• jina

Sämre syn när man ammar

Någon mer än jag som fått sämre syn under amningstiden? Skulle verkligen behöva köpa nya glasögon/linser men har fått rådet att vänta tills jag slutat amma. Suck...

• Svar på tråden Sämre syn när man ammar
  • hoppetossan23

Man ska vänta 3-4 mån efter man slutat amma helt.... jag har gjort de nu å de va en välsignelse kan jag lova...

• Hallonpaj

Äsch, man måste ju kunna köpa nya även om man ammar! Hormoner kan visserligen påverka, och som jag förstod det av optikern så kan det fördröja försämringen, så att det försämras efter man slutat amma? Men jag har ju ammat eller vaarit gravid sedan 2002 - och kommer nog amma nått år till. Efter det blir jag kanske gravid igen, ooch sen ammar jag 2-3 år till. Klart att jag måste kunna byta glasögon!!!

• hoppetossan23

ja byt du men risken är stor att du får byta en gång till för att de ändar sej när du slutar....

• jina

Har hört att man kan köpa glasögon på nätet. Lite billigare för den som behöver chansa! Kanske någon som vet var/adressen?

• Monsa

Jag upptäckte att jag såg sämre när min fis var 4 mån ungefär. Det hade inte med bebisen att göra och vid det laget så skulle såna hormonförändringar inte påverka längre enligt min optiker. Ja så nu har jag glasögon.

• Pallas

Köp nya linser! Vilken skitinställning vissa optiker har, vaddå FÅR inte köpa nya? Man måste ju kunna få se nåt. Att vänta 3-4 månader efter att man amma klart är völ ok om man ammar 3-4 månader, men jag, som har ammat i 1½ år och inte tänker sluta i första taget, ska jag se så jäkla illa att jag drar mig för att köra bil eftersom jag inte kan tyda skyltar?

De får anpassa sig efter din nuvarande sturka helt enkelt, det finns tex tvåveckorslinser att köpa, om du köper ett sexpack såna till varje öga så räcker de i tre månader ungefär.

• Pallas

Men usch så illa jag skriver, förlåt. *skyller på dålig syn*

• Amorella

Ingen av de som jobbar hos min optiker har sagt något om att man måste vänta... Tycker precis som Pallas. Dessutom har väl de flesta optiker någon slags garanti på såväl linser som glasögon. Om synen helt plötsligt förändras markant efter bara några månader, brukar de ju kunna fixa det utan kostnad. Det borde ju verkligen ligga i deras intresse att erbjuda bra service. Man ska ju varken behöva gå omkring med för svaga eller för staarka styrkor ens i en månad eller två.

• hoppetossan23

ja visst får man köpa om man vill, men man får ju inte bli förvånad om man måste byta igen å får slänga ut en summa till, de e så jag menar i alla fall!!

• Ems

jag har inte råd att chansa, mina glas kostar över 4000.

• Pallas

Ja, glasögon är väl ingen hit att köpa nya (vad billiga glas du har förresten Ems, jag blir helt avis) men om man har linser är det väl inga probs. Eftersom detta ändå verkar vara ett välkäntfenomen bland optikerna kan de väl erbjuda en någon lösning, inte bara säga "kom tillbaks när du ammat klart".

Jag har -13 och -14 dioptrier, så när jag ser dåligt ser jag _riktigt_ dåligt. Jag ser inte texten på tv:n och vad det står för gatunamn på skyltar kan jag bara glömma att se förrän jag är så nära att det är för sent att svänga.

• Sanber

Var hos en optiker och frågade...
    de rekomenderar att inte beställa galsögon fören 6 mån EFTER avslutad amning,.,,
    pga att synen förändras hela tiden...

så sa de till mig íallafall..

• Meddelande borttaget
  • Monsa

Min syn blev ju sämre efter amningen. Nu hade jag inte glasögon innan men fick skaffa glasögon sen och dom har jag fortfarande. Jag tycker era glas verkar dyra, jag har massa grejer på mina, antireflex, prisma, sen det där för närsynthet och brytningsfel + ett par fina bågar som med kostade och mina gick väl på nästan 4000:-

Vad får ni betala för era då? Vad går ni för någonstans?

• Amorella

Monsa:
    Det som brukar dra upp priset på mina glas är att man betalar en hel del extra för att få tunna glas när man ser riktigt dåligt. Skulle jag ha normala glas skulle de vara typ 1 cm tjocka och vara jättetunga... Kan tänka mig att det kostar ännu mycket mer om man ser ännu sämre än jag. Nu har jag mest linser, men sist jag köpte glasögon tror jag att jag lade minst en tusenlapp extra på det med glasen. Plus att jag har allt det du räknade upp. Så det blir dyrt.

• Ems

mina glasögon kostade 6000 för 10 år sen, sen dess har jag växlat med linser, men på linserna ser jag bara 70 procent av vad jag ser med glasögonen och nu när jag varit gravid och ammat i 3 år ser jag ännu sämre.

• Fragglerock

NÄmen oj. Jag som just satt och sa till min gubbe i går kväll att jag ser fasiken inte texten på tv'n länge. Men jag ammar ju fortfarande så då verkar det ju vara bättre att vänta om man lyssnar på de råd som folk fått här inne! Jag trodde oxå att det bara gällde graviditet, men om man kollar på mig så har ju min syn blivit sämre nu, inte under graviditetet och sonen är ju 9 månader. Hmm...

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Sämre syn när man ammar