nu:

Castor

Amadeo

Noam

Viridian

Bodhi

Mycket tacksam för tips och fler förslag!

Vet inte om ni är judar och heller inte om ni bor i ett engelsktalande land (tänkte att ni kanske gör det med tanke på att du kallar dig Mrs Walker) men tänkte i alla fall säga att åtminstone här i USA skulle nog de flesta anta att sonen är jude om ni väljer Noam, för det är betydligt ovanligare utanför judiska kretsar än t ex David, Jacob, Jonathan, Benjamin och andra judiska namn. Här behöver ju det dock inte bli något problem, men om ni bor i Sverige hade jag inte valt ett såpass uteslutande judiskt namn till min son (särskilt inte om jag inte var jude) med tanke på hur dåligt judar behandlas i Sverige nuförtiden. Inget ni bryr er om kanske men ville ändå nämna det.

Om ni bor i ett engelsktalande land tycker jag Bodhi är finast, men i Sverige hade jag inte valt det eftersom det på svenska blir så likt Bodil. Castor var jättefint!
  • Seven Costanza
    Miaairam skrev 2016-07-29 22:48:45 följande:

Tack! Några av dessa namn åker upp på listan! :)

Måste bara säga att Folke var väldigt fint!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd