Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

Är du för eller emot dödsstraff?

spunge skrev 2011-02-22 08:03:55 följande:
    har också familjemedlemmar som suttit inne.. en gick det jävligt bra för när han kom ut (tredje gången gillt blev det där), för den andra..not so much.
    det beror helt på var och vem det är som sitter.
    men ingen av dom hade det speciellt dåligt på kåken. klart att det är lite våldsam miljö, det sitter ju bara puckon på kåken!
    MEN, som fängelserna ser ut idag är det inte avskräckande. folk vet att gör du ett brott, säg misshandel, så får du skyddtillsyn eller några månader på kåken. ingen blir avskräckt!
    Men är det inte så att just "avskräckande" aldrig funkar? Samhällen med hårdare straff uppvisar väl aldrig en bättre statistik vad gäller brott. Ok att länder som Japan uppvisar bra siffror, men där finns en gigantisk kulturell skillnad (hela "hedersbiten") och fantastiska mörkertal (uppskattade).
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75

Argument för dödsstraff:

1. Avskräckande effekt = färre brott.
    Detta stämmer inte. Vad jag vet pekar all forskning på att samhällen med hårdare straff inte har eller får färre brott. Tvärt om finns det faktiskt forskning som visar att hårdare straff och brutalare stat ger grövre brott och mer hänsynslösa brottslingar.

2. Det ger en lättnad för de annhöriga.
    Det kanske är så, åtminstone för en del annhöriga. Jag kan inte uttala mig om vad andra människor vill. Frågan är väl vad man gör i de fall då de annhöriga inte vill att den dömde ska avrättas.

3. Förhindrar återfallsbrott.
    Sant -  det som talar mot detta argumet är möjligheten att avrätta oskylldiga. En stat som avrättar EN oskylldig

4. Brottslingen förtjänar inte att leva längre.
    Detta går väl hand i hand med punkt 2. Jag kan även hålla med i detta då jag också anser att det finns människor som planeten klarar sig utan, kanske till och med bättre utan. Problemet blir istället systemet med att staten dödar människor. Tillbaka till punkt 1.

• Johan75
    Johan75 skrev 2011-02-22 08:34:14 följande:
    3. Förhindrar återfallsbrott.
    Sant -  det som talar mot detta argumet är möjligheten att avrätta oskylldiga. En stat som avrättar EN oskylldig
    ...kan inte gottgöra detta genom att avrätta 10 000 skylldiga.
  • Johan75
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 09:14:55 följande:
    Du får tycka vad du vill. Jag tycker vissa människor har förlorat rätten till att andas. Finns inga möjligheter för rehabilitering eller sånt tjafs. DÅ är det lika bra att dom får en kula i huvudet eller om ni så önskar ruttna i en isolerad cell.

Vad det gäller vanliga människor så hoppas jag ju att Poliskåren och rättsystemet i Sverige förbättras innan man inför dödsstraff så att ALLA har möjlighet att genomgå rättpsykiatriska tester innan dom döms. Är man verkligen psyksjuk får man hamna på psyket.
    Men oskyldiga kommer att dömas oavsett hur mycket man förbättrar systemet. Inget rättsväsende i världen klarar av att aldrig döma en oskylldig.
  • Johan75
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 09:17:21 följande:
    Men nu är du orättviss. Nu är det ju så att majoriteten av länder där dödsstraff tillämpas är diktaturer och dom flesta baseras på religiösa smörja. Vad är det du vill diskutera? Ja, rättsystemet i t.ex. SUGER något grovt men är det verkligen rättviss av dig att vilja ta till ett extrem fall för att få fram din agenda? Att jämföra t.ex. Iran med Sverige är ju bara dåraktigt men visst gör det om du kommer något vart.
    Detta säger väl lite om vilka värderingar stater har som använder sig av dödsstraff?
  • Johan75
    spunge skrev 2011-02-22 09:19:54 följande:
    jo, jag förstår din undran.. fast det är ju olika från land till land..

ta usa tex.. jag tror att återfallen där handlar mycket om fattigdom, hårdare samhälle osv. du kan köpa ett vapen varsomhelst..
    så är det inte i sverige, därför tror jag att det skulle funka här
    I just USA kan man ju mäta inom landet - de delstater som har dödsstraff (capital punishment) och de som inte har det. Stater med dödstaff uppvisar nästan dubbelt så många mord i genomsnitt än de stater som inte har dödsstraff.
  • Johan75
    Ramborg skrev 2011-02-22 09:31:01 följande:
    Johan75- intressant. Har du en länk?
    Faktiskt inte till just de siffrorna som jag läste för ca sex månader sedan. Men här är statistik som visar på skillnader mellan södra delarna och norra. Där söder har överläset mest avrättningar och även högst statisktik mord.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2011-02-22 09:35:08 följande:
    Faktiskt inte till just de siffrorna som jag läste för ca sex månader sedan. Men här är statistik som visar på skillnader mellan södra delarna och norra. Där söder har överläset mest avrättningar och även högst statisktik mord.
    Här är det ännu lättare att se.
  • Johan75
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 09:40:59 följande:
    Ja, södra delen är också bebodd av just afroamerikaner och som döms hårdare och ibland utan några som helst rättigheter så det har ingenting att göra med dödsstraffen isig att göra. Såg en dokumentär om att polisen gick ut på gatan och haffade allt och alla som såg misstänkta ut. Som sagt dessa jämförelser är verkligen idiotiska. Förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
    Jag tycker det visar på flera saker. Dödsstraff funkar inte som avskräckande medel. Till och med inom samma land så kan man se så pass tydliga skillnader.

Tittar vi på kulturella och demografiska skillnader mellan södra och norra USA slås jag av vad som kännetecknar de samhällen som använder sig av dödsstraff - segregering och rasskillnad, religiös dogmatism, extrema klasskillnader, med mera. Staten är inte någonting "ovanifrån" utan de gemensamma åsikterna i en demokrati - därför tycker jag att detta visar vilka åsikter som frodas i ett samhälle med dödsstraff. Givetvis inte bara på grund av dödsstraffet - men det är en del av det hela.
  • Johan75
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 09:59:57 följande:
    My bad. Ja, det är ju inte lika illa att ta fel på Sweden och Switzerland som dom gör där borta.

Må så vara men att brottsligheten i dom stater som har dödsstraff inte är lägre har att göra med allt annat än dödsstraffen i sig. Finns många dokumentärer man kan se där just södra usa behandlas annorlunda än norra så den där federala lagen kan dom stoppa någonstans.
    Kan vi inte bara enas om att dödsstraff inte funkar som avsräckande medel för att minska brott? Ditt huvudargument för dödstraff vilar väl ändå på en etisk/moralisk uppfattning om att vissa människor förbrukar sin rätt att leva?
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?