• MrSmith

Bältesbefriad bil+barn

Herre gud ett spännband som håller för 4 ton som sättes i balken under sätet alltså samma balk som man skulle fästa eventuella bälten i. Alla ni som säger att barnen ska stanna hemma förbjuder ni också dagis att ta med era barn i en stadsbuss. Bussen saknar också bälten. Menat klart eran 4 åring förstår att alla andra på dagis får åka men inte jag för det är för farligt. Man har ju hört om alla dödskracher på crusing menar tänk er när 1.5-2.5 ton bil kör in en annan bil i 15 km/h. Ja då slutar det illa. Borde vara förbjudet med gungor utan bälte med eller sport eller att låta barnen gå ut eller att bo högre upp än 1 våningen gör börjar det brinna klarar de aldrig att hoppa eller vänta de kan inte vara hemma heller för där sker ju de flesta olyckorna för barn.

• MrSmith

Okej vi har det inte i samtliga bussar. Så om bussen saknar bälten då kliver ni av direkt. Öh tåg hur gör ni med det?

• MrSmith

Fråga de som satt på tåget i kimstad om det där med att tåg är säkert. Alltså mina barn får inte cykla utan hjälm men nu gällde det om barnet satt fast i en barnstolar på väg till crusing. Var det lagligt och fungerade det. Måste fråga alla här som skriker rakt ut nej. När ni tog studenten sp skippade ni att åka lastbilsflak. Det det Hellas handlar om är några kvällar med crusing inte varje dag körning. Själv köpte jag direkt en V 70 och invensterade i ny barnstol till bilen när bäbis kom. Men fortfarande får dotter (2,5år) åka häst och vagn utan bälte. Dessa barn som skulle åka med TS skulle sitta i barn stolar som var fästa med ert spännband sen undrar jag över påståndet att det inte skulle vara bra med 5 punkts bälte när man åkte framåt hm någon borde ringa flygvapnet och be dem ta ur dessa ut gripen och sätta in ett 3 punktsbälte istället.

• MrSmith

Cloudberry så då kör morfar aldrig fortare än 7 km/ h för ungefär där kan du som vuxen hålla emot dig om det skulle ta tvärstopp. har dina barn hjälm när de är ute och leker också menar finns ju de som ramlat på adfalten och dött när huvudet träffat baken!

• MrSmith

Måste vara jobbig att släppa med sig en barnstol varje gång man ska åka buss. Alls vet ju att ett barn INTE ska sitta med ett vanligt modjebälte.

• MrSmith

Vad är skillnaden på ett spännband som fästes i bilens balk och ett eftermonterst bälte? Sitter i samma balk håller för samma belastning? Måste fråga alla son skriker rakt ut här vad för bilar ni använder till vardags för ers bilar har väl 5 stjärnor i Ncaps tester. Sen hoppas jag att ni inte har den dubbelnoralen att barnen åker utan barnstol i en buss.

• MrSmith

Öhh de spännband jag använder heter 4 tonsband eftersom man har två fäst punkter klarar detta band minst 8 tons. Så vadå några hundra kilo. Klarar detta band av att hålla en cement trumma på 5 ton på plats när man transportera den så ska den nog klara av att hälla barn stolen dikt mot ryggstödet sen använder man ju självklart stolens band till att fästa stolen i framkant.

• MrSmith

Alltså hur dum är mannär man tror att spännband inte är krocktestade. Om du kör runt dina barn i en 10 år gammal bil med säkerhetsbälten så tycker du säkert att du har lagen och säkerheten på din sida och visst lagen är på din sida då. Mensäkert vänta nu 10 år det sliter rätt hårt på bälten. Spännband har ett bäst före datum tryckta åå sig om du använder spännband äldre än 6 år så räknas de inte in vid en flygande besiktning ö
    Och tro mig jag och polisen har haft många långa diskutioner om spännband och deras verkans grad. Men för art få sälja ett godkännt spännband i Sverige ska det vara krocktestat. Efter ett spännband som går av kan sluta i att någon får några ton gods översig om en lastbil måste bromsa tvärt. Reglerna är enköa där med. Spännband ska hålla för helavikten framåt och halva vikten i övriga riktningar. Och nej belastning från barnet blir inte större än barn+ stolens vikt vid ett frontalkrock då stolen ligger dikt mot vakkant och på det sättet ej hinner bygga upp någon rörelse energi. Självklart kan du då även räkna av friktionskofisienten mot den ragla viktens effekt.

• MrSmith

Snälla kan ni som vet så bra tala om den egenskap ett efter monterat bil bälte ha som ett spännband saknar. Då skall denna egenskap ha inverkan på hur stolen uppför sig vid en eventuell krock. Kom även på att jag är ju jätte hemsk för mina barn stola sitter inte ens fast med bälten jag använder isofix gästen och då enligt denhär tråden kan man ju endas fästa stolen i bakre balken med bilbälte. Åter igen spännband testat lika hårt som bilbälten. Tror tom att vid en sidokrock så är spännband bättre efter som du aldrig kan dra ett bilbälte lika hårt som du drar ett spännband. När jag dra fast spännband sitter det med cirka 250 kg tryck.hur detgår till orkar jag inte förklar med det har med utväxlingen och efterspänninfsmekanismen i spännaren att göra.

• MrSmith

Tillägg på min tidigare kommentar så när krutladdningen skjuter på en morden bil skjuter den med 200 kg tryck. Det jag menar att om jag drar allt jag orkar med ett 4 tons band som då håller för 8 ton (4 ton x 2 fästpunter ger 8 tons hållbarhet. Så är det konstanta trycket ger på det bandet ligger an på är 250 kg. Alltså det vi har kommit fram till här att: Nr 1 det är lagligt. Nr 2 Ala som vet hur ett spännband och hur en bil är uppbyggd säger att det är säkert. Nr 3 folk har ingen koll på lastsäkring och vad som är säkert. Vilket inte förvällas en erfaren chaufför som sett det mesta inom hur privat personer säkrat gods. Måste fråga alls er som har klagat massor här på sidan. Hoppas att ni spänner fast er barnvagn om ni kör en kombi eller att ingenting ligger löst i era bagage . Ni kan säker själva gissa vad som händer om ni skulle få en framhjuls punktering i 90 km/h gå av vägen och volts. Allt som ligger löst i bagaget kommer farande och träffar era barn i ansiktet då de självklart sitter à bakåtvända stolar.

Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn