• Hamnkrumelur

Är det rätt att neka en extremt förlossningsrädd kvinna snitt?

Det är 2010 nu men det sker fortfarande. Det är galenskap men jag kan ju inte göra något åt det.

Det är sjävklart inte rätt och jag hoppas det nån gång i framtiden kommer vara så att läkaren inte får neka en förlossningsrädd kvinna snitt. Om man verkligen känner att man vill ha kejsarsnitt så ska inte läkaren kunna neka. Hoppas vi kommer dit någon gång.

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att neka en extremt förlossningsrädd kvinna snitt?
  • Philippa

Ja, det är rätt INNAN kvinnan har genomgått doulasamtal eller psykologsamtal...

För kejsarsnitt är ett stor operation som man inte ska genomföra om det verkligen inte behövs...

Kvinnan är rädd för det okända, men med rätt hjälp och stöd kan den rädslan minska.

• Probably the best    in the

Det beror på varför hon är så rädd...

Att bara komma och kräva snitt och säga, jag är rädd...nej, det sak inte räcka.

Tidigare traumatiska upplevelser vid förlossning kan vara en orska där det ska vara ok.

Annars tror jag mer på bra bemötande att berabeta sin rädsla, att få påbörja in förlossning på naturlig väg och att läkarna är mer givmilda med snitt om det blir för jobbigt.

• Hamnkrumelur
    Probably the best in the skrev 2010-11-01 17:22:49 följande:

Det beror på varför hon är så rädd...

Att bara komma och kräva snitt och säga, jag är rädd...nej, det sak inte räcka.

Tidigare traumatiska upplevelser vid förlossning kan vara en orska där det ska vara ok.

Annars tror jag mer på bra bemötande att berabeta sin rädsla, att få påbörja in förlossning på naturlig väg och att läkarna är mer givmilda med snitt om det blir för jobbigt.

Problemet är ju bara att dom inte är det. Dom avbryter inte en pågående förlossning för att kvinnan får panik och vill ha snitt.

Varför räcker det inte med att säga att man är rädd? Är man rädd så är man.
  • Hamnkrumelur

Jag kommer bara föda vaginalt OM jag blir lovad att få så mycket bedövning att jag i princip får vara smärtfri. Kan dom inte lova det så ska jag ha snitt. Jag är livrädd för smärta. Det är skäl nog till att jag ska få snitt.

Hamnkrumelur skrev 2010-11-01 17:34:51 följande:
    Jag kommer bara föda vaginalt OM jag blir lovad att få så mycket bedövning att jag i princip får vara smärtfri. Kan dom inte lova det så ska jag ha snitt. Jag är livrädd för smärta. Det är skäl nog till att jag ska få snitt.
    Då tycker jag du ska ta tag i din rädsla. För det är ju inte bara barnafödande som gör ont. Det är ju dessutom en "positiv" smärta för det mesta, hur gör du om du råkar ut för kraftig smärta i samband med ex ett benbrott, buksmärta osv?
    Hamnkrumelur skrev 2010-11-01 17:32:17 följande:
    Problemet är ju bara att dom inte är det. Dom avbryter inte en pågående förlossning för att kvinnan får panik och vill ha snitt.

Varför räcker det inte med att säga att man är rädd? Är man rädd så är man.
    Bara för att dom inte gör det nu, är det väl inget som säger att det inte är så dom skulle kunna arbeta?
  • Maggis

Nej, det är inte rätt.
    Men jag tycker i alla fall att man ska träffa aurorasköterska innan det bestäms definitivt.

//Maggis
  • Hamnkrumelur
    Probably the best in the skrev 2010-11-01 17:36:26 följande:
    Då tycker jag du ska ta tag i din rädsla. För det är ju inte bara barnafödande som gör ont. Det är ju dessutom en "positiv" smärta för det mesta, hur gör du om du råkar ut för kraftig smärta i samband med ex ett benbrott, buksmärta osv?
    Hittils har jag aldrig brytit något. Jag vet inte hur jag skulle hantera det. Buksmärta är det värsta jag vet. Jag får panik. Jag har alltid fått panik av mensvärk. Hur panikslagen skulle jag då inte vara när jag väntar på att första värken ska komma...fy tusan! Sen vet man ju inte hur länge man kommer ha ont.

Kejsarsnitt känns mer som en planerad smärta. Sen får man en massa smärtlindring också som man inte kan få när man ska föda vaginalt eftersom det kan påverka barnet.

Det enda positva med den där smärtan är ju att man få ett barn. Det är säkert värt det men vägen fram till barnet är fött. Huvva!!
  • Posh

Ja det är helt rätt. Operera gör man på de som är i medicinskt behov av det. Det är inte smärtfritt att bli snittad eller att ha blivit snittad. Det kostar landstinget stora pengar, resurser som ska läggas på de som har en reell medicinsk motivering.
    Det gör ont att föda barn, det kan man nog föreställa sig.

Vad gör du TS om du gud förbjude drabbas av MF? Det gör ont som in i helvete. Ingen kommer snitta dig, eller skrapa dig innan du hinner säga "aj".

Hamnkrumelur skrev 2010-11-01 17:40:54 följande:
    Hittils har jag aldrig brytit något. Jag vet inte hur jag skulle hantera det. Buksmärta är det värsta jag vet. Jag får panik. Jag har alltid fått panik av mensvärk. Hur panikslagen skulle jag då inte vara när jag väntar på att första värken ska komma...fy tusan! Sen vet man ju inte hur länge man kommer ha ont.

Kejsarsnitt känns mer som en planerad smärta. Sen får man en massa smärtlindring också som man inte kan få när man ska föda vaginalt eftersom det kan påverka barnet.

Det enda positva med den där smärtan är ju att man få ett barn. Det är säkert värt det men vägen fram till barnet är fött. Huvva!!
    Men då är det ju läge att söka hjälp för din fobi!
Svar på tråden Är det rätt att neka en extremt förlossningsrädd kvinna snitt?