Inlägg från: Akropol |Visa alla inlägg
  • Akropol

medium, bluff?

Du behöver inget medium för att berätta för dig att du älskar din pappa. Du har honom med dig hela tiden så vårda de fina minnena av honom. Känn att du har ett band tillbaka i tiden med honom som kan ge dig styrka. Kom ihåg vad han gjorde för dig när du växte upp och använd de bra sakerna så har du kontakt med honom varje dag. Det är nog vad de döda vill att vi ska göra. Att vi faktiskt ska ta lärdom av deras liv och inte upprepa deras misstag men ta till oss av det som var bra. Det behöver du inte betala 500:- för.

• Akropol
    Anonym (p) skrev 2010-11-01 11:46:02 följande:
    För några år sen hörde jag på radion en man berätta att i själva dödsögonblicket lättar människokroppen med ca 15-25 gram. Denna viktnedgång har inte kunnat förklaras vetenskapligt. Jag, och många med mig, tror att det är kroppens själ som lämnar kroppen. och det är den som seriösa medium kan få kontakt med. Det finns även många som är oseriösa (som t.ex. spådamen som berättade dödsdatum!).
    Hur ska man tolka att det är en skillnad på 10gr mellan olika människors själ? Är det bara ett mätfel eller är kanske alltihop ett mätfel? Lite mer får det nog vara för att man ska kunna säga att det är själens vikt som mäts. Bara för att något inte är förklarat vetenskapligt på det vanliga sättet så är det inte bevis på att det övernaturliga finns.
  • Akropol
    Anonym (p) skrev 2010-11-01 12:00:34 följande:
    Varför skulle det vara ett mätfel? Det är ett faktum att kroppen minskar i vikt i dödsögonblicket. Stora människor dör, små barn dör, varför skulle det inte kunna vara vikskillnad på själen när det är viktskillnad på människor? Jag skrev inte heller att det var något bevis för själens existens men det är vad jag, och många med mig, tror.
    Varför skulle det vara viktskillnad på själen? Har en person som väger 150kg en dubbelt så tung själ som en som väger 75kg? Varför? Vad är det som gör att en spådam som kan berätta ett dödsdatum skulle vara oseriös? Det kan vara så att allt är förutbestämt och då är alla som inte kan berätta dödsdatum bara en bluff. Eller så förtiger de information och då kanske det handlar om en konspiration.
  • Akropol
    Anonym (p) skrev 2010-11-01 12:28:29 följande:
    Jag tycker själva vikfrågan är ointressant. Jag vet inte varför det skulle vara lika eller olika vikt på själen, jag finner inget intresse i att spekulera i den frågan. Om jag jämför med hjärnan kanske du förstår min tankegång att det inte bara är storleken (eller vikten) som betyder något. Einstein hade tydligen en väldigt liten hjärna men innehållet var desto större.
    Jag personligen tycker det är oseriöst att dela med sig av kunskapen när någon ska dö. Döden är något som skrämmer de flesta och är oftast inte någon välkommen gäst. Alla vet vi att vi någon gång ska dö men om du får ett datum då en kär person ska dö blir inte tillvaron densamma igen. Har en bekant som bragdes om livet för en tid sen. Hennes mamma kommenterade att det är TUR att man inte vet att sånt ska hända för då hade de inte kunnat leva ett normalt liv.
    Men jag tycker det är oseriöst att hävda att det finns en själ bara för att någon i någon undersökning tyckt sig finna en liten viktskillnad. Antingen så vet de om och när man ska dö eller så gissar de bara. Ett riktigt medium bör veta saker.
  • Akropol
    Cat71 skrev 2010-11-01 13:28:14 följande:
    Jag blev nyfiken efter ditt påstående och sökte runt lite. Det enda test som över huvudtaget utförts på människor (flertalet studier har gjorts på djur och samtliga resultat visar på att det inte skett någon viktminskning) gjordes 1901. Bristande bevisning, dubbeltydliga anteckningar och kontroll under själva utförandet gör att testet inte erkänts alls. Se bl.a. gärna: www.boingboing.net/2010/05/14/victorian-docto...

Vetenskapliga fakta?
    Inte alls!!
    Tänkte på att om en människa som dör väger 60kg och det är viktminskningen är 15-25gr så handlar det om 0,025-0,042% av den totala kroppsvikten. Om man kan mäta upp den lilla viktskillnaden så borde man inte ha så stor spridningen i sina mätdata. Fast det kan vara så att någras själar väger lättare än andras.. Hur man nu ska tolka det. Oskyldig
  • Akropol
    Kjell2 skrev 2010-11-01 14:58:42 följande:
    Bluff eller inte?
    Om TS får hjälp i sin sorg och kan gå vidare efter förlusten av sin far så är väl 500 kr till ett medium inte så farligt. Spelar det då någon roll om mediumet hittar på eller inte?

Om jag betalar 500 kr för att gå på konsert, lysnar på fantastisk musik, få se en häftig show, har jättekul mm spelar det då roll om visa låtar är play back? Bluff, ja kanske, men jag har ju ändå fått valuta för mina pengar på något vis.
    För TS räkning skrev jag inlägg #25. De andra inläggen har gällt rubriken om medium och bluff
Svar på tråden medium, bluff?