Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

varför...?

Det är i ngen rättighet att skaffa barn men det är en rättighet att få hjälp vid medicinska problem.

Fast du vill kanske inte ha vård om du trillar och bryter foten på en frivilligt vald promenad.

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Fru U
    seejtaan skrev 2010-10-31 11:53:42 följande:
    medicinska problem säger du..
    du menar altså att man inte överlever utan att få hjälp med att skaffa barn? okej.
    Man överlever utan att få en bruten fot lagad också. Man överlever jäkligt mycket utan medicinsk hjälp.

Varför ska vissa medicinska problem sållas ut? I just detta med att skaffa barn så har man kommit fram till att även om ivf o dylikt kostar så betalar det sig själv flera gånger om eftersom barnet bidrar så pass mycket ekonomiskt som vuxen
  • Fru U
    seejtaan skrev 2010-10-31 11:59:02 följande:
    många skulle nog ha svårt att arbeta med en bruten fot.

för att det inte är ett problem. alla kan inte få barn, enklare än så är det inte.
    Man kan arbeta med en bruten fot, det handlar om att lära sig hantera smärtan och det är fullt möjligt. Foten läker sig själv så småningom, men visst veklingar hade säkert trillat av pinnen

Varför ska inte alla få barn? Du ugår ifrån nån sorts ide om karma eller?
  • Fru U
    seejtaan skrev 2010-10-31 12:05:06 följande:
    så antingen ingen sjukvård till SJUKA människor eller så ska alla få pengar till vad de önskar? okej.

för att alla inte kan? inte karma, bara inse att alla inte kan.

Alla kan inte heller överleva cancer, ska vi därmed sluta behandla de med cancer?

Alla kan inte heller bli bra efter en hjärtinfarkt, ska vi därmed sluta behandla de som får hjärtinfarkter?

And the list goes on.

Ja livet är orättvist innebär det att man ska bara lägga sig ner och acceptera det eller ska vi göra nåt åt det vi faktiskt kan göra nåt åt? Eller tror du på att alla ska leva efter naturlagarna?

• Fru U
    seejtaan skrev 2010-10-31 12:24:16 följande:
    hänvisar till inlägg 19.

självklart man de som vill lägga sina pengar på vad de vill men att det ska betalas av andra är fel.
    Då tycker jag att du ska flytta till ett land där du får göra precis vad du vill med din inkomst och slipper få nåt betalt av staten, så slipper du betala för någon annan
  • Fru U
    seejtaan skrev 2010-10-31 12:35:58 följande:
    jag betalar gärna skatt så vi kan ha en fungerande sjukvård, fungerande skola osv. men varför ska jag betala för att andra ska få det de vill ha? då kan staten betala min bil jag vill ha.
    Varför ska du få sjukvård, skola, vägar mm. Andra kanske inte vill betala för att du ska få det du vill
  • Fru U
    seejtaan skrev 2010-10-31 17:12:17 följande:
    har fullkomligt fungerande känslor, dock lider jag inte med folk som faktiskt inte har större problem än att inte kunna få barn.

Du har med andra ord aldrig träffat en lidande barnlös kvinna/man. Du har med andra ord ingen aning om vilket problem det kan innebära att vara ofrivilligt barnlös.

Så bra vi fått det konstaterat, då är diskussionen över. Eftersom hela resonemanget från din sida utgår ifrån att du vill nåt för att du känner så och vi nu konstaterat att andra känner annat så finns ju inte mer att säga.

• Fru U
    seglaren skrev 2010-10-31 20:09:51 följande:
    Förutom de rent uppenbara mänskliga aspekterna på detta så finns det flera faktorer som ts verkar totalt okunnig om. Det är inte så att det föds för många barn i Sverige, utan det föds för få. Den lilla struntsumma en IVF kostar för landstinget går inte att jämföra med det som den kommande medborgaren genererar i skatteintäkter. Så om man enbart ser till det rent ekonomiska är IVF en vinstaffär för skattebetalarna. Vi ska vara jäkligt glada för de kvinnor som vill föda barn i Sverige, hur det än går till, så att vi får några skattebetalare som kan försörja oss när vi blir pensionärer.
    Fast ts bryr sig inte om det för ts tycker inte att det är rätt med ivf och tja vad ska man säga, känslor har man rätt till men det är knappast lönt att diskutera i den här typen en därför-vinkling
Svar på tråden varför...?