Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Bältesbefriad bil+barn

Sonen vill så gärna åka med morfar på cruising, men det får han inte, eftersom det inte finns bälten. Alltså, antingen monterar man in riktiga bälten (vilket då förstör originalskicket) eller så får barnen titta på och ansluta efter cruisingen.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79

Oavsett om det är lagligt eller ej - jag skulle aldrig utsätta mitt barn för den risken såvida det inte bara var så att barnen bara åker i bilen när den kör under 10 km/h.

• cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-01 19:41:38 följande:
    Herre gud ett spännband som håller för 4 ton som sättes i balken under sätet alltså samma balk som man skulle fästa eventuella bälten i. Alla ni som säger att barnen ska stanna hemma förbjuder ni också dagis att ta med era barn i en stadsbuss. Bussen saknar också bälten. Menat klart eran 4 åring förstår att alla andra på dagis får åka men inte jag för det är för farligt. Man har ju hört om alla dödskracher på crusing menar tänk er när 1.5-2.5 ton bil kör in en annan bil i 15 km/h. Ja då slutar det illa. Borde vara förbjudet med gungor utan bälte med eller sport eller att låta barnen gå ut eller att bo högre upp än 1 våningen gör börjar det brinna klarar de aldrig att hoppa eller vänta de kan inte vara hemma heller för där sker ju de flesta olyckorna för barn.
    Våra stadsbussar har alla bälte och självklart åker jag och treåringen bältade i bussen! Han får inte åka med morfar på cruising förrän han är stor nog att kunna ta emot sig med händerna, vid sjuårsåldern ungefär.
  • cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-01 20:23:51 följande:
    Okej vi har det inte i samtliga bussar. Så om bussen saknar bälten då kliver ni av direkt. Öh tåg hur gör ni med det?
    Tåg möter inte tåg på samma väg (alltså spår) så det ser jag inte som ett problem. Det är farligt att åka bil, det är det farligaste transportmedlet vi har, så självklart har vi de säkerhetsanordningar som är säkrast och bäst. Vi cyklar inte utan hjälm och cykelstol heller. Här har för övrigt alla bussar bälte och det är lag på att man måste använda bälte om det finns.
  • cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-01 21:56:50 följande:
    Fråga de som satt på tåget i kimstad om det där med att tåg är säkert. Alltså mina barn får inte cykla utan hjälm men nu gällde det om barnet satt fast i en barnstolar på väg till crusing. Var det lagligt och fungerade det. Måste fråga alla här som skriker rakt ut nej. När ni tog studenten sp skippade ni att åka lastbilsflak. Det det Hellas handlar om är några kvällar med crusing inte varje dag körning. Själv köpte jag direkt en V 70 och invensterade i ny barnstol till bilen när bäbis kom. Men fortfarande får dotter (2,5år) åka häst och vagn utan bälte. Dessa barn som skulle åka med TS skulle sitta i barn stolar som var fästa med ert spännband sen undrar jag över påståndet att det inte skulle vara bra med 5 punkts bälte när man åkte framåt hm någon borde ringa flygvapnet och be dem ta ur dessa ut gripen och sätta in ett 3 punktsbälte istället.
    Jag låter som sagt inte min treåring åka i morfars cruisingbil. Ett så litet barn kan inte ta emot sig självt om bilen måste tvärnita. I den bilen finns heller inget vidare sätt att spänna fast stolen på något sätt, så vi väntar tills han lagligt får åka utan särskilt skydd. Visst händer tågolyckor, men i jämförelse med antalet bilolyckor så...
  • cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-01 22:15:24 följande:
    Cloudberry så då kör morfar aldrig fortare än 7 km/ h för ungefär där kan du som vuxen hålla emot dig om det skulle ta tvärstopp. har dina barn hjälm när de är ute och leker också menar finns ju de som ramlat på adfalten och dött när huvudet träffat baken!
    Självklart inte. Bara för att jag inte tycker att barn ska åka utan säkerhetsanordning i bilar så är jag inte överbeskyddande, vilket du får mig att låta. Vi använder sånt som de allra flesta använder, alltså bakåtvänd bilbarnstol, korrekt monterad i bil. Bältet åker på när vi åker buss. Men, så gör ju de allra flesta! Jag har åkt med en gång på cruising (det är definitivt INTE min grej), det var när jag fyllde 30. Och ja, det gick vansinnigt sakta, jag hade gått betydligt snabbare, även i högklackat. Däremot kör han från och till cruisingen på 90-väg, då åkte inte jag med, men sonen hade absolut INTE fått åka med!
  • cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-02 18:20:28 följande:
    Vad är skillnaden på ett spännband som fästes i bilens balk och ett eftermonterst bälte? Sitter i samma balk håller för samma belastning? Måste fråga alla son skriker rakt ut här vad för bilar ni använder till vardags för ers bilar har väl 5 stjärnor i Ncaps tester. Sen hoppas jag att ni inte har den dubbelnoralen att barnen åker utan barnstol i en buss.
    Vad du tjatar om bussar! Bussar har helt annorlunda krockzoner än en personbil, dessutom är det bältestvång på bussen om bälten finns (och de finns i fler och fler bussar). TS ställde en fråga på FL om det var okej att ta med bäbisar på cruising och får då såklart åsikter om detta. Jag skickar inte mitt barn med på cruising, han får titta på så länge han är liten. Vad jag har sett av cruising genom åren är det absolut ingen lämplig miljö för små barn heller, men TS skulle på familjecruising, vad det nu är.
  • cloudberry79
    frau M skrev 2010-11-03 10:20:22 följande:
    Självklart är det säkrare för en 3 åring att åka bakåtvänd. Men ibland funkar inte det. Det beror på långden på barnet tex.
    Min son är väldigt lång, och han växte ur sin bakåtvända stol när han var nästan 3år. så ca 2-3 månader innan hans 3årsdag blev jag tvcungen att byta till en frammåtvänd bilbarnstol. Oavsett om jag ville eller ej. För en stol som är för liten är ju definitivt inte säker. Men valde såklart den stol som fått bäst i test. (som jag även hjort med alla de tidigare stolarna han haft) OCh et blev mycket bättre för han.
    För när huvudet närmare sig och nästan påväg öve överkanten på stolen, och benen inte får plats utan att behöva vika dem, och bältet skär in i ljumskarna på barnet.... låter inte vidare säkert va!?! inte speciellt bekvämt heller.
    Så det finns like olika situationer. Sen kasnke man har en liten liten kille/tjej som får plats i den tills de är näsmare fem ... så individuellt.
    Men stolarna är ju godkända och testade för olika vikter och så och i olika lägen. Och den biten stämmer ju utmärkt. Både när jag bytte till min son. Och säkerligen för ts oxå, eftersom hon använder stolen på det sättet.
    Döm ingen innan du vet alla fakta!
    1) En bakåtvänd bilbarnstol är urvuxen när öronen når överkanten.

2) Sitter du med benen raka i bilen? Vad finns det för fördelar med att ha raka ben?

3) Sitter ditt bälte löst, eller drar du åt det ordentligt? Bältet orsakar inte skador, det förhindrar skador.

Alla dina argument att byta är värdelösa.
  • cloudberry79
    frau M skrev 2010-11-03 16:28:13 följande:
    Vore det inte lämpligt och säkerhetstestat som det är skulle det inte vara lagligt heller!
    Det är lagligt att knyta fast ett spädbarn på en bälteskudde också, eftersom lagen bara säger att barn under 135 cm måste använda särskild säkerhetsanordning, inget om exakt vilken.
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn