Inlägg från: Stor mamma |Visa alla inlägg
  • Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • Stor mamma

VAd heter det då om inte tre punktsbälte??? De är helt vanloiga stolar vet inte om det måste hängas upp på som det tydligen gjorde i denna tråd.

Det går ju över bägge axlarna och vid midjan. Ena stolen är köpt 2010 Ny
    andra ntvå köpte vi samtidigt 2009

Nej monterar jag in bälten så måste det vara bälten i sen- alltså inte bältesbefriad orginal, detta är ett orginal o skall endast vara orginal i bilen

• Stor mamma
    SaramedM skrev 2010-11-01 08:05:54 följande:
    man monterar in bälten eller låter barnen vara hemma

Mmmm man låter aldrig barnen vara med på nått utan skall snällt låta barnen sitta hemma o glo med barnvakt.

MDe får inte vara med i garaget o mecka, de får inte följa med på resor i planen, de får absolut inte åka båt.....

Nej allvarligt...får dom inte vara med lär dom sig inte....Och vad är roligare än en familjecruising med Barnanpassad tipspromenad efter

• Stor mamma

De är både fram o bakåtvända stolar men vi har dem bara bakåtvända de är godkända till 25 kg

Jag skickade mannen nu till polisstationen o fråga- det går nog fortare

Heter det 5 punkts, ja det gör det ju, tre punkt är ett vanligt bilbälte

• Stor mamma

Tusen tack för alla svar, men vi fick korrekt svar från polise och åklagaren.

BArn får åka med i bältesbefriade bilar

är barnet under 135 cm så kan dom sitta löst på sätet utan att någon kan åtala dig

men barn under 135 cm måste sitta fast, då sade polisen att man ska sätta in barnstolar o man kan använda spännband att sätta fast stolarna med.

Våra barn rekommenderades 5 punkts stolen, de äldsta kan åka frammåt o den yngsta bakåt. Våra stolar är godkända 9-25 kg bakåt och 15-25 kg frammåtvända. 

Så vi kommer följa polisens råd i detta, då de har varit med i många cruisingsammanhang o har den erfarenheten. 

Upp med tummen för polisen i sverige sopm verkligen hjälper till när man har problem 

• Stor mamma

Tusen tack för alla svar- även från er "präktmammor"

Frau M du vet ju vad du pratar om ser jag

Jag behöver inte åka särskilt långt för denna cruisingen, starten går 1 km från vårt hus. FAst det finns mer cruisingar som vi ska vara med på. Jag vet inte men polisen här sade att dom aldrig varit med om ett skadat barn i crusingarna här omkring. Ändå hade dom varit med på de större i varberg, jönköping o rättvik.

Jag har alltid varit mån om mina barns säkerhet. Ni skall se här hemma. Finns inget som kan skada mina barn i deras nivå här.
    Är det nått är jag hönsmamma o åker en gång för mycket till sjukhuset.

Nej jag tycker ibland blir tonen rå i trådarna för att många skall vara präktiga- Lever ni som ni predikar...

Nej Håll er till min TS där jag undrar lite och jag är tacksam att höra från dom som VET vad dom pratar om, gärna ni som löst det.

Jag kan sätta barnen bakåt alla tre men polisen själva rekommenderade att de största åker frammåt- polisen själva hade praktisk erfarenhet av just detta, de hade varit med i crusingar o sett vad som är bäst.

Skall man då lyssna på en präktmamma som ALDRIG varit med eller ens åkt i en sån bil med barn
    Eller skall man lyssna på alla dom som har erfarenhet.

Det skulle vara lika säkert som ett tåg

Ja spännbanden sättsn i balkarna där bältena skall sitta om man sätter in såna- Polisen tom gick ut o visade gubben min hur han skulle sätta fast dem

Polisen är absolut inte anti crusing- för dom som kör i crusingen är oftast de mest skötsamma-o över hälften är förälder. Det är mest dom som är runt omkring crusingen som är stökiga o bråkar osv.

stolt mamma till en kull Barn
  • Stor mamma

Jisses

Vissa människor ..... behöver jag säga mer

Nåja du som mailade så stort- nämnde du att det endast var byte av bältets funktion som ändrades i montering av stolarna?? Spännbanden sitter nu exakt som ett bälte skulle sitta o alla tre åker baklänges.

Resten är stolarna monterade med SINA band som dom skall, med orginalspännen

Familjecruisingen börjar 11 och sen åker man en runda. Man stannar vid sjön o har picknick på ängen o grillmöjligheter. Med tipspromenad med bilen en runda

De är kul o vi spelar brännboll allihopa.

• Stor mamma
    Joico skrev 2010-11-03 20:59:00 följande:
    Men i jössenamn.

Visa mig de spännband ni pratar om!!!
    googla

jag skrev till den där Bob

får se vad han svarar

Nåja finns en del som förtsätta käbbla, håll sig till TS och vet ni inget om ämnet så behöver ni inte svara för att ni bara känner för det. Jag vill ha de som vet vad dom pratar om. Praktisk erfarenhet.

Och åter till dig som skrev till BOB tig du upp att det var bältet som byttes ut mot spännband som håller för 4 ton?? alla orginalremmar sätts som i en vanlig bil??
    Och att dom sitter baklänges alla tre??
    Och att det är 5punkts bälte i stolen??
  • Stor mamma
    Joico skrev 2010-11-03 21:59:20 följande:
    Vad är det jag ska googla på....? Jag vet väl inte vad ni syftar på för spännband?

Det jag frågade var det ni skrev - alltså om spännband får användas, det var det som diskuterades. Svaret blev Nej. Återkom gärna när han svarat på ditt mail.
    Vet du inte vad det är för spännband det syftas på???

Det är såna man har när man exempel spänner fast ett lass på ett flak eller kärra-de kan hålla för olika mkt.
    Sen finns de där mini man kan ha till när man sätter cyklar bak på bilen på ett cykelställ.
  • Stor mamma

sätts i balken under sätet samt i sidobalken bak o fram, vi har möjlighet att sätta ring  i balken (eller gjort redan) som man fäster spännabandet i. Två stolar bak, en stol fram. Två säten i våran bil. så mittenplatserna får bli till dom vuxna. Man kan inte sätta bilbarnstolarna där

• Stor mamma
    Finesse skrev 2010-11-04 08:34:12 följande:
    Men jösses vilken tråd..

TS: Seriöst är du verkligen så j*vla puckad att du sätter dina barn lösa i bilen och tror på fullt allvar att spännband löser problemet..

Å ni andra.. herregud.. det borde vara obligatoriskt med barnutbildning.. och utbildning inom säkerheten i bilen! Förr gjorde man j*vligt mkt dumt men man har insett nu på senare år att det kanske inte var alltför smart varför i hela fridens namn falla tillbaka till 60-talet.. eller ens 80-talet.. VI lever på 2010-talet nu och VET mer än vad man gjorde förr.. LÅT ERA BARN SITTA SÄKERT I BILEN! Jag lovar er.. ni skulle aldrig någonsin kunna förlåta er själva om nånting skulle hända..
    Men lilla vän...vemn sätter sina barn löst i nån bil???

Gör du det??

Inte jag i alla fall. Varför tror du jag vänder mig runt om till polisen,FL,åklagare,andra som praktisk erfarenhet, Dr BOB och frågar vad som nu blir bäst i en situation med bältesbefriad bil o man vill ha bilbarnsstolar till barnen

Nej du har nog inte läst tråden
  • Stor mamma
    frau M skrev 2010-11-05 09:47:58 följande:
    Det är ju därför hon frågar runt

En del vet nog inte ens vad dom disskuterar utan spekulerar bara i säkerhet.

Du har rätt,det är därför jag frågar runt o gärna praktisk erfarenhet jag fått av några
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn