• Joico

Bältesbefriad bil+barn

Jag trodde det hela handlade om att du ville att barnen skulle sitta säkert, oavsett vad lagen säger.

För oavsett vad lagen säger så är det inte säkert att sitta så som ni tänkt nu. Jag hade inte kört barnen i bilen, de hade fått titta på crusingen från trottoaren och träffat oss sedan.

• Joico

Det är INTE godkänt att spänna fast bilbarnstol med spännband!

• Joico

Jag mailade Robert Bell på Säkerhetsbutiken ang. detta med fastsättning av spännband. Det verkar ju som att folk inte fattar detta. Honom kan då ingen säga emot!!

Hej

Här måste man vara mycket tydlig. Det är inte godkänt att sätta fast
    bilbarnstolar med annat än de fästband som följer med stolarna.

Godkännandet för stolen gäller för stolen så som den beskrivs i
    ritunderlaget och anvisningen. Original fästen är del av stolen, defineras
    noggrant i underlaget för godkännandet och stolen testas endast på det
    sättet som beskrivs i underlaget.

Sedan kan man också för ordningens skulle påpeka att detta med spännband är
    en mycket dålig idé rent sakligt.

Rent konkret är fästband gjorda för att hålla för några tiotals eller ev
    hundratals kilo. De band som är följer med stolen är gjorda för att tåla
    ton. Varför skulle man äventyra barnets säkerhet när en monteringssats
    original för Britax, Akta, BRIO etc kostar under 200 kronor?

Jag tror inte att det finns någon person inom polisen som skulle uttala sig
    att detta skulle vara OK. Det är inte polisens sak att uttala sig om, än
    mindre ifrågasätta, de godkännanden som utfärdas av Trafikverket.
    Regelverket är solklart och inget man kan ha åsikter om eller debattera.
    Barn ska sitta i godkända stolar, enligt lagen i Sverige. Godkänd stol är
    stol som är fäst i bilen i enlighet med hur stolen har testats och
    typgodkänts.

Det händer någon gång om året att någon pappa kommer in till oss och visar
    upp olika kreationer basis spännband, rep mm som han har hittat på. Det
    handlar alltid om personer som försöker få en stol som är för lös att sitta
    bättre fast. Ofta räcker vi går ut till bilen och visa att så här ska man
    göra med originalbanden, för vi vet att det inte är så lätt att begripa hur
    man ska montera stolar. Så man ska kanske inte fördöma motivet, men metoden
    är fel. Om du besöker detta forum, bit ifrån!

• Joico
    resemamman skrev 2010-11-03 09:31:48 följande:
    Det skulle vara intressant att veta hur du ställt frågan... För han svarar på något annat än TS situation.

Det är inga fästband gjorda för några tiotals kilo som TS tänker använda. Utan spännband av samma bärighet (=styrka) som vanliga säkerhetsbälten. Fästa på samma sätt i bilens balkar som vanliga säkerhetsbälten. 

Godkänt enligt bilbarnstolstillverkaren eller inte, det blir samma effekt som om riktiga säkerhetsbälten hade använts. Det säger sig väl själv att bilbarnstolstillverkaren inte i sin manual anger hur man gör med stolarna i en bil utan bälten, eftersom de allra flesta inte använder sådana bilar till vardags längre. Men unika situationer kräver speciella lösningar. Och TS verkar ha hittat ett bra, säkert och lagligt sätt att ha barnen i bilen. 
    Haha du måste ju skoja.. Jösses.

Spänn fast era barn hur ni vill. Lagligt eller ej. Kör hårt!
  • Joico
    resemamman skrev 2010-11-03 10:58:42 följande:
    Nu är jag inte ingenjör, men med största sannolikhet testas bärigheten på spännband på samma sätt som bärighet på säkerhetsbälten.
    Skicka en länk/bild på den sorts spännband ni pratar om.
  • Joico
    Stor mamma skrev 2010-11-03 16:12:25 följande:
    Jisses

Vissa människor ..... behöver jag säga mer

Nåja du som mailade så stort- nämnde du att det endast var byte av bältets funktion som ändrades i montering av stolarna?? Spännbanden sitter nu exakt som ett bälte skulle sitta o alla tre åker baklänges.

Resten är stolarna monterade med SINA band som dom skall, med orginalspännen

Familjecruisingen börjar 11 och sen åker man en runda. Man stannar vid sjön o har picknick på ängen o grillmöjligheter. Med tipspromenad med bilen en runda

De är kul o vi spelar brännboll allihopa.
    Men kan vi inte göra såhär då, bara för att det är så många olika sidor av det här.

Du som vet previs vad du menar, kan inte du maila honom själv och förklara precis hur stolen sitter fast och hur spännbanden sitter och vilken sorts spännband. Det vore ju perfket och då får vi ett riktigt svar! Man mailar genom www.sakerhetsbutiken.se Fråga Dr.Bob nere till vänster.
  • Joico
    frau M skrev 2010-11-03 19:32:54 följande:
    Jag gav bara ett exempel. Att det finns likte olika specialfall som kasnke måste göras lite annorlunda än vad man egentligen hade gjort om det hade gått.

Men om nu ett mail skickas iväg med rät fråga får ju alla reda på exakt vad som gäller. Inkulsive jag, för jag vill oxå gärna veta.
    Vad är rätt fråga då..?
    Han svarade ju att spännband INTE ingår i en bilbarnstols godkännande, och därmed inte är ok. Alltså spelar det ingen roll hur spännbanden sitter.

Jag är fortfarnade intresserad av att veta vilken sorts spännband du (och andra, om ni pratar om olika) menar. Visa gärna!
  • Joico
    resemamman skrev 2010-11-03 20:42:58 följande:
    Nä, han svarade inte på TS problem. Han svarade att "fästband" som håller för några 10-tals kilo inte är ok. Inte riktigt samma som spännband avsedda för betydligt högre belastning. 
    Men i jössenamn.

Visa mig de spännband ni pratar om!!!
  • Joico
    Stor mamma skrev 2010-11-03 21:56:31 följande:
    googla

jag skrev till den där Bob

får se vad han svarar

Nåja finns en del som förtsätta käbbla, håll sig till TS och vet ni inget om ämnet så behöver ni inte svara för att ni bara känner för det. Jag vill ha de som vet vad dom pratar om. Praktisk erfarenhet.

Och åter till dig som skrev till BOB tig du upp att det var bältet som byttes ut mot spännband som håller för 4 ton?? alla orginalremmar sätts som i en vanlig bil??
    Och att dom sitter baklänges alla tre??
    Och att det är 5punkts bälte i stolen??
    Vad är det jag ska googla på....? Jag vet väl inte vad ni syftar på för spännband?

Det jag frågade var det ni skrev - alltså om spännband får användas, det var det som diskuterades. Svaret blev Nej. Återkom gärna när han svarat på ditt mail.
  • Joico
    Stor mamma skrev 2010-11-03 22:15:57 följande:
    Vet du inte vad det är för spännband det syftas på???

Det är såna man har när man exempel spänner fast ett lass på ett flak eller kärra-de kan hålla för olika mkt.
    Sen finns de där mini man kan ha till när man sätter cyklar bak på bilen på ett cykelställ.
    Hur svårt är det att bara skicka en länk då..? Svårt verkar det som. Är det typ sånahär du menar http://biltema.se/ProductImages/34/large/34-286_l.jpg ?

Hur får du fast dom i bilen? Dessutom på samma sätt som ett bälte skriver du?
  • Joico
    Stor mamma skrev 2010-11-03 22:23:43 följande:
    hur svårt är det att googla??
    Inte alls. Svårare är det med tankeläsning.
  • Joico
    Dullan 79 skrev 2010-11-05 14:58:56 följande:
    Har följt denna tråd rätt länge nu och nu är jag bara tvungen att skriva ett inlägg!!!

Håll i er nu alla säkerhetsmammor!!!

I Italien där jag bor så skiter dom fullständigt att spänna fast ungarna!! Dom sitter i baksätet och leker, står upp, leker med paraply (såg detta på motorvägen i 130 km/t) som vänder bilbarnstolen vid 9 månader (som dom ofta inte har satt fast med bältet) och har aldrig hört talas om att ungen ska sitta i vänd stol till 4 år!! Men får böta 130 euro, ca 1300 kr och förlorar 10 punkter på körkortet (20 som högst sen drar dom körkortet)
    Jag har haft diskutioner, med jag vet inte hur många personer som säljer bilstolar och ingen fattar!! bara 1 som var intersserad och han hade frågat en försäljare om dessa bakåtvända stolarna och han sa att deras företag (Britax) tillvärkade dom men dom såldes bara till ett land......Sverige!!

Så säkerhetsbälte eller spännband! BARA UNGEN SITTER FAST!!!!

Kan tillägga att jag åkte hem till svea och köpte min bilbarnsstol!!
    I Sverige är vi låååångt före andra länder vad gäller bilsäkerhet (30år, har jag hört), så detta är inget som förvånar mig iallafall. Men det betyder ju inte att man kan tumma på säkerheten här, bara för att det ändå är bättre än hur dom gör i andra länder.

Att spänna fast en bilbarnstol med spännband är inte en godkänd montering, så enkelt är det.
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn