• Siri29

svårare bli gravid i danmark?

Hej hej!

Jag fattar om ni tycker att den här frågan verkar helskum, låt mig förklara mig.
    Jag har hört av nån här på FL som menade att danska kliniker, eftersom de är komersiella, späder ut sin sperma.
    Jag tycker inte det låter särskilt troligt egentligen, men sen när jag läst om folk som varit i danmark några gånger - utan att bli gravida - så börjar jag undra om det låg någonting i det där.
    Sorry, om jag verkar nojig, ser ju själv att min fråga är lite bisarr. Men vill nån svara mig/lugna mig - så snälla gör det.

• Svar på tråden svårare bli gravid i danmark?
  • sweetlina

hmm de där har ja inte hört nåt om

vi var dock där 10ggr utan något plus på stickan och första gången med heminsemination blev vi gravida.

• FamilyGay

Har inte heller hört något om det.

Vi har varit där 3 ggr och har nu 2 barn. Men kan ju haft ren tur. Skrattande

• Siri29
    sweetlina skrev 2010-10-31 19:36:45 följande:
    hmm de där har ja inte hört nåt om

vi var dock där 10ggr utan något plus på stickan och första gången med heminsemination blev vi gravida.
    Vad tror du det beror på?
    Var var ni nånstans?
    Gjorde ni IVF?
  • Miew

Min moster och hennes fru har varit där två gånger och har två barn, så för dem funkade det galant.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Siri29
    Miew skrev 2010-11-01 10:40:47 följande:
    Min moster och hennes fru har varit där två gånger och har två barn, så för dem funkade det galant.
    Nice!
    Vet du på vilken klinik de var?
  • sweetlina
    Siri29 skrev 2010-11-01 10:39:17 följande:
    Vad tror du det beror på?
    Var var ni nånstans?
    Gjorde ni IVF?
    Ja har faktiskt inte en aning, dålig tajming? Vi var på vitanova, dom va superbra o trevliga.
    Vi gjorde inte någon ivf.
    Dels så lever ju frysta o tvätta spermier betydligt kortare tid är färska så kanske därför, vi prickade kankse inte rätt helt enkelt, javet inte eller så passade dom spermierna inte just mig
  • Siri29
    sweetlina skrev 2010-11-01 12:21:10 följande:
    Ja har faktiskt inte en aning, dålig tajming? Vi var på vitanova, dom va superbra o trevliga.
    Vi gjorde inte någon ivf.
    Dels så lever ju frysta o tvätta spermier betydligt kortare tid är färska så kanske därför, vi prickade kankse inte rätt helt enkelt, javet inte eller så passade dom spermierna inte just mig
    Tack för svar, testade ni både på dig och din flickvän?
  • sweetlina
    Siri29 skrev 2010-11-01 12:37:00 följande:
    Tack för svar, testade ni både på dig och din flickvän?
    Nej det gjorde vi inte, min fru vill inte vara gravid och jag ville så ingen tvekan där inte*S*
    men hade vi fått det svart på vitt att jag inte kunde bli gravid så hade min fru självklart
    gått med på att testa på henne oxå
  • Siri29
    sweetlina skrev 2010-11-01 13:02:42 följande:
    Nej det gjorde vi inte, min fru vill inte vara gravid och jag ville så ingen tvekan där inte*S*
    men hade vi fått det svart på vitt att jag inte kunde bli gravid så hade min fru självklart
    gått med på att testa på henne oxå
    Vad häftigt att ni blev gravida på första försöket med heminsemination. Jag blev lite förvånad att ni gjort 10 inseminationer utan att de rådde er till IVF, brukar de inte göra det då?
  • Miew
    Siri29 skrev 2010-11-01 10:42:13 följande:
    Nice!
    Vet du på vilken klinik de var?
    Tyvärr. De har inte pratat så mycket om det. Bara att de var jättenöjda med personal och att det funkade på första försöket två gånger.
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Bellabus019

Jag blev gravid på första försöket!

• sweetlina
    Siri29 skrev 2010-11-01 13:39:13 följande:
    Vad häftigt att ni blev gravida på första försöket med heminsemination. Jag blev lite förvånad att ni gjort 10 inseminationer utan att de rådde er till IVF, brukar de inte göra det då?

Ja de va häftigt o då använde vi inte ens ÄL tester eller nåt utan jag tog bara en dag i cykeln*S*
    hmm ja vet inte vi själva pratade om det men ville gänra inte genomgå den processeno allt va de innebar så de sista ggr använde vi pergotime och jag fick både 2o 3 äggblåsor men inte hjälpte d eheller*S* men tur de för då skulle vi inte haftd en finaste flickan i världen nu*S*

• Gaytjej

Antalet spermier är står inte i proportion till antalet lyckade försök så länge mängden överstiger en summa på 2-3 000 000 har jag för mig. Både i Danmark och i Sverige insemineras man med fler spermier än så (summan spelar som sagt ingen roll, men FYI så har snittet legat på 4 miljoner i Sverige under mina 5 ggr här och mellan 10 och 20 miljoner i Danmark. Resultat: ingen graviditet).

Däremot skulle man kanske kunna tänka sig att vissa kliniker är slarvigare eller att en del läkare/barnmorskor inseminerar kvinnor som vid noggrannare utredning inte är ngn idé att inseminera eller iaf inte i just den aktuella cykeln.

Men faktum är att jag tror att en del av oss helt enkelt har väldigt lätt att bli gravida - och då spelar vissa faktorer (som val av klinik, läkare, inseminationsteknik, exakt tidpunkt givetvis inom ett visst intervall, stress, levnadssätt etc ) mindre roll.

• Birry

Jag har blivit gravid två gånger på andra försöket i Danmark, och en gång på andra försöket i Sverige (alltså tre graviditeter) så för mig stämmer det inte alls att det skulle vara svårare i Danmark.

Precis som Gaytjej skriver så är det antalet spermier vid som spelar roll, inte hur många doser en "sats" delats upp på. Sen är det din kropp som "avgör".

• pusselbitar

Vi har gjort tre inseminationer på Stork, de har resulterat i två underbara barn och ett tidigt missfall. Så för just oss så har danmark varit en hit! Men det är så mycket som spelar in, en hel del tur ....

• yran

De har allt att förlora på att späda ut sperman. De vill ju självklart kunna stoltsera med god statistik på hemsidan för att locka fler kunder. Jag blev gravid på andra försöket på Storkklinik. 

/Jo 

• Linastrumpan

Jag har svårt att tro att det stämmer men kan inte säga att det inte är sant.
    Jag har i alla fall gjort två insemintationer i danmark som resulterat i två friska barn så för mig hade det i så fall ingen betydelse om det var utspätt eller ej

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Espem

Det låter extreeeeeemt osannolikt... 

• Skrållisen

Vi har också bra erfarenhet av danmark. Vi har gjort tre inseminationer på Storkkliniken varav två resulterade i graviditet. Första graviditeten blev tyvärr missfall men andra lyckades och nu har vi vår lille son :)

Håller med om att det vore dumt av dem och späda pga konkurrensen, de vill ju ha ett gott rykte så folk väljer just dem!

Svar på tråden svårare bli gravid i danmark?