• Thotis90

Bröstförstoring. Vilka implantat är bäst och när bör man genomgå en operation?

Efter många om och men har jag bestämt mig för att jag vill genomgå en bröstförstoring. Eftersom jag inte känner någon som har opererat sig vänder jag mig hit för att få svar på mina frågor. Detta är någonting som jag anser att jag inte kan få svar genom att googla fakta på internet, utan jag vill höra om egna erfarenheter.

Min första fråga lyder såhär:

- Vilka implantat ska man välja? Just nu har jag 75B och vill ha en D-kupa. Jag är 165cm och väger 55kg. Jag har läst om de olika ingreppen och överväger att lägga snittet i armhålan om kirurgen/läkaren går med på det.

Förstoring geléhallonimplantat (beroende på typ av implantat)
    Förstoring med Allergan-implantat (Style 410, 510, Inspira)
    Förstoring med Mentor-implantat   
    Förstoring med Silimed-implantat   
    Förstoring med koksaltimplantat 

- Vilken klinik ska man vända sig till? Jag bor i Västerås, men känner att jag vill operera mig i Stockholm och har funderat på Akademikliniken. Finns det någon som har opererat sig där och fått ett bra resultat? Ovan kan Ni se de olika implantaten på Akademikliniken.

- Hur blev brösten efter att Ni fått barn? Jag är 20 år och har ännu inte fått några barn. Till en början har jag funderat på om jag inte ska vänta med en eventuell operation tills jag har fått barn eftersom brösten kan ändras, men jag har inte riktigt bestämt mig. Hur blev era bröst efter att ni fått barn? (fråga till er som opererade er innan ni blev gravida med första barnet).

• Svar på tråden Bröstförstoring. Vilka implantat är bäst och när bör man genomgå en operation?
  • Anonym (funderar oxå)
    Anonym (75DD) skrev 2010-11-01 13:10:23 följande:
    Hej,
    jag gjorde mina på Citadellkliniken i Landskrona.
    Jag gjorde geléhallonimplantat och de anpassade storleken efter mina bröst då jag har olika stora bröst. De gjorde även en förminskning av ena bröstet om i fall att jag vill skaffa fler barn så att de inte blir olika stora igen vid en eventuell graviditet. Eftersom jag fått barn innan behövde jag även göra ett lyft.
    Fick komplikation efteråt då brösten hamnade lite olika högt upp, men de korrigerade allting utan bekostnad och har verkligen följt upp allting till 100%.
    Jag är super nöjd och skulle inte tveka en sekund på att göra om det om jag stod vid samma val igen!
    Passa på att göra det nu innan du får barn.. Sen när du har barn så har man sårt för att otivera ihop alla pengarna

Lycka till!
    nyfiken bara, får man fråga vad din operation gick på?
  • Anonym (75DD)

Hej,
    Klart du får fråga.
    Det kostade 50 000kr.
    Man gjorde mätningar för hur stor storleksskillnad samt "häng" jag hade för att få det bekostat av landstinget. Jag blev bedömd som 3av5. Vid 4 betalar landstinget operationen.
    Men det är ju betydligt billigare om man "bara" ska förstora brösten. För min del var det ju både lyft och förminskning oxå. En vanlig förstoring hos dem kostar 30-35 000 har jag för mig.

Totalt blev det två narkoser (två op då de valt för litet implantat till ena bröstet så att de fortfarande såg olika stora ut) och sedan en korrigering med lokalbedövning då man flyttade bröstvårtans läge lite. Men allting ingick i mitt första betalda pris.

• Anonym (funderar oxå)

Tack för svar :)
    Men de kändes inte så dyrt ändå tycker ja..

har i många år funderat på en bröstoperation, men vill vänta tills jag fått  barn o så. o nu ska jag  ha mitt andra barn om en månad o vi har här hemma börjat prata lite om en bröstoperation om brösten inte "blir" som man vill.. ja du vet :)
    Innan jag fick barn hade jag en stor D-kupa o rätt fylliga. men efter jag fick mitt första barn va de två påsar men ändå fyllde upp en c-kupa.

Jag har ju tänkt amma, men vet du hur lång tid efter amning man kan operara sig? tänkte om de handlade om 1 mån eller att år?

• Anonym

Ska också fixa brösten men jag har ammat 2 barn och resultatet är mindre kul.

De flesta skulle nog rekomendera dig att vänta tills efter barnen då risken är stor att du måste operera om dem efter graviditeterna. Har läst om många som klarat en graviditet OK men inte så många som klara flera utan att de blir fula.

Själv kommer jag välja gelehallon då de är mest naturliga samt att de inte kan läcka. Koksalt går helt bort för mig då de kan skvalpa, bli för hårda/för mjuka osv.

Vilket märke lämnar jag till kirurgen. Ofta använder sig kliniker av ett visst märke. Mentor är ett vanligt märke.

Jag skulle rekomendera dig att bli medlem på plastikoperationsforum.se. Där kan du läsa all fakta, prata med tjejer i samma sits som dig och de som redan opat sig samt se före och efterbilder.

Jag tänker gå på konsultation på både Proforma (stockholm) och Plastikhuset (Linköping) då de lägger implantaten både framför och bakom muskeln. Jag vill helst ha framför.

Sen det här med kupa. Det är svårt att säga. Om du vill ha en visuell D kupa eller BH storlek D? Implantat drar större storlekar än naturliga bröst så du måste vara noga med den skillnaden.

Med en vild gissning skulle jag tro att du skulle behöva ca 350 cc för att få det resultat du vill ha. Prova med ristest. 100 cc= 1 dl ris dvs 350 cc= 3,5 dl ris. Lägg i en strumbyxa och forma som ett inlägg, lägg sen i BH:n och känn efter vad som känns bra.

• Anonym
    Anonym (funderar oxå) skrev 2010-11-02 10:52:08 följande:
    Tack för svar :)
    Men de kändes inte så dyrt ändå tycker ja..

har i många år funderat på en bröstoperation, men vill vänta tills jag fått  barn o så. o nu ska jag  ha mitt andra barn om en månad o vi har här hemma börjat prata lite om en bröstoperation om brösten inte "blir" som man vill.. ja du vet :)
    Innan jag fick barn hade jag en stor D-kupa o rätt fylliga. men efter jag fick mitt första barn va de två påsar men ändå fyllde upp en c-kupa.

Jag har ju tänkt amma, men vet du hur lång tid efter amning man kan operara sig? tänkte om de handlade om 1 mån eller att år?
    Man rekomenderar 6 månader efter avslutatd amning, speciellt vid lyft. Vid endast förstoring kan det räcka med 3-4 månader, det är olika på olika kliniker.
  • Anonym (funderar oxå)

Tack så jätte mycke för svar. Du verkar bra påläst!

Ja ska ju ha mitt andra barn nu o vi ska inte ha nå fler "planerade barn"  vi är nöjd o belåtna med de två :) de är därför ja nu har börjat funderat på operation.. men de beror ju på hur dom blir efter ja ammat klart.
    HUr lång tid efter amning kan man operera sig?

ska kolla in den sidan. Tack för tipset

• Anonym (75DD)

Jag har implantatet bakom musklen och det känns jätte bra. Blir en jämn o fin övergång och inga tydliga kanter som syns någon stans.

Jag är nu gravid igen (opererade mig ett år efter att jag fått vårt första barn) och jag är idag jätte tacksam över att jag redan har opererat mig. Hade jag haft kvar mina "gamla" bröst i dags läet så hade det varit jätte svårt att ge dem ett bra stöd nu under graviditeten (Hade verkligen bröst som inte var fasta och hängde utanpå kroppen som strutar typ). Nu när jag har opererat mig finns det jätte många BH:ar som passar mig och stöd är inga problem. Jag oroar mig inte heller för amning (jag vill amma detta barnet oxå) just eftersom jag har implantatet bakom musklen så påverkar det inte några av mjölkgångarna som finns vid bröstvårtorna. 
    Känner även mig stolt över brösten nu och känner inte att jag behöver smyga undan för att amma för att jag inte vill visa mina mindre vackra bröst.. Förstå mig rätt.. jag tänker inte sitta och skylta med att jag ammar, men jag känner att jag på ett mer naturligt vis kan gå och sätta mig i soffan hemma hos en vän och amma utan att behöva skämmas.

• Anonym (funderar oxå)
    Anonym skrev 2010-11-02 11:00:23 följande:
    Man rekomenderar 6 månader efter avslutatd amning, speciellt vid lyft. Vid endast förstoring kan det räcka med 3-4 månader, det är olika på olika kliniker.
    ok.. de är ju ite så lång tid, de är ju inte varje dag man gör en bröst operation. man ska ju tänka igenom ordentligt , gå på konsultation o säkert tänka lite till :) 

o jag kan ju tänka mig att ja måste lyfta lite..
  • Anonym
    Anonym (75DD) skrev 2010-11-02 11:11:55 följande:
    Jag har implantatet bakom musklen och det känns jätte bra. Blir en jämn o fin övergång och inga tydliga kanter som syns någon stans.

Jag är nu gravid igen (opererade mig ett år efter att jag fått vårt första barn) och jag är idag jätte tacksam över att jag redan har opererat mig. Hade jag haft kvar mina "gamla" bröst i dags läet så hade det varit jätte svårt att ge dem ett bra stöd nu under graviditeten (Hade verkligen bröst som inte var fasta och hängde utanpå kroppen som strutar typ). Nu när jag har opererat mig finns det jätte många BH:ar som passar mig och stöd är inga problem. Jag oroar mig inte heller för amning (jag vill amma detta barnet oxå) just eftersom jag har implantatet bakom musklen så påverkar det inte några av mjölkgångarna som finns vid bröstvårtorna. 
    Känner även mig stolt över brösten nu och känner inte att jag behöver smyga undan för att amma för att jag inte vill visa mina mindre vackra bröst.. Förstå mig rätt.. jag tänker inte sitta och skylta med att jag ammar, men jag känner att jag på ett mer naturligt vis kan gå och sätta mig i soffan hemma hos en vän och amma utan att behöva skämmas.

Plasering framför eller bakom muskeln spelar ingen roll vid amning. Båda plaseringarna är bakom mjölkörtlarna. Störst risk att störa amning är lyft där vårtgården skurits ut helt men många kan amma bra även vid sådant lyft. Jag hoppas det kommer funkera bra för dig
  • Anonym (stud)
    Anonym (75DD) skrev 2010-11-02 10:39:44 följande:
    Hej,
    Klart du får fråga.
    Det kostade 50 000kr.
    Man gjorde mätningar för hur stor storleksskillnad samt "häng" jag hade för att få det bekostat av landstinget. Jag blev bedömd som 3av5. Vid 4 betalar landstinget operationen.
    Men det är ju betydligt billigare om man "bara" ska förstora brösten. För min del var det ju både lyft och förminskning oxå. En vanlig förstoring hos dem kostar 30-35 000 har jag för mig.

Totalt blev det två narkoser (två op då de valt för litet implantat till ena bröstet så att de fortfarande såg olika stora ut) och sedan en korrigering med lokalbedövning då man flyttade bröstvårtans läge lite. Men allting ingick i mitt första betalda pris.
    Får man fråga hur stor skillnad du hade? Har också väldigt stor skillnad och blev nyfiken. Mitt ena bröst hänger (typ c kupa) och är ganska stort medan det andra inte ens är en handfull stort (knappt a-kupa) .

Får man gå på "bedömning" även om man inte är säker på att man vill operera? Alltså bara för att få veta om landstinget kanske hjälper till?  
  • Anonym (funderar oxå)
    Anonym skrev 2010-11-02 10:57:46 följande:
    Ska också fixa brösten men jag har ammat 2 barn och resultatet är mindre kul.

De flesta skulle nog rekomendera dig att vänta tills efter barnen då risken är stor att du måste operera om dem efter graviditeterna. Har läst om många som klarat en graviditet OK men inte så många som klara flera utan att de blir fula.

Själv kommer jag välja gelehallon då de är mest naturliga samt att de inte kan läcka. Koksalt går helt bort för mig då de kan skvalpa, bli för hårda/för mjuka osv.

Vilket märke lämnar jag till kirurgen. Ofta använder sig kliniker av ett visst märke. Mentor är ett vanligt märke.

Jag skulle rekomendera dig att bli medlem på plastikoperationsforum.se. Där kan du läsa all fakta, prata med tjejer i samma sits som dig och de som redan opat sig samt se före och efterbilder.

Jag tänker gå på konsultation på både Proforma (stockholm) och Plastikhuset (Linköping) då de lägger implantaten både framför och bakom muskeln. Jag vill helst ha framför.

Sen det här med kupa. Det är svårt att säga. Om du vill ha en visuell D kupa eller BH storlek D? Implantat drar större storlekar än naturliga bröst så du måste vara noga med den skillnaden.

Med en vild gissning skulle jag tro att du skulle behöva ca 350 cc för att få det resultat du vill ha. Prova med ristest. 100 cc= 1 dl ris dvs 350 cc= 3,5 dl ris. Lägg i en strumbyxa och forma som ett inlägg, lägg sen i BH:n och känn efter vad som känns bra.
    Varför vill du hellst ha framför?
  • Anonym (75DD)

man kan absolut gå på konsultation och inte operera sig. Men oftast kostar det några hundralappar för läkarbesöket.

Min läkare menade på att det var ännu säkrare att lägga implantatet bakom musklen vid amning då det kommer ännu längre ifrån mjölkkörtlarna och gångarna. 
    Vet oxå om att den största "faran" är om man skär ut vårtgårdarna, men där känner jag ingen oroa alls då jag hade så stora vårtgårdar att man behövde inte flytta på dem på det viset utan man tog bort överflödig hud runt om. Men visst.. Man kan aldrig vara helt 100. Jag vill amma nästa barn oxå, men är det något strul eller meck (som är efter operationen) så struntar jag i det och glädjer mig åt mina fina böst och ett friskt barn

Anonym(stud):
    Kommer inte ihåg i gram hur olika stora de var men enligt mitt minne sklijde det minst en kup-storlek mellan brösten. 
    Missbedömningen som de gjorde med mig som gjorde att jag fortfarande hade skillnad efteråt var att jag har en insjunkning i bröstkorgen (pga min skolios (sneda rygg)). Vet en annan tjej som hade samma problem, men på det stället där hon gjorde sin op tog man inget ansvar för den bedömningen.. så hon är 50 000kr fattigare och har fortfarande olika stora bröst.

Men för er som funderar: en jätte possitiv sak är att man känner eventuella knölar på brösten jätte lätt.. Så om det är så illa som cancer så kan man goda chanser att upptäcka det tidigt

• Anonym
    Anonym (funderar oxå) skrev 2010-11-02 11:33:55 följande:
    Varför vill du hellst ha framför?
    Jag har en del egen bröstvävnad (70 c) och vill inte lyfta, så hängiga är de inte. Risken är stor för dubbel bubbel på mig. Sen så är jag livrädd för musklepåverkan som man bara får med bakom musklen.
    Chansen är dessutom större för ett mer naturligt resultat med mjukare, mer naturligt följsamma bröst.

Anledningen till att man började lägga bakom var från början att man minskade risken för kapselbildning. Men det var på tiden då man använde flytande silikon som läckte genom höljet. Idag är kapselbildning en mycket ovanlig komplikation oavsätt plasering.

Men hade jag haft väldigt lite bröst själv så hade jag inte varit lika säker och jag tycker man ska välja det man själv tycker känns bäst. Det tråkiga är bara att de flesta svenska kirurger bara lägger bakom då de lever kvar i det gamla. Hos dem får man bara en partisk bedömning då de självklart skulle rekomendera bakom. Därför vill jag gå till de som gör både och och därav få en mer rättvis bedömmning.
  • Anonym (Mamma snart t 3)
    Anonym (75DD) skrev 2010-11-01 13:10:23 följande:
    Hej,
    jag gjorde mina på Citadellkliniken i Landskrona.
    Jag gjorde geléhallonimplantat och de anpassade storleken efter mina bröst då jag har olika stora bröst. De gjorde även en förminskning av ena bröstet om i fall att jag vill skaffa fler barn så att de inte blir olika stora igen vid en eventuell graviditet. Eftersom jag fått barn innan behövde jag även göra ett lyft.
    Fick komplikation efteråt då brösten hamnade lite olika högt upp, men de korrigerade allting utan bekostnad och har verkligen följt upp allting till 100%.
    Jag är super nöjd och skulle inte tveka en sekund på att göra om det om jag stod vid samma val igen!
    Passa på att göra det nu innan du får barn.. Sen när du har barn så har man sårt för att otivera ihop alla pengarna

Lycka till!
    hej..
    jag får mitt 3dje barn snart o är klar med barnafödande, dem har sagt lyft till mig med om ja ska göra.. men vet inte om ja vill hailägg med, ja vill inte ha större men ja vill att dem ska "sitta" kvar så länge som möjligt.. hur är du nöjd med dina nu?? hur klarade du barnen nyopererade? o vad tycker du om ärren??
  • Anonym (liten A)

Kapar tråden lite...
    Har bestämt mig för en bröst op. Men jag har väldigt mycket muskler i min överkropp. Har aldrig sett en kvinna med mina armar mer än på tv. Känner mig som en kille.
    Tror ni att kirurgen vill lägga bakom muskeln i alla fall. Känns som om det kommer att göra väldigt ont och inte gå att töja ut så mycket. Jag är tight så att säga. Men framför kanske blir som två tennisbollar???

• CarroTilda

Anonym 75DD. Du säger att landstinget kunde ha betalat om du hade mer "häng"? eller har jag förstått det fel? Finns det även en sådan regel för de som inte har några bröst alls?
    Tycker det verkar rimligt annars....

• Anonym (75DD)
    Anonym (Mamma snart t 3) skrev 2010-11-04 15:54:54 följande:
    hej..
    jag får mitt 3dje barn snart o är klar med barnafödande, dem har sagt lyft till mig med om ja ska göra.. men vet inte om ja vill hailägg med, ja vill inte ha större men ja vill att dem ska "sitta" kvar så länge som möjligt.. hur är du nöjd med dina nu?? hur klarade du barnen nyopererade? o vad tycker du om ärren??
    För min del så ville jag ha större eftersom de blivit så små efter viktminskning efter graviditet (efter viktminskning var de mindre än innan grav). Jag förstår din tanke med att du kanske inte vill fylla, men att du ändå vill att de ska sitta på sin plats och sitta så länge som möjligt. För min del känns det som en säkerhet att ha implantat eftersom jag väldigt lätt tappar vikt när jag blir sjuk. Nu vet jag att jag kommer ha bröst för alltid
    Jag är väldigt nöjd med mina. Jag kan ha vilken bikini jag vill och jag kan gå i vilket linne som helst utan att ha bh på mig. För mig är detta en frihetskänsla eftersom jag aldrig kunnat göra det tidigare. Normalt sett har jag 75D vilket för mig är optimalt då jag är 175lång och kan pendla i vikt mellan 67-70kg.. Som en vän sa till mig "Äh, du gjorde bara brösten för att magen skulle se mindre ut!!" och det ligger nog lite i det. 75D är lagom till min kropp utan att se stort ut. Nu när jag är gravid är jag dock uppe i 75DD så nu är jag väldigt noggran med en ordentlig BH med stöd så att de inte växer i fel riktning

Vårt barn var precis fyllda 1år när jag gjorde min op. De första två dagarna tog jag det väldigt lugnt hemma och min man handlade och fixade mat och allt sådant. För övrigt var det inga problem att gå ner på barnets nivå och byta blöjor, låta barnet själv klättra upp i bilbarnstolen osv.. Det jobbigaste var att stänga bagageluckan på bilen.. Men det blev min lilla räning som "visade mig" hur snabbt läkningen gick och efter två veckor kunde jag stänga själv utan några problem alls.

Ärren är idag jätte fina! Jag har ju gjort korrigering i efterhand och man ser att på det bröstet som opererades först så syns det minst. Korrigeringarna gjorde jag efter 7 månader samt ett år efter första operationen syns ju mer, men bleknar mer och mer för varje månad som går. När jag ser mina bröst i speglen idag så ser jag inga ärr.. men går jag närmare och tittar så ser jag dem.. Men hur ofta granskas men med förstoringsglas??

Känslan av att ta på brösten är för mig väldigt verklig då jag trots allt har en stor B kupa som är mitt egna bröst som ligger ytters på kroppen. De första 6 månaderna var brösten väldigt fasta och det tog tid innan man såg det riktigt slutgiltiga resultatet.. Men jag var nöjd från dag ett! Nu ser jag fram emot ett åldrande på brösten och det gör mig inget om de faller ner en bit igen. Det viktiga för mig är att brösten är lika och att jag känner mig bekväm med dem.

Ibland får man höra: många som har gjort en operation kan tänka sig att göra fler senare. Detta stämmer inte in på mig. Jag har gjort min bröstop (som visserligen slutade med tot 3 pga felbedömning mm) men med det är jag nöjd! Känner inget mer behov av att fixa något annat på mig. Jag tycker åldrandet är vackert och det ska ju synas att man har levt

• Anonym (75DD)
    CarroTilda skrev 2010-11-04 20:50:30 följande:

Anonym 75DD. Du säger att landstinget kunde ha betalat om du hade mer "häng"? eller har jag förstått det fel? Finns det även en sådan regel för de som inte har några bröst alls?
    Tycker det verkar rimligt annars....

I bedömningen ingår en massa uträkningar så som BMI, häng, stora vårtgårdar, storleksskillnad mm.
    Om reglen gäller för små/obefintliga bröst vet jag inte.. men de borde väl inte vara så svårt att kolla upp på nätet någon stans..? Eller ta kontakt med en läkare och fråga
  • Anonym (Mamma snart t 3)

Anonym 75DD
    Tack för svar, jag vet att jag måste göra operationen för att jag ska må bra med mig själv, men jag är en liten tjej (när ja inte är gravid) och ska inte ha stora vill ha små söta, men som sagt att dem sitter kvar ett tag o sedan följer åldrandet.. När ja inte är gravid är jag 164lång och väger 50 kg, är även smalt vältränad i kroppen så, som sagt vill hsmå bröst men synliga. Sambon stöttar mig, jagvill göra i Maj nästa år, men då ja ej vet om jag kommit ner till min vanliga vikt får jag vänta till hösten tyvärr...

Man är ju lite orolig dock med 3 små då, men sambon tar pappaledigt som tur e =)

Vet  någon hur mkt vikt nedgång påverkar brösten?? Förra gravven gick jag ner till 55 kg efter 3 månader, vilket innebär 2-5kg kvar till min ideal vikt, påverkar dessa kg brösten efter operationen?? vill verkligen göra dem innan sommaren..

och hur länge innan man får bada??

Svar på tråden Bröstförstoring. Vilka implantat är bäst och när bör man genomgå en operation?