Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

Är du för eller emot dödsstraff?

snorkan skrev 2010-11-02 16:55:57 följande:
    googlade lite om svenska fängelser och läser detta som någon har skrivit....

Jag har jobbat med att bygga 2 fängelser. Första fängelset jag var på hade dom en introduktion, där platschefen berättade bland annat att det kostar ca 1400:- per DYGN och fånge i just det fängelset vi var på. 1400:-!?!?!?!? 
    Folk VILL ju sitta i svenska fängelser, det är juh tamejfan en lyx! 3 mål mat om dagen tillgång till fina gym, massa präster, pysselverkstad, LÖN!?? Tv på rummet! 

Har man gjort sig skyldig till ett brott, då ska man straffas! 
    men ja.... Räkna ut själv vad det kostar, 
    1400*365=511 000 

Jag fick knappt ut hälften i lön när jag jobbade!?!?!?

Det ÄR sjukt att våra brottslingar har det så bra som dom verkar ha det......det är svindyrt att ha dom i fängelser och dom får dessutom tydligen LÖN där dom sitter, varenda krona dom tjänar  ska ju gå till deras uppehälle!! och blir det något över ska dom verkligen inte få behålla det.

Jag jobbar  på ett ålderdomshem och jag funderar på om det inte vore bättre att sätta mina anhöriga i finkan ist på hemmet då dom blir gammal, för på MÅNGA äldreboenden är det inte bra!
    snacka INTE skit vad du än gör, om nåt du inte har en aning om är du snäll.
    du kan inte ta tredjehands wannabe upgifter på allvar.
    att det kostar såpass mycket är för helt andra orsaker än vad du tror.
  • trollkarl
    snorkan skrev 2010-11-02 17:12:44 följande:
    hur mår du då? lite aggressiv kanske?

jag skrev att jag googlade och kopierade vad en annan människa skrivit, en människa som jobbat på fängelse, sen om det är sant eller inte kan varken du eller jag bedöma. jag har inte sagt att det är SANT och att ALLA ska ta detta på allvar.

VAD är det du retar dig på så fruktansvärt?

Men ett faktum är ju att brottslingar kostar en rejäl slant och kan dom tjäna sitt uppehälle eller åtminstånde en del av det. så skulle det kännas sååå mycket bättre för många skattebetalare TROR jag.

Och är det så att dom får lön för att sitta där dom sitter så tycker jag att det är helt åt helvete.....läs nu OM det är så......notera att det inte var ett påstående!
    hmm, inte alls aggresiv etc.
    problemet är att Ja det stämmer det som skrivs där. man har en tv, ja tre mål mat om dagen, ja tillgång till präst, ja tillgång till gym etc..
    MEN!!!! vad är det för mat man får? vad är det för "vård" man får? vad är det för cell man får? vad är det för "hjälp" man får? vad är det för "lön" man får? kontra den psykiska terrorn som sker 24/7 inom kriminalvården?
    ja det är dyrt med fångar, men det är ju pga el, hyror, löner, etc etc etc.. inte mycket som går till fångarna tilgodo där inte...
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:00:06 följande:
    Vad gäller våra Svenska fängelser. Norge har lyxigare fängelser än vad vi har, och lägre återfall i brott.
    Det finns en väldigt tydlig koppling vad gäller fängelsestraff och brottslighet nämligen:
    Ju hårdare straff och ju hårdare fängelser (liten eller obefintlig vård) ju grövre och större brottslighet i landet.
    Så vill vi hålla brottsligheten nere och dessutom få ut fångar som INTE återgår till brott är "lyxiga" fängelser med fokus på vård vad vi ska satsa på. (Samt bra förebyggande ungdomsverksamhet, vilket brister en hel del i dagsläget, liksom vården på våra anstalter)
    källa tack....
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:21:48 följande:
    Sjävla förekomsten av brottslighet beror ju mycket på fattigdom ja, och social status i största allmänhet. Dock finns det forskning på att hårda straff ger hårdare brott, ska man sitta inne i ett tufft fängelse i 20-30 år vill man inte gärna göra det över ett natkotikabrott eller lättare misshandel utan personer som vid lägre straff "nöjt" sig med ett lättare brott går istället längre över gränsen för att det ska vara värt det hela om man åker fast. (Det är ju tex mer "värt" att sitta i fängelse för att man sköt en vakt,rånade en bank och satte sprätt på 5 mille än för att man sköt ett butiksbiträde och rånade en kiosk på 500:-, i synnerhet om straff graderna inte skiljer så mycket)
    I tex USA har man sett att personer som är återfalls förbrytare ofta går myyycket mer över gränsen 3:e gången de gör ett brott, just för att de vet att åker de fast en tredje gång får de ett långt straff vare sig brottet är snatteri eller överlagt mord med inslag av tortyr.
    Återfalls statistiken är också rejält sammankopplat med huruvida fångarna får vård på fängelset, möjlighet till studier, rekreation och ett "lyxigt" (som vissa uttrycker det) liv, eller om de inte får vård, behandlas som skit och mer eller mindre bara förvaras tills de ska ut igen. I första fallet är återfallsstatistiken låg, i det andra fallet nästan 100% återfall eftersom personerna som kommer ut ju inte fått minsta chans att ändra sitt liv på nått sätt och därför bara kommer ut till exakt samma liv och förutsättningar igen, bara ännu lite sämre eftersom de nu är med i brottsregistret.
    i sverige med andra exemplet har vi idag 55% återfallsfrekvens inom tre år..
    det svarar ju för att nåt är snett..
    därav at jag frågade om du hade källa på forskning? det hade vart skoj att dra den under näsan på KVV sverige.
  • trollkarl
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 18:38:46 följande:
    Ja, lönen varierar mellan 3:50-13:50 per timme och förutom 10% som dras i permissionspengar, så får internen resten i veckolön. Dessa pengar skall räcka till allt utom maten som serveras (fika vid besök, julklappar och presenter till barn samt ev tobak, tidningar o dyl).
    dock inte hygienart såsom rakhyvlar, tandborste, tandkräm etc. dock är det budgetkvalle men det funkar att använda. annars får man köpa bättre saker själv..
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:44:23 följande:
    Jag ska se om jag kan få fram nån bra.
    Jämför dock återfallsstatistiken med USA som har hårdare straff och hårdare fängelser, där är återfallen inom tre år 90%! I Norge som har bättre vård och ännu lyxigare fängelser än i Sverige är återfallen inom tre år bara drygt 30%!
    ja tack gärna, hade vart intressant att se. då vi i sverige trots allt har 55% inom tre år.
    samt att vi idag inte har som förr nån form av rehab ALLS tyvärr, den som finns är både undermålig och ej vetenskapligt förankrad. vilket jag idag försöker påvisa för KVV. som tur är har jag en bra källa in i KVV som jag kan puscha rätt bra med rätt material så kanske man kan förändra. eller nä det vet fan med puckot till GD som precis fick förlängt tre års mandat till. *SUCK*
  • trollkarl
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 18:47:07 följande:
    Vet inte var du har fått det ifrån men jag "vet" att mellan 2000-2005 så var norska fängelser mycket hårdare än våra svenska. Mina källor är folk som suttit både i Norge och Sverige under (delar) ovannämnda period.
    ett bra exempel på hur man definierar hårt vs mjukt.
    en tjej från england blev sittande på bangkok hilton i ett par år innan hon fick förlyttning till england. efter et par dagar ville hon ner igen för att visst trots att det var hårdare där, så var hon en människa.
    i englands fängelse hade hon tv, egen cell, säng etc. men thailand var en helt anan sinnesstämning. det har inte med "lyxen" at göra, utan behandling av individen.
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:49:26 följande:
    Just Johna Ausonius har ju en dom som innebär att han inte får ges tidsbestämd dom innan det är fastslaget att han kan friskna till och jag råkar veta att det för honom är så gott som obefintlig möjlighet att han kommer kunna räknas som "på bättringsvägen" och därmed få tidsbestämt. Så jag tror absolut inte att han är fri inom några tio år, såvida han inte plötsligt gör någon rent löjlig helomvändning i hela sin personlighet och sjukdom, vilket är föga troligt.
    problemet är i hans fall samt andra att han skall inte sitta inom KVV utan RPK. men det gör han inte, vilket är till nackdel inte bara för han utan alla andra runtomkring me..
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:51:19 följande:
    Just nu hittar jag bara denna debattartikel: www.svd.se/opinion/brannpunkt/hardare-tag-ger...
    Hade önskat de kunnat haft med några referenser, men men...

Min morsa slutade arbeta inom kriminalvården i protest just för att man började dra ner på vården allt mer, och ja idag är den ju så gott som obefintlig vilket är idioti.
    tyvärr så är det ofta så inom KVV. dom bra slutar, kvar blir dom bittra rötäggen till stridspittar, som är rent av farliga för inte bara sig själva utan för internerna..
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:53:09 följande:
    Det beror ju på våra kryptiska lagar, för att hamna på rätts psyk måste man kunna bevisa att personen i fråga inte fattade vad han sysslade med. John Ausonius visste precis vad han gjorde, men han ansåg sig ha rätt att handla så och brydde sig inte ett dugg om offren i det hela. Således funkar inte vård på honom just för att han inte anser sig ha gjort fel även om han är medveten om vad han har gjort och då är det ju bara vanliga kriminal"vården" som gäller...
    jo jag vet, vet även dom som begått mord med beräkning som har "spelat" sig in på RPK o går ut efter 2-3 år..
  • trollkarl
    AngelOfHarlem skrev 2010-11-02 18:59:10 följande:
    Haha, shit vilken rolig tråd. Snillen spekulerar. Jag blir förvånad över att ni som är för dödsstraff ens kan få till en grammatiskt riktig mening.

Gå in på www.amnesty.se och läs lite.
    ja för dom belägger ju sina "fakta" med vetenskap och forskning...
    typ att kärnkraft o kärnvapen går han i hand... *suck*
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?