Anonym (Mamma snart t 3) skrev 2010-11-04 15:54:54 följande:
hej..
jag får mitt 3dje barn snart o är klar med barnafödande, dem har sagt lyft till mig med om ja ska göra.. men vet inte om ja vill hailägg med, ja vill inte ha större men ja vill att dem ska "sitta" kvar så länge som möjligt.. hur är du nöjd med dina nu?? hur klarade du barnen nyopererade? o vad tycker du om ärren??
För min del så ville jag ha större eftersom de blivit så små efter viktminskning efter graviditet (efter viktminskning var de mindre än innan grav). Jag förstår din tanke med att du kanske inte vill fylla, men att du ändå vill att de ska sitta på sin plats och sitta så länge som möjligt. För min del känns det som en säkerhet att ha implantat eftersom jag väldigt lätt tappar vikt när jag blir sjuk. Nu vet jag att jag kommer ha bröst för alltid
Jag är väldigt nöjd med mina. Jag kan ha vilken bikini jag vill och jag kan gå i vilket linne som helst utan att ha bh på mig. För mig är detta en frihetskänsla eftersom jag aldrig kunnat göra det tidigare. Normalt sett har jag 75D vilket för mig är optimalt då jag är 175lång och kan pendla i vikt mellan 67-70kg.. Som en vän sa till mig "Äh, du gjorde bara brösten för att magen skulle se mindre ut!!" och det ligger nog lite i det. 75D är lagom till min kropp utan att se stort ut. Nu när jag är gravid är jag dock uppe i 75DD så nu är jag väldigt noggran med en ordentlig BH med stöd så att de inte växer i fel riktning
Vårt barn var precis fyllda 1år när jag gjorde min op. De första två dagarna tog jag det väldigt lugnt hemma och min man handlade och fixade mat och allt sådant. För övrigt var det inga problem att gå ner på barnets nivå och byta blöjor, låta barnet själv klättra upp i bilbarnstolen osv.. Det jobbigaste var att stänga bagageluckan på bilen.. Men det blev min lilla räning som "visade mig" hur snabbt läkningen gick och efter två veckor kunde jag stänga själv utan några problem alls.
Ärren är idag jätte fina! Jag har ju gjort korrigering i efterhand och man ser att på det bröstet som opererades först så syns det minst. Korrigeringarna gjorde jag efter 7 månader samt ett år efter första operationen syns ju mer, men bleknar mer och mer för varje månad som går. När jag ser mina bröst i speglen idag så ser jag inga ärr.. men går jag närmare och tittar så ser jag dem.. Men hur ofta granskas men med förstoringsglas??
Känslan av att ta på brösten är för mig väldigt verklig då jag trots allt har en stor B kupa som är mitt egna bröst som ligger ytters på kroppen. De första 6 månaderna var brösten väldigt fasta och det tog tid innan man såg det riktigt slutgiltiga resultatet.. Men jag var nöjd från dag ett! Nu ser jag fram emot ett åldrande på brösten och det gör mig inget om de faller ner en bit igen. Det viktiga för mig är att brösten är lika och att jag känner mig bekväm med dem.
Ibland får man höra: många som har gjort en operation kan tänka sig att göra fler senare. Detta stämmer inte in på mig. Jag har gjort min bröstop (som visserligen slutade med tot 3 pga felbedömning mm) men med det är jag nöjd! Känner inget mer behov av att fixa något annat på mig. Jag tycker åldrandet är vackert och det ska ju synas att man har levt