Inlägg från: snorkan |Visa alla inlägg
  • snorkan

Är du för eller emot dödsstraff?

I Blackrose I skrev 2010-11-02 16:11:21 följande:
    Äh, jag kommer inte ändra min uppfattning om vad jag tycker om dödsstraff men jag avslutar diskussionen. Har haft det alldeles för många gånger och tänker inte lägga ner tid på det. Det är inte lönt ändå.
    I Sverige är det fritt fram att göra vad man vill och värsta fall få 7(?)års fängelse så vad jag än anser om saken så spelar det ingen roll.
    trist att du avslutar diskussionen, det är intressant att diskutera med ngn som inte har samma åsikt, jag försöker inte få dig att ändra uppfattning, utan bara lyssna till hur andra tänker som inte har samma uppfattning som en själv
  • snorkan
    I Blackrose I skrev 2010-11-02 16:20:52 följande:
    Jo, jag älskar att diskutera också men just den här diskussionen brukar resultera i att man målas upp som värsta psykfall bara för att man inte delar samma åsikt.
    Bara för att vi inte har samma åsikt så tycker jag absolut inte att du är ett psykfall, 

vissa grejer kan man ju tycka lika i,  medan andra tycker man helt olikt, ingen är ju knäpp för det 
  • snorkan
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 16:33:29 följande:
    Ot: Men det är ju precis sådana slags arbeten som de intagna får utföra (mot en lön på ca 10kr/timme). Med tanke på att det kostar minst 2500 per intagen och dygn så får vi nog ge dem lite mer välbetalda jobb.
    hade ingen aning om att dom fick utföra sånna här sysslor? 

men den där tian? får dom behålla den själv eller? 
  • snorkan

googlade lite om svenska fängelser och läser detta som någon har skrivit....

Jag har jobbat med att bygga 2 fängelser. Första fängelset jag var på hade dom en introduktion, där platschefen berättade bland annat att det kostar ca 1400:- per DYGN och fånge i just det fängelset vi var på. 1400:-!?!?!?!? 
    Folk VILL ju sitta i svenska fängelser, det är juh tamejfan en lyx! 3 mål mat om dagen tillgång till fina gym, massa präster, pysselverkstad, LÖN!?? Tv på rummet! 

Har man gjort sig skyldig till ett brott, då ska man straffas! 
    men ja.... Räkna ut själv vad det kostar, 
    1400*365=511 000 

Jag fick knappt ut hälften i lön när jag jobbade!?!?!?

Det ÄR sjukt att våra brottslingar har det så bra som dom verkar ha det......det är svindyrt att ha dom i fängelser och dom får dessutom tydligen LÖN där dom sitter, varenda krona dom tjänar  ska ju gå till deras uppehälle!! och blir det något över ska dom verkligen inte få behålla det.

Jag jobbar  på ett ålderdomshem och jag funderar på om det inte vore bättre att sätta mina anhöriga i finkan ist på hemmet då dom blir gammal, för på MÅNGA äldreboenden är det inte bra!

• snorkan
    trollkarl skrev 2010-11-02 16:59:20 följande:
    snacka INTE skit vad du än gör, om nåt du inte har en aning om är du snäll.
    du kan inte ta tredjehands wannabe upgifter på allvar.
    att det kostar såpass mycket är för helt andra orsaker än vad du tror.
    hur mår du då? lite aggressiv kanske?

jag skrev att jag googlade och kopierade vad en annan människa skrivit, en människa som jobbat på fängelse, sen om det är sant eller inte kan varken du eller jag bedöma. jag har inte sagt att det är SANT och att ALLA ska ta detta på allvar.

VAD är det du retar dig på så fruktansvärt?

Men ett faktum är ju att brottslingar kostar en rejäl slant och kan dom tjäna sitt uppehälle eller åtminstånde en del av det. så skulle det kännas sååå mycket bättre för många skattebetalare TROR jag.

Och är det så att dom får lön för att sitta där dom sitter så tycker jag att det är helt åt helvete.....läs nu OM det är så......notera att det inte var ett påstående!

• snorkan
    trollkarl skrev 2010-11-02 17:17:02 följande:
    hmm, inte alls aggresiv etc.
    problemet är att Ja det stämmer det som skrivs där. man har en tv, ja tre mål mat om dagen, ja tillgång till präst, ja tillgång till gym etc..
    MEN!!!! vad är det för mat man får? vad är det för "vård" man får? vad är det för cell man får? vad är det för "hjälp" man får? vad är det för "lön" man får? kontra den psykiska terrorn som sker 24/7 inom kriminalvården?
    ja det är dyrt med fångar, men det är ju pga el, hyror, löner, etc etc etc.. inte mycket som går till fångarna tilgodo där inte...
    men vad tycker du då? att deras lön ska vara högre? så att dom kan  fixa  en liten buffert  på banken och  låta oss skattebetalare betala deras snordyra  vistelse på fängelset?

Maten är så mycket bättre än de äldre (i många fall) det såg jag ett seriöst program om. mycket bättre näringsinnehåll mm. men dom kanske  skulle ha haft 5 stjärnig restaurang mat?

Ska det inte vara ett straff att sitta inne?

Många gånger känns det som att det INTE är ett straff att göra ett brott, nej jag tycker att det daltas för mycket. 

Vad är det för psykiskt terror du pratar om? vad har du för erfarenhet av det? 
  • snorkan
    trollkarl skrev 2010-11-02 19:46:34 följande:
    eller att du rökt cigg i 20 år, åker in o blir ifråntagen det.
    eller att du inte har yttrandefrihet.
    att du kan bli updragen mitt i natten utan anledning, full visitation näck etc..
    ja  visst är det förjävligt att dom inte får röka?!.............eller inte

Jag menar jag som är en vanlig "svensson" som inte har gjort en fluga förnär, Hjälper staten mig att få cigg och jag inte har råd? nej precis det tror jag inte.

Men en barnvåldtäksman ska få rätten att få fortsätta med sitt cigg missbruk på andras bekostnad menar du eller?
  • snorkan
    trollkarl skrev 2010-11-03 15:57:51 följande:
    lönen är ju inte ens att tala om. småpengar som skall gå till telefonkort, porto, etc.
    seriöst program? vilket då? länka mig. för det stämmer inte, matne på anstalten kostar mer per dag än skolan som ett exempel, MEN! det är för tre måltider som är under all kritik.
    jo det är straff att sitta inne, tro mig!
    psykisk terror med att man från kvvs sida bryter ner sina interner psykiskt etc..
    jag har mer erfarenhet än vad du vill tro.
    "det är ett straff att sitta inne" säger du.................ja....ska det inte vara det då?
    eller ska man belönas för att man har skurit skallen av någon?

Sen att det sker psykisk terror har jag ingen aning om?
    Och OM det är så.....så är det ju naturligtvis inte bra!

Vissa tycker ju att man jävlas med dom bara för att man inte råkar blända av hel ljuset i tid på bilen.

Har du några bevis på att det sker sk psykisk terror inne på anstalterna?  

Hur ser ditt fängelse ut då om du fick bestämma?

• snorkan

Ska det inte vara det minsta avskräckande med fängelse? 

Jag menar.....att råna en bank, fimpa sin knäppa svärmor man irriterat sig länge på, ladda hem äcklig barnporr på datan. 

Om straffen är hårdare så kanske folk tar en  funderare och tänker lite på efterföljderna av brottet dom tänker begå.

Dom allra flesta normala vet ju skillnaden på rätt och fel, så NÄR en person begår ett brott, ska det inte få konsekvenser då?

• snorkan
    Plutteli skrev 2010-11-03 20:00:36 följande:
    Konsekvensen är att man frihetsberövas. Allt annat med "hårda tag", straff i "avskräckande syfte" osv. är totalt jävla meningslöst. Folk gör inte brott för att de tänker att det är latjo på en anstallt, folk gör brott för att de
    1. Tror att de kan komma undan med det. I dessa fall är det skit samma om brottet är att fiffla med skatten eller att mörda så många man kan, tror personen att denne kan komma undan med det och personen vill göra brottet kommer personen att göra det oavsett vad straffet egentligen är.
    2. Av ekonomiska skäl. Känns det värt att ta risken att hamna i fängelse för ekonomisk vinning så gör man brottet. Även här spelar det ingen roll hur hårt eller avskräckande straffet är, känner personen i fråga att det ändå är värt risken för att tex överleva öht så kommer personen göra brott.
    3. Låg social status. Man har "Inget att förlora". Personen upplever att denne är så långt nere på den sociala stegen att det är skitsamma vad denne gör, den kan inte komma lägre. Vad straffen då är är ovesäntliga eftersom personen inte avskräcks av något.

Ser vi till vilka länder som har straff med fokus på att det ska vara avskräckande så är brottsligheten inte ett dugg lägre än i Sverige, tvärt om är brottsligheten hög, för av någon orsak brukar hårdare tag i fängelser gå hand i hand med ett hårdare samhälle rakt av med större utanförskap och fler personer i situationer där de känner att brott lönar sig även om man åker in på livstid.
    Ser vi till Sverige de senaste åren så har straffskalorna blivit hårdare, fler saker har kriminaliserats, fängelse miljön har hårdnat och fokusen på vård har kraftigt dragits ner till att vara nästan obefintlig. Har vi då färre brott än för 20-30 år sedan? Nej det har vi inte, vi har så gott som samma brottslighet idag som vi hade när våra fängelser var snällare, enda skillnaden är att vi idag har FLER som återfaller i brott än vi hade tidigare!
    Ställer samma fråga till dig då, hur skulle ditt fängelse se ut?
    vad anser du om rimliga strafftider osv.....tänker då på mkt grova brott som, mord, barnvåldtäkt.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?