Inlägg från: snorkan |Visa alla inlägg
  • snorkan

Är du för eller emot dödsstraff?

Dom flesta verkar ju vara negativa till dödsstraff och det tycker jag är bra!

Att ta död på ytterligare en person känns bara som en barbarisk lösning på det hela.

Sen kan man ju hoppas att fängelser och  psykiatrin  ska bli bättre på att hjälpa brottslingarna på bästa sätt att komma tillbaka igen.

För med rätt hjälp kan ju faktiskt dom flesta av oss bli bättre människor.

• snorkan
    trollkarl skrev 2010-11-04 13:14:45 följande:
    det är just det som är problemet i dagens samhälle. vi har en kriminalvård med inriktning på att förvara folk.
    hade man omarbetat hela kriminalvården med bakgrundsinfon från norge tex så hade vi utan problem fått ner återfallsfrekvensen. då man i norge satsar mer kapital per klient för att återanpassa dom. vilket faller ut väl om man tittar på statestiken..
    Man kanske snart kommer till insikt här i Sverige åxå och kan ta åt sig av andra länders framsteg?

den som lever får se! 
  • snorkan
    Siri29 skrev 2010-11-04 13:24:55 följande:
    Precis, jag har varit tillsammans med en fd missbrukare.
    Min bakgrund: Medelklass, akademiikerföräldrar, villa, trygghet, aldrig sett mina föräldrar fulla
    Mitt ex: Mamman missbrukare, pappan missbrukare, föräldrarna festade medan barnen fick vara inne på sitt rum, föräldrarna drog....

Så jag valde att inte bli missbrukare och mitt ex valde att bli missbrukare. Eller? Ärligt talat, det här med att välja är rätt beroende av en massa saker...
    nä ingen väljer väl frivilligt att bli missbrukare, men är man uppväxt med skiten så kan det ju vara så att det är det normala i ens liv, och så mycket lättare att hamna i,  än om man jämnför med en vanlig "svensson" med sina 7-16 jobb, middag vid 17, binglotto på söndagar, gran canaria vart annat år. 
  • snorkan
    Siri29 skrev 2010-11-04 13:32:45 följande:
    Jo, men det var ju det som var min poäng. Och det blir så lätt att skälla på folk för att de gjort det ena och det andra. Och jag menar inte att man inte ska ta ansvar för sina handlingar , självklart ska man det.
    Men man måste också förstå  varför en människa gör de val den gör - och att alla val inte är lika fria.
    precis
  • snorkan
    monica84 skrev 2010-11-04 13:41:57 följande:
    Jag är för dödsstraff... detta pga att det finns så många äldre som har jättejobbiga sjukdomar med fruktansvärda smärtor..
    Är dem äldre inte dementa och vet att dem verkligen inte vill leva sina sista år/månader/dagar med dessa smärtor.. så why not????

Varför dra ut på deras lidande???    Det är ju inte precis någon elektrisk stol man sätter dem i... utan det är en vanlig spruta med insomningsmedel...

Har precis läst om detta då jag går och läser inom sjukvården...

Själv vill jag ha dödshjälp om jag lider vid hög ålder  eller råkar ut för en fruktansvärd olycka och aldrig kommer bli frisk eller klara mig på egen hand..

Hur andra ser på sitt liv och dödshjälp kan jag inte yttra mig om....

Detta är bara min egna tanke och hur jag tänker och känner för dödshjälp.. 
    fast dödsstraff och dödshjälp är ju verkligen INTE samma sak
  • snorkan
    monica84 skrev 2010-11-04 15:12:22 följande:
    borde kanske kolla lite i trådarna för har redan fått de innan klart för mig... 
    Och har redan svarat att jag läst fel eller något liknande...

Och har redan kommenterat det innan med!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrattande 
    säger du det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tungan ute 
  • snorkan
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 13:07:36 följande:
    Ni som är emot tycker ni det var fel att Saddam fick dödsstraff? Om svaret är JA hur tänker ni då? Personligen hade jag sett till att han torterades till död men det är bara önsketänkande från min sida.
    Torteras?......även dessa människor har ju anhöriga, försöka att tänka lite på dom då åtminstone.

• snorkan
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 13:15:04 följande:
    Som man bäddar får man ligga.
    även anhöriga då eller?
  • snorkan
    I Blackrose I skrev 2011-02-21 13:19:46 följande:
    När han jämnade marken i halabcheh. Vem tänkte på familjerna som fick lägga livet till?! Barn som tog upp dockor itron att det var vanliga leksaker men som exploderade i deras händer och deras kroppar som gick i tusen bitar?!

Nej, han kom lätt undan. Han fick gärna torteras till döds för mig. Samma sak med alla andra diktaturer. Khomeini hade jag gärna styckad ibitar om jag fick.

Nej, jag är inte en hemsk människa.
    Skulle du kunna vara den personen som torterade och avrättade honom då?
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?