Inlägg från: Auctoritas |Visa alla inlägg
  • Auctoritas

Är du för eller emot dödsstraff?

Dödsstraff --> Aldrig i livet! 

Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Louvre skrev 2011-02-14 19:12:03 följande:

Det är helt klart inte helt friskt att titta på teckningar av barn som blir utsatta för övergrepp men det blir konstigt att straffa dem till döden för bilder som inte är verkliga.

Jag hoppas verkligen på dödsstraff för pedofiler och att de som har den läggningen förstår att det är otroligt många som tycker som jag.

Då lär du nog hoppas förgäves. Sverige är ett alldeles för modernt land, för att ta så pass många kliv tillbaka i evolutionen att man skulle återinföra dödsstraffet. Det är ganska exakt 100 år sedan någon avrättades för sista gången i Sverige. Dessutom som många redan nämnt, nog fasen är det värre att sitta inspärrad och lida för vad man gjort i resten av sitt liv, än att bara få det avslutat på ett par minuter. Att avrättas är inte ett straff i mina ögon, det är en quick fix.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Anton Chigurh skrev 2011-02-16 23:04:22 följande:
    Shit Happens.

Risken är obefintlig, men lite spill får vi allt räkna med, kan tyvärr inte undvikas. Det är det dock värt.
    Det är det som skiljer dig oss som tror på en sann demokrati och rättsäker stat, vi tycker inte att man får räkna med lite spill när det handlar om människoliv. Att ta förövarens liv ger inte offrets anhöriga sin familjemedlem tillbaka.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    lövet2 skrev 2011-02-16 23:58:11 följande:
    Emot dödsstraff. En som sitter i fängelse kan man släppa ut om det upptäcks att han var oskyldig. En som avrättats kan man inte ge livet tillbaka ...
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    kaosmaskinen skrev 2011-02-19 07:27:14 följande:
    Ja det här med rättssäkerhet var ju inte riktigt din grej. Begåvning är din grej. 
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Anton Chigurh skrev 2011-02-19 09:32:17 följande:
    Så att någon enstaka livstidsfånge sitter av sitt rättmätiga straff innebär att vi kan släppa resten i förtid.....Jösses, säger jag bara.

Har du en liten gullig dotter ?  Om ja, så vore det intressant och följa ditt resonemang efter att dottern drabbats av en Ulf Ohlsson. Missuppfatta nu inte, det vore sista jag önskar någons dotter, men du är nog inte mer korkad än att du begriper vad jag menar här.

Eller det kanske du är, men då får du höra av dig.
    Det har aldrig slagit dig, att det finns människor med så pass mycket högre moral, etik och human människosyn, att de kan se förbi detta, även om den värsta av tragedier inträffar?! Om min dotter skulle råka ut för Ulf Ohlsson, så inte fanken skulle gärningen bli ogjord, bara för att någon nackar Ulf Ohlsson... Skulle inte få min sorg att bli mindre heller. Hämndlystenhet är ett klart svaghets- och fattigdomsbevis.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Tudorjohansson skrev 2011-02-19 09:44:06 följande:
    För vissa brott är jag helt klart för dödsstraff!!
    Finns de ordentliga bevis så inga tvivel finns så e de bara att verkställa.
    I usa har de ju varit tyvärr många som när de gått igenom fallen igen kunnat se att stora fel begått samt att ny tecknik kunnat fria vissa.

Men jag tycker att avrättningen borde vara att donera alla anvädbara organ och på så sätt betala sin skulld.
    Det hör fortfarande inte hemma i en civiliserad demokrati, även om du försökte vara kreativ i slutet av inlägget. Flört
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Anton Chigurh skrev 2011-02-19 09:48:48 följande:
    Dalai Lama, möjligen, annars är jag övertygad om att vilken moder som helst som hittar sin 10-åriga  dotter i en skitig källare efter att dottern svälts till döds, dessutom grymt torterad samt våldtagen - både vaginalt och analt - 
    den modern är nog fan rätt pigg på och kapa kålroten på förövaren.

Sen kan ni snacka er jävla rättssäkerhet bäst fan ni vill...... 
    Man brukar säga att "så som man känner sig själv känner man andra". Jag är inte övertygad om att din bild i frågan är den enda eller ens den rätta. Jag skulle själv inte kapa några kålrötter. Det hade nämligen inte ändrat någonting. Skulle inte kunna känna någon tillfredsställelse i att ha fått någon av daga.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Tudorjohansson skrev 2011-02-19 09:55:22 följande:
    Finns de verkligen någon civiliserad demokrati? :)
    Europa är ganska civiliserat, Sverige i synnerhet.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    kaosmaskinen skrev 2011-02-19 10:00:25 följande:
    Och märkligt nog finns det föräldrar till mördade barn som håller med dig. Men de kanske är lite mindre begåvade eftersom de borde ägna resten av sina liv till att hata och önska död åt gärningsmannen/kvinnan. 

www.svenskahjaltar.se/article8002987.ab 

www.svd.se/kulturnoje/nyheter/emma-jangestig-...

Givetvis finns det föräldrar som önskar gärningsmannens död, men det i sig är inget argument för att dödsstraff ska införas. Eller ska det kanske vara offer/anhöriga som alltid bestämmer straff, så kan vi helt avskaffa rättsväsendet. Det vore kanske nåt? 
    Är du överhuvud taget läskunnig? Det är väl ganska uppenbart vid det här laget att jag är emot dödsstraff. Foten i munnen
    Argumentum ad rem
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?