Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

Är du för eller emot dödsstraff?

Plutteli skrev 2010-11-02 20:15:26 följande:
    Tur de, till skillnad från mig har hon ju arbetat personligen med Ausonius när han satt inne på en anstalt hon var chef för i början av 90 talet...
    en jag saknar och verkligen beundrar inom kvv är va fan heter hon? hmm... anstaltschef österåker...
    grunewald var det ja! sicken lady!
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:15:57 följande:
    Tja, så funkar det ju inte nu. Nu släpps de ju ut igen, och igen, och igen.
    det är kvv´s fel...
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 20:22:06 följande:
    Beror ju lite på vilken dom de fått, de flesta som döms till rättspsyk döms ju på obestämd tid där de friges när de friskförklaras. Sen kan man behöva se över vissa rutiner kring rättspsyk, men det är en annan femma. Jag tycker inte vi ska börja ta död på folk med motiveringen att vi inte vet om vi kan rehabilitera dem fullt ut eller ej.
    Ska man då hårddra resonemanget "hellre än död än flera skadade" eller vad det nu är folk säger, så borde vi ju mer eller mindre avrätta alla som har ADHD, Aspergers eller empatistörningar då dessa är extremt överrepresenterade i brottslighet så har vi direkt minimerat en del av de som kan komma att ställa till idande för andra...
    tack för den ;)
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:26:18 följande:
    Nej jag tänkte snarare på dödstraff för återfallsbrottslingar vid grova våldsbrott. Alltså där man redan provat rehabilitering (och gett personen en andra chans). En person ska inte kunna mörda eller begå andra brutala brott gång på gång. Den ska inte kunna släppas ut för att riskera allmänhetens liv och hälsa trots att vem som helst kan inse att risken till återfall är enorm. För då tycker jag att allmänhetens rätt till trygghet går före brottslingens rätt till frihet/liv.
    men det är inte rätt resonerat..
    dödsstraff är inte applicerbart nånstans alls i samhället.
    bättre då med livstid där det är just livstid...
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:28:03 följande:
    Varför?
    men om nu intern A fått en andra chans, o det händer nåt som gör at han begår ett våldsbrott etc, ska han då dömas till döden för det? den som avrättar då? skall han också dömas till döden? o han som avrättar bödeln etc? det blir moment 22..
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:31:17 följande:
    Frihetsberövande är också ett brott. Det är det också en massa folk som jobbar med i statens tjänst.
    nope, det står i lagstiftningen..
    vilket jag kan förstå, en person skall straffas för nåt den gjort. MEN! inte med döden..
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:34:19 följande:
    Ja... men då skriver vi in dödsstraff i lagen givetvis? Det är ju inte bara att börja avrätta folk lite om man känner för det? Mkt märkligt argument måste jag säga.

Jag har hört att du tycker det du verkar bara inte ha någon motivering till det.
    skriver man in det i lagstiftningen så måste man ta bort morddelen i lagen, annars blir det kontraproduktivt.
    sen är det mord för bödeln vilket gör att man avrättar han etc etc etc..
    nä, fram för livstid där det är livstid istället... då får dom ett liv iaf..
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:42:08 följande:
    Hur har de då löst det med frihetsberövande? Varför går det inte att lösa med avlivande på samma sätt? Jag förstår faktiskt inte ditt argument alls. Självklart måste lagen skrivas om ifall vi skulle införa dödsstraff, det säger ju sig självt?

Men idag HAR ju redan staten våldsmonopol. Staten har redan rätt att utöva våld mot merborgarna som medborgarna inte har laglig rätt att utöva mot varandra.
    våld? iom frihetsberövandet? du jämför äpplen och päron just nu.
    har du gjort nåt, ska du in. end of story. men sen efter du väl kommit in, vad som händer då är en annan femma. men dödstraff är och förblir historia..
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:45:38 följande:
    Men du har inga argument till varför alltså? Du tycker att vi inte ska ha dödsstraff men kan inte förklara varför du tycker så?

Nej jag tycker inte det är att jämföra äpplen och päron att jämföra statens våld mot medborgarna med statens våld mot medborgarna. Vari föreligger skillnaden menar du?
    1. vi kan avrätta oskyldiga.
    2. se punkt 1.
    3. se punkt 1

etc etc etc...
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:49:33 följande:
    Men vi kan ju döma oskyldiga till fängelse också? Att överhuvudtaget ha ett rättsystem medför risken att döma oskyldiga? Det är argumentet är ju snarare ett argument för att avskaffa hela rättsystemet?
    nu är du verkligen helt av banan...
    dom oskyldiga som döms till fängelse får uprättelse iom frigivning, skadestånd etc. får en död det?
    NEJ!
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?