Dullan 79 skrev 2010-11-05 14:58:56 följande:
Har följt denna tråd rätt länge nu och nu är jag bara tvungen att skriva ett inlägg!!!
Håll i er nu alla säkerhetsmammor!!!
I Italien där jag bor så skiter dom fullständigt att spänna fast ungarna!! Dom sitter i baksätet och leker, står upp, leker med paraply (såg detta på motorvägen i 130 km/t) som vänder bilbarnstolen vid 9 månader (som dom ofta inte har satt fast med bältet) och har aldrig hört talas om att ungen ska sitta i vänd stol till 4 år!! Men får böta 130 euro, ca 1300 kr och förlorar 10 punkter på körkortet (20 som högst sen drar dom körkortet)
Jag har haft diskutioner, med jag vet inte hur många personer som säljer bilstolar och ingen fattar!! bara 1 som var intersserad och han hade frågat en försäljare om dessa bakåtvända stolarna och han sa att deras företag (Britax) tillvärkade dom men dom såldes bara till ett land......Sverige!!
Så säkerhetsbälte eller spännband! BARA UNGEN SITTER FAST!!!!
Kan tillägga att jag åkte hem till svea och köpte min bilbarnsstol!!
I Sverige är vi låååångt före andra länder vad gäller bilsäkerhet (30år, har jag hört), så detta är inget som förvånar mig iallafall. Men det betyder ju inte att man kan tumma på säkerheten här, bara för att det ändå är
bättre än hur dom gör i andra länder.
Att spänna fast en bilbarnstol med spännband är inte en godkänd montering, så enkelt är det.