• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    mammatillgossar skrev 2012-07-27 15:08:38 följande:
    Vide, Vile, Abbe, Ebbe, Vidar, Algot, Vilgot är dom namnen som står högst på min lista :) Och nu verkar det som att han gillar Ebbe lite iaf...? :)
    Justus och Hannes gillade jag av dina förslag. Men tyvärr heter mina föräldrars katt Justus och sambon heter Johannes som är lite för likt Hannes. Så har du något mer liknande får du gärna dela med dej av det också ;)
    Viggo Valter Alfred

Pontus Rufus Linus Mandus Alfons Mattis Lias
  • mammatillgossar

Valter, Alfons, Mattis

• mammatillgossar

.. Och Lias var jätte fina! Tack :)

• Prodin

Tack för tipsen spöke =)

<3

Det med annan vokal i början ska jag verkligen ta till mig!

Your argument is invalid
  • plopp76

Hej!

Jag halkade in här och blev helt fast! Underbar tråd *tumme upp*

Jag är i bebisverkstan just nu och fullkomligt älskar det här med namn! Det har varit klart sen länge vad en ev liten skulle kunna heta, dessa namn har jag på min lista:

Mio Catharina
    Freja Alexandra

Mio Alexander
    Dante Sakarias

Hur klingar det om du får tycka till? Mio passar i min värld på både flicka och pojke, rätt eller fel? Troligtvis kan det tänkas att det inte alls blir något av ovanstående namn när det väl är dags... men dessa har hängt med som längst :)

• CAL

HEJ SPÖKE Spöke
    Jag vill att du väljer ut minst 3 namn i varje kategori som du tycker är finast! Om du tycker att färre än 3 är fina så väljer du endast 3 alternativ, men om du gillar många namn får du markera så många du vill!! Solig

Städer: Austin, Dallas, Denver, Hamilton, Jackson, Lincoln, Texas, Phoenix, Memphis

X-namn: Texas, Dexter, Sixten, Baxter, Maximilian, Braxton, Phoenix
    (Observera att alla namn har X som tredje bokstav, förutom de två sista, som jag inte gillar alls^^)

Amerikansk-inspirerade namn: Cliff, Rocky, Hector, Hamilton, Damien, Declan, Dominic, Devin, Shawn 

Blandade "svenska": Adam, Anton, Björn, Christoffer, Jesper, Julian, Hugo, Michael, Erik, Elric, Emrik, Edward

Blandade svenska 2: Wilmer, Vilhelm, Theo, Nicolas/Nicholas, Lucas, Sam, Samuel, Emanuel

TACK HEJ!  

• spöke
    Prodin skrev 2012-07-27 21:54:27 följande:
    Tack för tipsen spöke =)

<3

Det med annan vokal i början ska jag verkligen ta till mig!
    Hoppas du hittar ett namn som känns så där alldeles rätt...
  • spöke
    mammatillgossar skrev 2012-07-27 19:42:09 följande:
    Valter, Alfons, Mattis
    mammatillgossar skrev 2012-07-27 19:42:56 följande:
    .. Och Lias var jätte fina! Tack :)
    Solig
  • spöke
    plopp76 skrev 2012-07-27 23:56:11 följande:
    Hej!

Jag halkade in här och blev helt fast! Underbar tråd *tumme upp*

Jag är i bebisverkstan just nu och fullkomligt älskar det här med namn! Det har varit klart sen länge vad en ev liten skulle kunna heta, dessa namn har jag på min lista:

Mio Catharina
    Freja Alexandra

Mio Alexander
    Dante Sakarias

Hur klingar det om du får tycka till? Mio passar i min värld på både flicka och pojke, rätt eller fel? Troligtvis kan det tänkas att det inte alls blir något av ovanstående namn när det väl är dags... men dessa har hängt med som längst :)
    Hej hej! Och välkommen till min lilla namntråd.

Visst är det så att Mio bärs av både flickor och pojkar. Här är lite statistik från SCB:

Det finns 133 kvinnor som har förnamnet Mio. Av dessa har 88 namnet Mio som tilltalsnamn. Det finns 1306 män som har förnamnet Mio. Av dessa har 960 namnet Mio som tilltalsnamn.
    Jag tycker dina kombinationer klingar bra ihop. Det är snyggt att kombinera korta med långa namn.
    Hur kommer det sig att du inte vill kombinera Mio med Alexandra (men Mio Alexander finns på listan)?  
Svar på tråden Spökes namn(t)råd