Inlägg från: Auctoritas |Visa alla inlägg
  • Auctoritas

Är du för eller emot dödsstraff?

spunge skrev 2011-02-28 06:37:30 följande:
    nä, du får inte din släkting tillbaka, men någon annan slipper ju riskera att förlora sin..

ni säger hela tiden att det är myucket ovanligt, bara 95%.. jaha, men dom som mördar igen då? ni tycker att det är helt ok?
    De 5% handlar om seriemördare. De är väldigt ovanliga, ja! Ditt resonemang håller inte.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Ramborg skrev 2011-02-28 12:36:39 följande:
    Och vem ansvarar för att identifiera dom där 5%?
    Huvudet på spiken. Det duger nämligen inte att komma fem år efter verkställandet (Tänk Frank Drebin i Den nakna pistolen) oh, here is that missing evidence.. so then he was innocent after all...
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    giftfri skrev 2011-02-28 21:10:30 följande:
    Quick är ingen seriemördare, han är mytoman..
    Det borde vi ha dödsstraff för. Vem vill hålla i yxan? Flört
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    giftfri skrev 2011-02-28 22:02:30 följande:
    Sett ett par dokumentärer om dödsstraff i USA, dom lär avskräcka de flesta från att vilja ha dödsstraff, mer än 30 st bevisligen felaktigt avrättade där.., ändå fortsätter dom med dödsstraff.. 
    Jo, men så kallar de jävla hycklarna sig för demokratiska också.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-01 21:20:07 följande:
    Nej inte ett enda...dom tog hans erkännande så slapp dom jobba vidare på det
    BS!
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-01 23:35:45 följande:
    Ja och det för att någon annan mördat personen...i annat fall hade den döde levt!
    Sluta nu svänga dig med en massa du inte begriper. Kriteriet för att något skall klassas som mord, är att det är överlagt, d v s att man planerat ha ihjäl någon. Dråp är när man har ihjäl någon oplanerat, t e x i vredesmod, slagsmål eller annat. Vållande till annans död blir det om man råkar köra över någon på ett övergångsställe, av misstag. Fattar du nu, eller skall jag rita en teckning till dig? Tomte
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    giftfri skrev 2011-03-02 19:38:52 följande:
    Glömt att en fängelseplats/dygn kostar mer än en sjukvårdsplats i många fall, det har inte jag nån lust att betala..
    Det har nog ingen, men alternativet är ett ännu värre brottsklimat och det blir mycket dyrare på sikt.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-02 21:54:48 följande:
    Det är du som inte begriper att när någon blivit dödad av en annan person så är den personen mördad,död,borta,finito...jag kanske ska rita en teckning till dig!
    Jag hyser inte längre något större hopp till att ens en teckning skulle kunna upplysa ditt förvirrade sinne.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-02 22:10:00 följande:
    Ja gör det,så får jag se skillnaden på en människa som blivit ihjälslagen utan planering och en som blivit ihjälslagen med planering!!

Väntar med spänning
    Du är uppenbarligen inte särskilt juridiskt bevandrad... frågan är om du har någon utbildning över huvud taget. Du låter som om du vore hämtad direkt från grundskolan...
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    giftfri skrev 2011-03-02 22:12:40 följande:
    Varför skulle det bli så, när det bevisligen alltid blir tvärtom, hårdare straff ger altid en brutalare kriminalitet.., fler dödade m.a.o.
    Men det var ju exakt det jag sa. Comprehension problems?!
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-02 23:35:52 följande:
    Oj kände du dig lite hotad nu....du kanske inte kan rita,klart du inte kan och du kan inte heller få skillnaden att framträda....inte lova mer än man kan hålla!
    Men snälla rara, jag har ju redan beskrivit skillnaden i tråden. Det kan inte bli klarare än så. Jag är förvisso duktig på kommunikation, men det finns gränser om inte ens den mest basala läsförståelsen infinner sig.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    jovisst skrev 2011-03-02 23:43:43 följande:
    FÖrklara bu istället skillnaden på ett lik som blivit knivstucken av någon som bara blev lite arg och ett lik som blev knivhugget av någon som varit arg i tre dagar........
    Det uppenbara:
    1. Någon som i stundens hetta saknar impulskontroll och tar någon av daga.
    2. Någon som efter lugn och samvetsgrann prövning trots allt beslutar sig för att ta någon av daga.

Juridiskt:  Påföljden!
    Planerat dödande - mord
    Oplanerat dödande - dråp
    Dödande genom oaktsamhet - vållande till annans död 

Att något strukit med i alla tre fallen är uppenbart, men det finns en anledning till varför man differentierat mellan dem. 
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    giftfri skrev 2011-03-03 09:00:50 följande:
    Svårt med svenskan, eller tycker du att du bevisar nåt med att skriva på engelska.., väx upp unge man!
    Vad vet du om min ålder Farfar?!
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    giftfri skrev 2011-03-03 13:48:48 följande:
    Ditt språkbruk avslöjar din ålder..
    Nej det gör det inte, snarare min frustration över den bristande skärpan i tråden.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    spunge skrev 2011-03-04 07:49:59 följande:
    för det första begriper jag inte alls varför det hela tiden hänvisas till usa.. vi är inte usa, kommer inte bli det och har det inte som dom har det!!
    för det andra..det var skitlänge sen!!
    För det är ju inte lämpligt att relatera till länder som de facto har dödsstraff?! 
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    trollkarl skrev 2011-03-04 15:15:02 följande:
    @ giftfri
    @ plutteli

*bugar ödmjukt för fantastiskt intellekta människor*
    intellekta? Foten i munnen
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Sonic skrev 2011-03-04 19:22:05 följande:
    Hmmm..... Anser helt enkelt bara att det är fel att som rättsstat ha dödsstraff (oavsett brott)... Hur kan statens mord bli mer moralsikt än nåt annat mord??? Hur kan staten ha rätt att mörda om inte den enskilda får det, känns lite dubbelmoraliskt för mig.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    Nora061013 skrev 2011-03-06 18:25:21 följande:

När jag var barn blev min pappa mördad på "öppen gata" Han hade tillsammans med min mamma och ett annat par varit ute på en lokal pub. På vägen hem möter de tre st narkotikapåverkade killar som genast börjar söka bråk. Min pappa går lungt fram och säger att" vi vill inte bråka" De tre killarna sprutar tårgas och hugger ihjäl min pappa med kniv framför ögonen på min mamma.
    Alla tre killarna kunde gripas direkt på platsen. En av dem dömdes aldrig till fängelse, två av dem fick sitta några år.
    Jag kan tycka att de kom för lindrigt undan, var min pappas liv inte värt mer?  Men jag har aldrig tänkt att jag hade velat få min pappas mördare avrättade. Vad hade det hjälp mig i min sorg? Jag hade inte fått min pappa tillbaks iaf. Att ta en människas liv kan aldrig vara rätt, inte ens en mördares.

BRAVO!
    In my speakers right now - Ithikon Akmeotaton
  • Auctoritas
    Anton Chigurh skrev 2011-03-07 14:58:24 följande:
    Du kan torka dig i röven utan papper också......
    Det var inte mycket till jämförelse...
    In my speakers right now - Ithikon Akmeotaton
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?