frau M skrev 2010-11-03 10:20:22 följande:
Självklart är det säkrare för en 3 åring att åka bakåtvänd. Men ibland funkar inte det. Det beror på långden på barnet tex.
Min son är väldigt lång, och han växte ur sin bakåtvända stol när han var nästan 3år. så ca 2-3 månader innan hans 3årsdag blev jag tvcungen att byta till en frammåtvänd bilbarnstol. Oavsett om jag ville eller ej. För en stol som är för liten är ju definitivt inte säker. Men valde såklart den stol som fått bäst i test. (som jag även hjort med alla de tidigare stolarna han haft) OCh et blev mycket bättre för han.
För när huvudet närmare sig och nästan påväg öve överkanten på stolen, och benen inte får plats utan att behöva vika dem, och bältet skär in i ljumskarna på barnet.... låter inte vidare säkert va!?! inte speciellt bekvämt heller.
Så det finns like olika situationer. Sen kasnke man har en liten liten kille/tjej som får plats i den tills de är näsmare fem ... så individuellt.
Men stolarna är ju godkända och testade för olika vikter och så och i olika lägen. Och den biten stämmer ju utmärkt. Både när jag bytte till min son. Och säkerligen för ts oxå, eftersom hon använder stolen på det sättet.
Döm ingen innan du vet alla fakta!
1) En bakåtvänd bilbarnstol är urvuxen när öronen når överkanten.
2) Sitter du med benen raka i bilen? Vad finns det för fördelar med att ha raka ben?
3) Sitter ditt bälte löst, eller drar du åt det ordentligt? Bältet orsakar inte skador, det förhindrar skador.
Alla dina argument att byta är värdelösa.