• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • FraYo

Har en dotter som fick namnet MOLLY Elise och väntar nu vårt andra barn. Vi funderar på VALLE Åke eller ELLA Gittis.
    Passar de?;)

(elise är efter min mamma som hette elisabeth o Gittis ska vara efter svärmor som heter birgitta. Åke heter bägge våra pappor)

• spöke
    FraYo skrev 2012-07-27 09:46:05 följande:
    Har en dotter som fick namnet MOLLY Elise och väntar nu vårt andra barn. Vi funderar på VALLE Åke eller ELLA Gittis.
    Passar de?;)

(elise är efter min mamma som hette elisabeth o Gittis ska vara efter svärmor som heter birgitta. Åke heter bägge våra pappor)
    Misstänker att ni gillar dubbel-L. Tycker att både Valle och Ella funkar fint med Molly. Men jag vill nog ändå lobba lite för det fina namnet Valter (som kan ha smeknamnet Valle).

Tänk också på att det som ni antagligen har fallit för hos namnet Molly nu får konkurrens av Valle resp. Ella. Som när man har en favorittröja som är röd och så bestämmer man sig för att köpa en liknande röd tröja. Då känns inte tröjorna i garderoben lika unika. Köper man en blå tröja istället så har man två tröjor som känns unika.

• mammatillgossar

Tack för dina förslag :)

• spöke
    mammatillgossar skrev 2012-07-27 10:18:59 följande:
    Tack för dina förslag :)
    Vad har ni för förslag?
  • FraYo

Njae :p. Hon skulle heta elise men vid förlossningen såg hon bara ut som en Molly ;).

Valter är fint. Se om gubben går med på de ;)

Har du några andra förslag som passar till Molly?

Tack för ditt svar iaf :)

• spöke
    FraYo skrev 2012-07-27 12:38:51 följande:
    Njae :p. Hon skulle heta elise men vid förlossningen såg hon bara ut som en Molly ;).

Valter är fint. Se om gubben går med på de ;)

Har du några andra förslag som passar till Molly?

Tack för ditt svar iaf :)
    Elise är fint. Är det inte längre ett alternativ?

Några förslag:
    Molly & Clara/Klara
    Molly & Thea
    Molly & Julia
    Molly & Leah
    Molly & Linn
    Molly & Majken
    Molly & Vilma/Wilma
    Molly & Minna
    Molly & Ebba
    Molly & Mira

Molly & Joel
    Molly & Sam
    Molly & Emil
    Molly & Theo
    Molly & Felix
    Molly & Casper/Kasper
    Molly & Adam
    Molly & Simon
    Molly & Tim
    Molly & William
  • FraYo

Nje. Det heter Molly i andranamn :). Det var tilldelat henne och vill inte ha det på "en till" :)

Haha. Så häftigt då Sam och clara och minna är namn vi pratat om :). Ska visa gubben dina förslag :).

Tack igen :)

• spöke
    FraYo skrev 2012-07-27 14:42:40 följande:
    Nje. Det heter Molly i andranamn :). Det var tilldelat henne och vill inte ha det på "en till" :)

Haha. Så häftigt då Sam och clara och minna är namn vi pratat om :). Ska visa gubben dina förslag :).

Tack igen :)
    Solig
  • mammatillgossar

Vide, Vile, Abbe, Ebbe, Vidar, Algot, Vilgot är dom namnen som står högst på min lista :) Och nu verkar det som att han gillar Ebbe lite iaf...? :)
    Justus och Hannes gillade jag av dina förslag. Men tyvärr heter mina föräldrars katt Justus och sambon heter Johannes som är lite för likt Hannes. Så har du något mer liknande får du gärna dela med dej av det också ;)

Svar på tråden Spökes namn(t)råd