Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

medium, bluff?

Hirsu skrev 2010-11-01 11:17:41 följande:
    Du tolkar det mediet säger som "träffar" eftersom du vill tro att det är på riktigt, när det egentligen handlar om rena gissningar och den information som du omedvetet ger. Jag inser att du inte kommer ändra din åsikt, vilket jag tycker är tråkigt. Det är sådana som du som göder bluffmakeribranschen och det är sorgligt på många vis.

Lycka till med ditt sorgearbete.
    Har du ens läst vad jag skrivit? Det är inte JAG som gått till något medium, det är min moster. Jag har inte geett ut någon jävla omedveten energi eller nåt sånt, det var inte jag som var där, det var min moster, läs inläggen för helvete. Min moster som jag träffat 1 gång de senaste tio åren. Som inte ens kunde pappas namn. Hur i helvete skulle hon kunna ge mediumet en massa intryck om en familj min moster inte ens känner på riktigt? Mamma och moster har inte umgåtts en enda dag sen jag fyllde 7 år. Jag är 21 nu! Och att du lägger hela världens ansvar på mina axlar, är fan ta mig sorgligt, vill jag tro på något så gör jag det, jag behöver inte din jävla tillåtelse till det, nu blir jag förbannad! Tråden handlade INTE om att någon skulle försöka ändra mina åsikter, utan att vi skulle diskutera. Att du sen inte klarar av att diskutera utan att försöka omvända människor, och sen när det inte funkar så vill du avsluta diskussion, det är så typiskt familjeliv så det inte är sant.

Mediumet kunde:

* våra kön på alla fem syskon!
    * att pappa dog i februari
    * att pappa dog fort
    * att pappa dog av sin mage
    * att pappa blivit väldigt smal när han blev sjuk (gick från xxxl, till s på bara några veckor!!)
    * att mamma och pappa haft en väldigt fin relation och världens bästa äktenskap
    * hon visste att min bror fått en nyfödd precis innan pappa gick bort (det visste inte ens min moster om)

Hur förklarar du detta, vill jag veta.
  • Anonym
    Hirsu skrev 2010-11-01 19:42:37 följande:
    Tagga ner några hekto.

Jag försöker inte omvända någon och jag har haft en genomgående trevlig ton i tråden, till skillnad från dig. Jag bryr mig inte om dig personligen och vad du tror eller inte tror på egentligen, det är bluffmakeribranschen jag är emot. Din moster göder den, du göder den om du besöker ett medium och så vidare. Herregud människa, det är år 2010, vi (de allra flesta av oss) är upplysta människor som inte tror på tomtar och troll men likförbannat låtsas folk snacka med döingar och har dessutom mage att ta betalt för det. Det är vidrigt i mina ögon.

Gällande det du hävdar att mediet hade rätt om kan jag inte uttala mig om eftersom det du återberättar är högst subjektivt. Jag var inte där, att få det berättat för mig vad någon har sagt till dig att någon har sagt till henne betyder inte ett skit. Läs det jag skrev om konfirmationsbias. Läs på om ämnet, lär dig hur ett medium går tillväga för att få dig att tro att hon har kontakt med "andevärlden" och inse därmed att alltihop är hittepå. Cold reading kan vara värt att kolla upp, till exempel.
    Du tycker ärligt talat att du haft en trevlig ton när du skrev att det var sorgligt att jag trodde på sånt och att jag matade en bluff och att det var mitt fel att andra människor blir lurade? Mm jätte trevlig. Gå och var trevlig nån annanstans då , tack.
  • Anonym
    Hirsu skrev 2010-11-01 19:42:37 följande:
    Tagga ner några hekto.

Jag försöker inte omvända någon och jag har haft en genomgående trevlig ton i tråden, till skillnad från dig. Jag bryr mig inte om dig personligen och vad du tror eller inte tror på egentligen, det är bluffmakeribranschen jag är emot. Din moster göder den, du göder den om du besöker ett medium och så vidare. Herregud människa, det är år 2010, vi (de allra flesta av oss) är upplysta människor som inte tror på tomtar och troll men likförbannat låtsas folk snacka med döingar och har dessutom mage att ta betalt för det. Det är vidrigt i mina ögon.

Gällande det du hävdar att mediet hade rätt om kan jag inte uttala mig om eftersom det du återberättar är högst subjektivt. Jag var inte där, att få det berättat för mig vad någon har sagt till dig att någon har sagt till henne betyder inte ett skit. Läs det jag skrev om konfirmationsbias. Läs på om ämnet, lär dig hur ett medium går tillväga för att få dig att tro att hon har kontakt med "andevärlden" och inse därmed att alltihop är hittepå. Cold reading kan vara värt att kolla upp, till exempel.
    sen för det andra så skrev jag tydligt i min ts att jag inte ville ha en massa "väx upp" osv, men folk har svårt för att lyssna tydligen.
  • Anonym
    Hirsu skrev 2010-11-01 11:17:41 följande:
    Du tolkar det mediet säger som "träffar" eftersom du vill tro att det är på riktigt, när det egentligen handlar om rena gissningar och den information som du omedvetet ger. Jag inser att du inte kommer ändra din åsikt, vilket jag tycker är tråkigt. Det är sådana som du som göder bluffmakeribranschen och det är sorgligt på många vis.

Lycka till med ditt sorgearbete.
    I rest my case.
  • Anonym
    Hirsu skrev 2010-11-01 20:32:27 följande:
    Jag har i det inlägget uttalat mig om varför man uppfattar det mediet säger som träffar, att det är tråkigt att du inte kommer ändra ståndpunkt samt att det du och andra gör när ni betalar för att bli lurade inte är något jag ser positivt på. Att du tar det som personangrepp (om det nu var det det handlade om?) ligger inte på mig.
    du har skrivit "du" fem gånger i det inlägget, så hur ska jag tolka det?
  • Anonym
    Hirsu skrev 2010-11-01 20:36:27 följande:
    Som att jag inte anser att jag har någon anledning att säga "ni" till dig?
    MAN kan skriva MAN om man inte ville utpeka någon.
  • Anonym
    Hirsu skrev 2010-11-01 21:03:23 följande:
    Trams. Det var ju dig jag syftade på. Det är inte personangrepp bara för att man använder ett visst personligt pronomen.
    Jag orkar inte ens fortsätta denna diskussionen. Vi tycker olika, that's fine.
  • Anonym

Ett rikigt medium ställer inte frågor. Han eller hon vill inte veta ngt I förväg. Jag förnekar inte att de finns bluffare, de finns säkert fler bluffare än äkta. Men om man träffat på ett äkta medium så tvivlar man inte. :)

• Anonym

Ett riktigt medium ställer inte frågor skrev någon. Det finns förstås inga riktiga medium.

Jag kan tipsa om det faktum att det finns en utmaning för folk med parapsykologiska förmågor - de kan vinna en miljon dollar om de bevisar att de kan det de påstår sig kunna.

Ingen har tackat ja till utmaningen.

Medium är bluff, de är charlataner, de använder cold reading (som Kjell beskriver) och andra tekniker för att lura av känsliga och sårbara människor pengar. 

www.randi.org/

//P

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-11-02 08:34:22 följande:
    Nu är säkert det medium TS faster träffat en som verkligen inte luras och har kontakt med saker vi andra inte kan se. Jag inser dock hur lätt det är att tjäna en hacka som bluffmakare i en branch som inte är den direkt mest kontrollerade och vänder sig mot människor i sorg, oro, bekymmer mm.

Först skulle jag rikta min marknadsföring mot just människor i sorg, som verkligen vill ha någon form av positiv feedback. Vid tidbokning skulle ta deras telefonnummer och namn. Innan träffen skulle jag göra en snabb koll via eniro och folkbokföringen för att få upp lite basdata som ålder, familj, barn, namn, adress mm. Går säkerat att hitta lite annan basfakta mha Googel.

Vid besöket en snabb koll på klädsel, ringar, märken för att göra mig en bild av finansiell status, intressen, hälsa mm mm. Slitna kläder - finansiella bekymmer, miljöpartimärke - miljöintresserad osv.

Sen ställa en del inledande frågor för att få grepp om vad personen är bekymrad och och vill veta. Grunden är att alla vill ha tröst och stöd, dvs positiva nyhter. Använder samma intervjutekniker som beskrivs i böcker om t ex anställnigsintervjuer  och terapiarbete.

När jag gör påstående, dvs ser saker, gör man de alltid brett och med flera alternativ. "Jag ser dödsfall/sjukdom  i din närhet, kanske en kollega, släkning eller nära vän" Troligtvis stämmer i något av alternativen. När jag får en bekräftelse spinner jag vidare på den. Slänger eventuell lite fakta som jag hittat under förundersökningen som namn på släktningar, ålder på barn mm för att visa på min fantastiska förmåga.

Vissa saker är allmängiltiga - t ex att dödsfall kommer oväntat, sjuka personer går ner i vikt, det blir arvskonflikter, kärlek är trassligt. Är den personen jag prata med smal säger jag att den sjuke/avlidne är tjock/rund osv.

Använder också samma tekniker att läsa kroppspråk som skickliga pokerspelare använder, tittar på pupiller, nervösa handrörelser mm för att se när jag kommer rätt.

Ger alltid lite positiv feedback i form av du kommer finna kärleken, dina barn har det bra men tänker på dig, farfar är lycklig där han är nu. Sen avslutar jag med att slänga ut en metkrok för att få ett återbesök och 500 kr till. T ex "Jag ser din farfar, han försöker säga något, men det är suddigt. Han försvinner tyvär bort"

Tyvär gör dessa rätt enkla tekniker att det är lätt att komma in som bluffmakara och bedragare i en branch som riktar sig mot männsikor i sorg, bekymmer och som troligtvis är lite svaga och desperat letar efter tröst..

/Kjell
    Tack för ditt inlägg, det är precis det jag vet att jag ska akta mig för. Min moster lämnade endast sitt förnamn när hon kom dit, så nån snabbkoll har hon knappast hunnit med. Jag ska vara iskall, ta av mig min vigselring, inte visa några känslor när hon pratar., och ska spela dum så mycket jag kan. Jag ska försöka göra allt för att hon INTE ska kunna spinna vidare på något hon lyckats ta fram hos mig. Kommer nog bli svårt, men lyckas jag och hon är äkta, blir jag glad. Misslyckas hon ja då är hon ju fejk, och då blir jag självklart besviken, men då kan jag gå vidare iallafall. Att gå hela livet sen och undra "tänk om jag hade gått till mediumet iallafall, pappa kanske VILLE säga något..." Det hade varit jobbigt.

Än en gång, tack för ditt inlägg! Det gav mig mer att tänka på, som jag ska se upp för.
  • Anonym
    Esmiso skrev 2010-11-03 16:13:25 följande:
    det kan nog finnas många som luras på detta vis. Dock finns det ju även seriösa. JAg har aldrig lämnat vare sig tel nr eller mer än förnamn innan besök hos medium.
    Det gjorde inte min moster heller, hon lämnade bara sitt namn. Men ja jag vet inte, det kanske är bluff, jag ska iaf prova på själv och se.
  • Anonym
    ViceGuy skrev 2010-11-03 16:48:33 följande:
    Okej häftigt, berätta gärna lite mer. Är du säker på att du haft kontakt med andra sidan, eller finns det en möjlighet att det bara varit hjärnspöken?

Det vore en fördel för dig om du på något sätt kunde bevisa detta.

Det finns som sagt organisationer som är villiga att betala ut ansenliga summor pengar till det medium som kan bevisa sina krafter.
    vf måste hon bevisa, du kan inte bevisa att det inte finns?? Du kan bevisa att medium är bluff kanske men inte om andra sidan
  • Anonym
    ViceGuy skrev 2010-11-03 17:25:00 följande:
    Det finns väl miljarder saker man inte kan motbevisa.

Varken du, jag eller någon annan kan bevisa eller motbevisa att det flyger omkring gröna noshörningar på Venus, det betyder väl knappast att det är 50/50 att det gör det?

Om man har som utgångspunkt att något är sant tills det är motbevisat, istället för tvärtom, så utsätter man sig själv för att få en extremt snedvriden och felaktig verklighetsbild.

Håller du inte med om det?

Förövrigt ligger inte bevisbördan på mig att motbevisa medium. Eftersom mediumet kommer med påståendet att hon har krafter som vi andra inte har, så ligger bevisbördan på henne och inte tvärtom.

Samma sak gäller den som påstår att det finns någon slags mystisk dimension dit man kommer när man dör. Gör man ett sådan påstående känns det som att man bör kunna backa upp det med bevis.

Annars kan vem som helst hitta på vad som helst och hävda att "det inte kan motbevisas". Dumt
    hört talas om tro?
  • Anonym

oftast när man bokar tid hos någon så måste man uppge namn och telefonnummer. Men telefonnummer kan man få reda på förnamn, efternamn, adress, ålder, födelsedatum. Med dessa uppgifter kan man ta reda på vilka anhöriga personen, barn, cilvilstatus även inkomst kan man se på nätet.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-03 18:28:16 följande:
    oftast när man bokar tid hos någon så måste man uppge namn och telefonnummer. Men telefonnummer kan man få reda på förnamn, efternamn, adress, ålder, födelsedatum. Med dessa uppgifter kan man ta reda på vilka anhöriga personen, barn, cilvilstatus även inkomst kan man se på nätet.
    Det stämmer inte alls, de flesta medium tar bara namnen.
  • Anonym
    ViceGuy skrev 2010-11-03 18:45:22 följande:
    Ja det har jag, och ingen har lyckats förklara för mig vad som är bra med att ha en tro utan god grund.
    då kan jag försöka förklara varför jag VILL tro. För att jag saknar min pappa, för att sorgen efter honom är totalt olidlig, och jag känner mig ensam och missförstådd av människor runt omkring som tycker "det har gått en tid nu, du borde må bättre" eller som säger saker som "man måste gå vidare... det hade din pappa velat", såna ord hjälper inte ett skit utan får mig bara att få dåligt samvete över att jag saknar honom och mår dåligt. Jag vill tro på den andra sidans existens eftersom att mitt liv just nu är förjävligt när pappa är borta och det enda jag vill är att han ska finnas, då är det lätt att man söker sig till såna saker som medium och annat, för det lättar ens smärta. Att ha en tro på att personen fortfarande finns hos en, om än "bara" som ande,så lättar det sorgen något oerhört mycket. Om man aldrig har mist någon själv, så är det nog svårt att förstå... men jag känner så, och jag tror att det är därför många andra också gör det. Man vill hitta något som minskar smärtan. Tänk dig själv om du skulle vara hemma och ha svin ont, säg att du brytit ett ben och inte kan ta dig till akuten av något skäl, skulle du då inte leta i vart enda skåp i huset efter smärtlindring?

Detta blir en smärtlindring. Vare sig man blir lurad eller inte.
  • Anonym
    Esmiso skrev 2010-11-03 18:59:36 följande:
    kram på dig!!!
    tack kram!!
  • Anonym
    ViceGuy skrev 2010-11-03 19:32:55 följande:
    Okej,

Jag har förlorat människor nära mig (dock ingen i närmsta familjen). Jag kan fortfarande inte förstå varför det hjälper en att gå vidare om man tror att den som dött fortfarande lever på något plan, det låter motsägelsefullt.

Dessutom förstår jag att man VILL tro på vissa saker. Jag vill gärna tro på liv efter döden, vem fan vill dö liksom. Men det är ganska barnsligt att tro att något blir mer verkligt bara för att man så gärna vill nånting.

Man göder även alla dessa s.k "medium" och kastar kol på elden när man söker sig till dom. De utnyttjar människor i skakiga tillstånd och begär ofta orimliga summor pengar för att lura folk och spela på deras tillfälliga svaghet.

Sjukt att det ens är lagligt...

Återigen, för att vara rationell, tycker du inte själv att det är fruktansvärt märkligt att INGET medium i världen hittills lyckats bevisa sina s.k krafter? Säger inte det någonting om deras trovärdighet? Hur kommer det sig tror du?
    Precis,och eftersom du inte mist någon närstående så är det inte ett dugg konstigt att du inte förstår...  mist du din pappa i cancer på två veckor så kan du återkomma och berätta om du inte VILL börja tro på andra sidan...och jag har redan skrivit att jag inte vet om jag tror på det eller inte. Och sen var det inte jag som träffade ett medium, det var min moster, men jag tänker prova på. Bara för att man vill tro så betyder inte det att man är lättlurad.
Svar på tråden medium, bluff?