Inlägg från: ViceGuy |Visa alla inlägg
  • ViceGuy

medium, bluff?

Du säger att du är den logiskt tänkande i din familj.

OM det hade funnits riktiga medium, tror du inte att åtminstonde ett enda utav dessa hade kunnat bevisat sina krafter vetenskapligt? Det medium som skulle lyckas med det hade blivit stormrik över en natt och varit viktigare och mer beskyddad än presidenten.

Det är inte heller särskilt svårt att bevisa att man faktiskt kan se in i framtiden, prata med döda människor osv. Trots det är det INGEN som lyckats göra det?

Angående livet efter döden...

Antar att du tror på och accepterar evolutionsteorin?

Evolutionsteorin säger att vi människor (och allt annat levande på jorden) härstammar från tidigare levande arter. Varför i hela friden skulle just vi människor ha ett liv efter döden? Och vart skulle detta vara? När under vår evolution fick vi den fantastiska förmågan till evigt liv som är exklusivt för just oss?

Nah låter inte så troligt.

Varför är vi levande så måna om att våra döda nära och kära måste leva nån annanstans?
    Som död lider man åtminstonde inte, varför kan de inte bara "inte finnas" precis som innan de var födda?

"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." -Mark Twain

The most exciting phrase to hear in science, is not Eureka! (I found it!) but 'That's funny...' -Isaac Asimov
  • ViceGuy
    Anonym (zz) skrev 2010-10-31 23:52:08 följande:
    Jag antar att ni som yttrar er och säger att det är bluff själva besökt ett eller flera olika medier?

Jag var själv en tvivlare tills jag gick, denna person hade bara mitt för och efternamn, och kunde inte gissat rätt på allting, finns inte en möljlighet.
    Frågade om saker som bara jag och min anhörig visste om.
    Prova läsa på lite om mediums olika tekniker.

Gå sedan tillbaka till samma medium och se om du ändrat uppfattning efter det besöket :)

Du inser väl själv att det är som att säga "Det finns visst magiker! Jag såg en trollkarl trolla bort en vinflaska.. det är ju omöjligt!"
    The most exciting phrase to hear in science, is not Eureka! (I found it!) but 'That's funny...' -Isaac Asimov
  • ViceGuy

#65279;

• ViceGuy
    Esmiso skrev 2010-11-03 16:27:49 följande:
    Jag är övertygad om andra sidans existens då jag själv haft/har kontakt. Det är en stor tröst för mig att veta att det fortsätter, fast på ett annat vis!
    Okej häftigt, berätta gärna lite mer. Är du säker på att du haft kontakt med andra sidan, eller finns det en möjlighet att det bara varit hjärnspöken?

Det vore en fördel för dig om du på något sätt kunde bevisa detta.

Det finns som sagt organisationer som är villiga att betala ut ansenliga summor pengar till det medium som kan bevisa sina krafter.
  • ViceGuy
    Anonym skrev 2010-11-03 16:51:19 följande:
    vf måste hon bevisa, du kan inte bevisa att det inte finns?? Du kan bevisa att medium är bluff kanske men inte om andra sidan
    Det finns väl miljarder saker man inte kan motbevisa.

Varken du, jag eller någon annan kan bevisa eller motbevisa att det flyger omkring gröna noshörningar på Venus, det betyder väl knappast att det är 50/50 att det gör det?

Om man har som utgångspunkt att något är sant tills det är motbevisat, istället för tvärtom, så utsätter man sig själv för att få en extremt snedvriden och felaktig verklighetsbild.

Håller du inte med om det?

Förövrigt ligger inte bevisbördan på mig att motbevisa medium. Eftersom mediumet kommer med påståendet att hon har krafter som vi andra inte har, så ligger bevisbördan på henne och inte tvärtom.

Samma sak gäller den som påstår att det finns någon slags mystisk dimension dit man kommer när man dör. Gör man ett sådan påstående känns det som att man bör kunna backa upp det med bevis.

Annars kan vem som helst hitta på vad som helst och hävda att "det inte kan motbevisas". Dumt
  • ViceGuy
    Anonym skrev 2010-11-03 17:28:17 följande:
    hört talas om tro?
    Ja det har jag, och ingen har lyckats förklara för mig vad som är bra med att ha en tro utan god grund.
  • ViceGuy
    Anonym skrev 2010-11-03 18:57:48 följande:
    då kan jag försöka förklara varför jag VILL tro. För att jag saknar min pappa, för att sorgen efter honom är totalt olidlig, och jag känner mig ensam och missförstådd av människor runt omkring som tycker "det har gått en tid nu, du borde må bättre" eller som säger saker som "man måste gå vidare... det hade din pappa velat", såna ord hjälper inte ett skit utan får mig bara att få dåligt samvete över att jag saknar honom och mår dåligt. Jag vill tro på den andra sidans existens eftersom att mitt liv just nu är förjävligt när pappa är borta och det enda jag vill är att han ska finnas, då är det lätt att man söker sig till såna saker som medium och annat, för det lättar ens smärta. Att ha en tro på att personen fortfarande finns hos en, om än "bara" som ande,så lättar det sorgen något oerhört mycket. Om man aldrig har mist någon själv, så är det nog svårt att förstå... men jag känner så, och jag tror att det är därför många andra också gör det. Man vill hitta något som minskar smärtan. Tänk dig själv om du skulle vara hemma och ha svin ont, säg att du brytit ett ben och inte kan ta dig till akuten av något skäl, skulle du då inte leta i vart enda skåp i huset efter smärtlindring?

Detta blir en smärtlindring. Vare sig man blir lurad eller inte.
    Okej,

Jag har förlorat människor nära mig (dock ingen i närmsta familjen). Jag kan fortfarande inte förstå varför det hjälper en att gå vidare om man tror att den som dött fortfarande lever på något plan, det låter motsägelsefullt.

Dessutom förstår jag att man VILL tro på vissa saker. Jag vill gärna tro på liv efter döden, vem fan vill dö liksom. Men det är ganska barnsligt att tro att något blir mer verkligt bara för att man så gärna vill nånting.

Man göder även alla dessa s.k "medium" och kastar kol på elden när man söker sig till dom. De utnyttjar människor i skakiga tillstånd och begär ofta orimliga summor pengar för att lura folk och spela på deras tillfälliga svaghet.

Sjukt att det ens är lagligt...

Återigen, för att vara rationell, tycker du inte själv att det är fruktansvärt märkligt att INGET medium i världen hittills lyckats bevisa sina s.k krafter? Säger inte det någonting om deras trovärdighet? Hur kommer det sig tror du?
  • ViceGuy
    Anonym skrev 2010-11-03 19:50:50 följande:
    Precis,och eftersom du inte mist någon närstående så är det inte ett dugg konstigt att du inte förstår...  mist du din pappa i cancer på två veckor så kan du återkomma och berätta om du inte VILL börja tro på andra sidan..
    Återigen, att man vill tro på nåt gör det inte mer verkligt. Och jag kan med ganska stor säkerhet säga att oavsett vem som dog så skulle jag inte låta mina känslor bygga upp en vanföreställning om verkligheten. Men men jag har förståelse för att andra gör det.
    och jag har redan skrivit att jag inte vet om jag tror på det eller inte. Och sen var det inte jag som träffade ett medium, det var min moster, men jag tänker prova på.
    Okey, sry för missförståndet. Om du vill göra dig själv en tjänst, försök att sätta dig in lite i hur medium jobbar och vad de har för tekniker för att dra ur information t.ex, och se om det stämmer in ens litegrann på det medium du går till. Om du bryr dig om vad som är falskt och inte dvs. Gör du inte det så är det väl skitsamma.
      Bara för att man vill tro så betyder inte det att man är lättlurad.
    Nej, men det ökar risken radikalt för att bli lurad.
    En del låter sig medgivande bli lurade och det är väl synd för dom, men bryr man sig om vad som är sant och falskt (vilket jag gör) så bör man alltid tänka kritiskt till starka påståenden som saknar riktiga bevis.
Svar på tråden medium, bluff?