• cicci85

Bältesbefriad bil+barn

Kan du inte montera riktiga midjebälten i bilen och montera in tre bakåtvända stolar? Har läst att andra satt dit riktiga bälten i bilen iaf, men det funkar kanske inte på alla bilar...

• cicci85

menar du förresten att det är 3-punktsbälte som internbälte i bilbarnstolarna? hur gamla är stolarna egentligen?

• cicci85
    Stor mamma skrev 2010-11-01 08:37:50 följande:
    VAd heter det då om inte tre punktsbälte??? De är helt vanloiga stolar vet inte om det måste hängas upp på som det tydligen gjorde i denna tråd.

Det går ju över bägge axlarna och vid midjan. Ena stolen är köpt 2010 Ny
    andra ntvå köpte vi samtidigt 2009

Nej monterar jag in bälten så måste det vara bälten i sen- alltså inte bältesbefriad orginal, detta är ett orginal o skall endast vara orginal i bilen

Men då är det 5-punksbälte. I en framåtvänd stol bör du inte ha 5-punktsbälte. Men du brukar kanske ha 4- och 3-åringen bakåtvända i vanliga fall?

Jag skulle absolut inte spänna fast bilstolarna med spännband. Kan inte barnen åka på rätt sätt i bilen skulle jag lämna dem hemma.

• cicci85

Jo, men bara för att det är lagligt är det ju inte säkert. En av mina stolar är godkänd från 9 kg framåtvänd. Att de rekommenderade 3- och 4-åringarna att åka framåtvända säger ju en del om just den polisens kunnande på bilsäkerhet...

Men skönt att ni fick ett svar ni är nöjd med!

• cicci85
    frau M skrev 2010-11-01 20:52:42 följande:
    TS jag håller helt med dig. Jag har själv en veteranbil som daknar bälten. Å inte behöver ha det heller.. Men den är inte riktigt iordningsställd än så jag har inte brytt mig och att kontrollera saken än.

Du som skrev att bara för att det är lagligt att hoppa från balkongen från fjärde väningen.... hur sjukt tänker du! Så kan man väl inte resonera. Har ju absolut inte med saken å göra.

Ts ville ju få lite rips på hur andra i samma situation har gjort. om det var någon som visste vad som gäller.
    Inte en massa påhopp från en massa överbeskyddnade personer som antagligen inte låter sina barn göra någonting. Och som antagligen inte vet någonting om gamla bilar och hur det funkar på crusing.

Bilarna rullar ju knappt..
    Ska man åka långt och på större vägar å så kan man ju börja tänka lite längre. Men inte för att rulla runt i gångfart typ...

Polisen har nog bra koll på vad som är säkert!
    Man är inte överbeskyddande för att man har sina barn i en säker bilstol, flytväst när man åker båt och hjälm när de cyklar. Vad jag vet så brukar de flesta bilar åka på en stor väg för att komma till cruisingen. Men TS har kanske tänkt att barnen ska åka en säker bil dit.
    Varför skulle alla poliser ha bra koll på vad som är säkert?
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn