Anton Chigurh skrev 2011-02-22 14:39:22 följande:
Du då, Johan, du hade väl åsikter ang Japan's mordfrekvens ???
Ja, vad är det med Japans mordfrekvens?
Det vi kan konstatera är att Japan uppvisar fantastiska siffror över huvud taget när det kommer till brott - inte minst sexualbrott.
Vi kan också konatatera att om vi jämför exempelvis brottet
rån så har Tyskland 36 gånger fler och USA hela 179 gånger fler (per 100 000 invånare).
Tittar vi på
mord så har Tyskland 3,5 gånger fler och USA 7,9 gånger fler än Japan (per 100 000 invånare).
Av dessa är det bara mord som kan ge dödsstraff i Japan (tillsammans med föräderi). Nu kan vi börja dra slutsatser:
1 - Det anmäls och döms betydligt färre brottslingar i Japan om man jämför med överiga västvärlden. (Vad detta beror på är säkert jätteintressant men inget jag har svar på just nu, men jag är onelkligen frestad att läsa på lite nu!)
2 - Just dödsstraffe verkar på inget sätt vara avskräckande eftersom dessa brott ligger mycket närmare andra västländer i statistiken än övriga lagbrott. Jag kan inte uttala mig om Japans övriga straff (framförallt fängelse då) och deras eventuella påverkan (längre straff = färre brott) men dödsstraffet känns inte heller här som särskilt avskräckande.
Detta stämmer överenns med all forskning i ämnet. De som begår brott belagda med dödsstraff (som mord) gör inte detta med eventuella riskavvägningar i huvudet. Det är inte som väpnat rån, när man sitter och planerar och väger för- och nackdelar.
Detta var allt jag ville med mina tråkiga statistikposter. Att visa att dödsstraff troligtvis inte är avskräckande. Det verkar som Rose har fått för sig att jag tycker hon borde ändra sig helt i frågan (vilket jag faktistk tycker) men det enda jag påstår är att ingenting tyder på att just aspekten "avskräckning" inte är giltigt när det kommer till dödsstraff - så länge vi inte inför det för mindre brott som rån och ekonomisk brottslighet.