• Hamnkrumelur

Är det rätt att neka en extremt förlossningsrädd kvinna snitt?

Det är 2010 nu men det sker fortfarande. Det är galenskap men jag kan ju inte göra något åt det.

Det är sjävklart inte rätt och jag hoppas det nån gång i framtiden kommer vara så att läkaren inte får neka en förlossningsrädd kvinna snitt. Om man verkligen känner att man vill ha kejsarsnitt så ska inte läkaren kunna neka. Hoppas vi kommer dit någon gång.

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att neka en extremt förlossningsrädd kvinna snitt?
  • MrBlueSky

Nej. Motivation överflödig.

• Hamnkrumelur
    Probably the best in the skrev 2010-11-01 17:41:58 följande:
    Men då är det ju läge att söka hjälp för din fobi!
    Ja eller det enklaste för dom är ju att jag får mitt snitt sen när det är dax för förlossning.
  • cloudberry79
    Hamnkrumelur skrev 2010-11-01 17:40:54 följande:
    Hittils har jag aldrig brytit något. Jag vet inte hur jag skulle hantera det. Buksmärta är det värsta jag vet. Jag får panik. Jag har alltid fått panik av mensvärk. Hur panikslagen skulle jag då inte vara när jag väntar på att första värken ska komma...fy tusan! Sen vet man ju inte hur länge man kommer ha ont.

Kejsarsnitt känns mer som en planerad smärta. Sen får man en massa smärtlindring också som man inte kan få när man ska föda vaginalt eftersom det kan påverka barnet.

Det enda positva med den där smärtan är ju att man få ett barn. Det är säkert värt det men vägen fram till barnet är fött. Huvva!!
    Om man är rädd för själva smärtan bör man nog först försöka få hjälp mot den fobin. Smärtan EFTER förlossningen gick i princip över omedelbart för mig som födde vaginalt. Min neokompis som blev snittad samma dag hade förlamande smärta lång tid efter snittet, hon kunde ju inte äta hur starka smärtstillande som helst heller, för att det går över i mjölken. Alltså, smärta är inblandat i barnafödande oavsett om de kommer vaginalt eller via snitt, så den fobin måste man jobba med i vilket fall som helst. Däremot tycker jag det finns andra anledningar att utan diskussion få beviljat ett planerat snitt, t ex att barnet inte vänt på sig och riskerar att födas i säte, att man har en tidigare traumatisk förlossning, att man har någon sorts medicinskt besvär som gör att man måste ta ut barnet i förtid etc. Smärta är som sagt naturligt vid barnafödande och den smärtan kan inte helt tas bort oavsett förlossningsmetod.
    If you love me - please don't feed me!
  • Probably the best    in the
    Hamnkrumelur skrev 2010-11-01 17:45:10 följande:
    Ja eller det enklaste för dom är ju att jag får mitt snitt sen när det är dax för förlossning.
    Nej, då beter du dig ju som en struts och gömmer dig för grundproblemet. Har du så bedrövligt varje mens och dessutom riskerar att råka ut för ännu värre smärta (gallsten, njursten osv) så är det en fobi och bör behandlas. En förlossninge är ju en fis i havet i det stora hela.
  • Hamnkrumelur
    Posh skrev 2010-11-01 17:40:56 följande:
    Ja det är helt rätt. Operera gör man på de som är i medicinskt behov av det. Det är inte smärtfritt att bli snittad eller att ha blivit snittad. Det kostar landstinget stora pengar, resurser som ska läggas på de som har en reell medicinsk motivering.
    Det gör ont att föda barn, det kan man nog föreställa sig.

Vad gör du TS om du gud förbjude drabbas av MF? Det gör ont som in i helvete. Ingen kommer snitta dig, eller skrapa dig innan du hinner säga "aj".
    Jag VET att MF gör ont så in i helvete. Vill verkligen inte föda vaginalt. Barnet är ju ännu större när det ska födas...ryser av tanken.
  • Posh
    Hamnkrumelur skrev 2010-11-01 17:47:26 följande:
    Jag VET att MF gör ont så in i helvete. Vill verkligen inte föda vaginalt. Barnet är ju ännu större när det ska födas...ryser av tanken.
    Ja du, jag säger bara att du kan inte utgå från att smärtan är värre vid förlossning än ett mf som du kan drabbas av, faktiskt.
    Har pratat med de som varit med om båda och tro det eller ej, men mf var för flera värre på smärtskalan än förlossningen.

Lämpa inte över dina fobier på landstingen. Ta itu med de istället. Jag skulle aldrig välja att bli snittad med ALLT vad det innebär än att lära mig hantera smärta under en kortare tid.
  • Vroooooom

Det beror helt på.
    Jag tror att det är bra om man försöker hitta andra utvägar innan man beslutar om kejsarsnitt men om all behandling och terapi misslyckas tycker jag absolut att en kvinna ska få ett snitt beviljat, förutsatt då att ett kejsarsnitt inte innebär mycket ökade risker för kvinnan eller barnet.

Did you give the world some love today?
  • Tow2Mater

Kvinnans "rätt till sin kropp" borde gälla; om kvinnan vill ha snitt, borde hon automatiskt få det, oavsett anledning. Kanske borde hon dock få stå för de extra kostnader det medför själv, om inte direkta medicinska orsaker finns.

• C060908

Efter en fruktansvärt jobbig första förlossning som visserligen slutade jätte bra men var ett rent helvete på alla sätt, barnmorskor, sköterskor och läkare som gjorde bort sig något brutalt som sedan dess gjort att jag tappat allt hopp på förlossnings personal.

Jag var livrädd när jag skulle föda mitt andra barn, låg vaken flera nätter och tänkte på hur det skulle bli och om det skulle bli lika jobbigt denna gången. Jag ställde mig in på det värsta.. Jag fick även denna gången lika dålig personal. Men förlossningen kändes lättare, för jag hade bestämt mig att jag skulle klara det. Så länge man var fokuserad på förlossningen och smärtan så var det inte så förjävligt som jag minns min första förlossning. Det är när man tappar fokus och kontrollen som förlossningen blir rent jävla förjävlig (förutom komplikationer och dålig personal). Ändå var min "lilla" tjej 55 cm lång och 4575 gram och med tanke på att jag bara är 161 så är det en stor bebis

Jag tycker du ska försöka om du ändå kan! Jag är jätte glad att jag vågade försöka vaginalt med 2an och väntar nr 3 nu och ser verkligen fram emot förlossningen denna gången och känner mig faktiskt peppad!

Lycka till!

• Hamnkrumelur
    Posh skrev 2010-11-01 17:50:06 följande:
    Ja du, jag säger bara att du kan inte utgå från att smärtan är värre vid förlossning än ett mf som du kan drabbas av, faktiskt.
    Har pratat med de som varit med om båda och tro det eller ej, men mf var för flera värre på smärtskalan än förlossningen.

Lämpa inte över dina fobier på landstingen. Ta itu med de istället. Jag skulle aldrig välja att bli snittad med ALLT vad det innebär än att lära mig hantera smärta under en kortare tid.
    Tro mig, jag skulle gärna föda vaginalt just för att få uppleva hur det känns men jag kommer få sån panik så jag kommer kasta mig ut genom ett fönster eller något. Det kan jag inte riskera. Bättre då att jag får mitt snitt. Jag vet inte hur jag skulle betee mig under en förlossning.

När jag haft mensvärk så har fått panik, gråtit och gått runt runt runt i hopp om att kunna fly smärtan. Klarar jag inte av sån smärta. Hur ska jag fixa förlossningvärkarna.
Svar på tråden Är det rätt att neka en extremt förlossningsrädd kvinna snitt?