• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • cicci85

Kan du inte montera riktiga midjebälten i bilen och montera in tre bakåtvända stolar? Har läst att andra satt dit riktiga bälten i bilen iaf, men det funkar kanske inte på alla bilar...

• cicci85

menar du förresten att det är 3-punktsbälte som internbälte i bilbarnstolarna? hur gamla är stolarna egentligen?

• SaramedM

man monterar in bälten eller låter barnen vara hemma

• 4mychildren
    cicci85 skrev 2010-11-01 07:51:53 följande:
    menar du förresten att det är 3-punktsbälte som internbälte i bilbarnstolarna? hur gamla är stolarna egentligen?
    Det tyckte jag också lät relativt konstigt att det är trepunktsbälte i en barnstol.

Hmm, att spänna fast en barnstol med spännband i bilen låter väl inte riktigt säkert. Stolarna är ju gjorda för att dom ska spännas fast med riktigt bilbälte. Och spänns dom inte fast med bilbälte utan med något annat så är ju risken ganska stor att den inte sitter på plats vid krock eller liknande. Allt kan hända. 
  • 4mychildren

Jag hade aldrig åkt i en bil med barn om det inte fanns bilbälte skulle jag ju skriva också, det är ju helt vansinnigt.

• Stor mamma

VAd heter det då om inte tre punktsbälte??? De är helt vanloiga stolar vet inte om det måste hängas upp på som det tydligen gjorde i denna tråd.

Det går ju över bägge axlarna och vid midjan. Ena stolen är köpt 2010 Ny
    andra ntvå köpte vi samtidigt 2009

Nej monterar jag in bälten så måste det vara bälten i sen- alltså inte bältesbefriad orginal, detta är ett orginal o skall endast vara orginal i bilen

• Stor mamma
    SaramedM skrev 2010-11-01 08:05:54 följande:
    man monterar in bälten eller låter barnen vara hemma

Mmmm man låter aldrig barnen vara med på nått utan skall snällt låta barnen sitta hemma o glo med barnvakt.

MDe får inte vara med i garaget o mecka, de får inte följa med på resor i planen, de får absolut inte åka båt.....

Nej allvarligt...får dom inte vara med lär dom sig inte....Och vad är roligare än en familjecruising med Barnanpassad tipspromenad efter

• cicci85
    Stor mamma skrev 2010-11-01 08:37:50 följande:
    VAd heter det då om inte tre punktsbälte??? De är helt vanloiga stolar vet inte om det måste hängas upp på som det tydligen gjorde i denna tråd.

Det går ju över bägge axlarna och vid midjan. Ena stolen är köpt 2010 Ny
    andra ntvå köpte vi samtidigt 2009

Nej monterar jag in bälten så måste det vara bälten i sen- alltså inte bältesbefriad orginal, detta är ett orginal o skall endast vara orginal i bilen

Men då är det 5-punksbälte. I en framåtvänd stol bör du inte ha 5-punktsbälte. Men du brukar kanske ha 4- och 3-åringen bakåtvända i vanliga fall?

Jag skulle absolut inte spänna fast bilstolarna med spännband. Kan inte barnen åka på rätt sätt i bilen skulle jag lämna dem hemma.

• Stor mamma

De är både fram o bakåtvända stolar men vi har dem bara bakåtvända de är godkända till 25 kg

Jag skickade mannen nu till polisstationen o fråga- det går nog fortare

Heter det 5 punkts, ja det gör det ju, tre punkt är ett vanligt bilbälte

• cloudberry79

Sonen vill så gärna åka med morfar på cruising, men det får han inte, eftersom det inte finns bälten. Alltså, antingen monterar man in riktiga bälten (vilket då förstör originalskicket) eller så får barnen titta på och ansluta efter cruisingen.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn