Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

Är du för eller emot dödsstraff?

Happyness skrev 2010-11-03 15:25:24 följande:
    Jag är för i vissa fall. Men är det ngn som begår ett riktigt hemskt brott så skulle dom nästan få leva. Plåga dom i fängelset. Inte placera dom på hotell som man mer lr mindre gör i Sverige. Nej, ett kallt, mörkt rum utan ngn som helst form av bekvämligheter.

Men som sagt, hade jag barn och ngn hade gjort ngt riktigt hemskt emot dom, eller mördat dom så hade jag nog själv sett till att den personen inte funnits mera...
    hotell? skojar du med mig?
  • trollkarl
    snorkan skrev 2010-11-03 13:31:49 följande:
    men vad tycker du då? att deras lön ska vara högre? så att dom kan  fixa  en liten buffert  på banken och  låta oss skattebetalare betala deras snordyra  vistelse på fängelset?

Maten är så mycket bättre än de äldre (i många fall) det såg jag ett seriöst program om. mycket bättre näringsinnehåll mm. men dom kanske  skulle ha haft 5 stjärnig restaurang mat?

Ska det inte vara ett straff att sitta inne?

Många gånger känns det som att det INTE är ett straff att göra ett brott, nej jag tycker att det daltas för mycket. 

Vad är det för psykiskt terror du pratar om? vad har du för erfarenhet av det? 
    lönen är ju inte ens att tala om. småpengar som skall gå till telefonkort, porto, etc.
    seriöst program? vilket då? länka mig. för det stämmer inte, matne på anstalten kostar mer per dag än skolan som ett exempel, MEN! det är för tre måltider som är under all kritik.
    jo det är straff att sitta inne, tro mig!
    psykisk terror med att man från kvvs sida bryter ner sina interner psykiskt etc..
    jag har mer erfarenhet än vad du vill tro.
  • trollkarl
    snorkan skrev 2010-11-03 13:44:31 följande:
    ja  visst är det förjävligt att dom inte får röka?!.............eller inte

Jag menar jag som är en vanlig "svensson" som inte har gjort en fluga förnär, Hjälper staten mig att få cigg och jag inte har råd? nej precis det tror jag inte.

Men en barnvåldtäksman ska få rätten att få fortsätta med sitt cigg missbruk på andras bekostnad menar du eller?
    allvarligt, hur kunde världen bli så bitter och cynisk?
    det är inte människor vi har att göra med?
    det är inte så att man har ett människovärde?
    det är inte så att varje människa har rättgheter?
    att man ett tu tre inför ett rökförbud som i sak är olagligt, gör ju inte att KVV höjer sig på ribban när det gäller rehab av sina klienter direkt. vilket kriminalvården ska vara, med betoning på vård!
    vi har idag 55% återfallsfrekvens inom loppet på tre år från VF, är det inte kriminalvårdens ansvar?
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-03 16:10:41 följande:
    Nej visst dom har ingen roomservice, men det är alldeles för bra. Tv, dvd  tv-spel på rummen, tillgång till att surfa fritt. Välja middagar osv osv.
    Sedan skiljer det sig såklart emellan olika anstalter. Men visst f-n är det för bra i svenska fängelser!!!

Om ngn mördar min make t ex tycker jag då inte att den personen förtjänar att välja vilka middagar han ska äta, välja vilka filmer han ska se, få besök av sin familj etc.
    Den personen ska få lida!
    ja nu har du drömt bra du.
    nej ingen roomservice, nej ingen dvd, nej inte tillgång att surfa fritt, nej till att välja mat, tv spel, ja gamla som gatan då man inte får ha nån form av internetuppkoppling vilket är förståligt.
    du vet inte riktigt vad du pratar om.
    ja man får besök av familjen, men det är en del i rehaben än dock. men vi kanske inte ska ha rehab på våra klienter så vi höjer frekvensen från 55% idag till över 90% i återfall istället? det som kommer att hända med ditt argument.
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-03 19:07:50 följande:
    Haha vet PRECIS vad jag pratar om. Och jag skrev att det är olika på olika anstalter Men det jag skrev är dagens sanning. :) Såå... Suck it up.

Endel av deras "rehab" är att ta ansvar för kök, laga, beställa mat efterrätt osv osv. Och alla har rätt att önska middag (turordning). Och på de anstalter jag besökt (inte som intern dock) så har det vara fritt fram att surfa fritt och i varje rum har platt-tv (nu för tiden) och dvd funnits. TV-spel, (x-box) i detta fall har funnits ett visst antal på varje avdelning som dom fått turas om att ha.

Det som INTE varit okej var brända skivor. :)

Så... Snälla, kom inte och försöka lära mig ngt som jag kan utan och innan lilla vännen. ;)
    jaja. du får leva i din dröm om du vill. det gör inget att du är disillusionerad.
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-03 19:39:10 följande:
    Det är ju en enorm skillnad på öppna anstalter oh totallåsta säkerhetsanstalter. I en sexbunker är det totalförbud med surfing, i de flesta låsta anstalter lika så. Allt beror ju på vad för brott man gjort.
    Fängelser skall inte vara baserade på hämnd, de ska vara baserade på att få folk att vara BÄTTRE när de kommer ut än de var när de kom in, inte tvärt om som vissa verkar önska.
    Att vara övervakad dygnet runt, att inte få gå som man vill osv. är psykiskt påfrestande nog, att dessutom total ta bort all form av människovärde för personerna (som många verkar vilja) leder bara till att personerna i fängelse kommer bli bittra på samhället, känna sig ännu mer värdelös, ännu längre ner på den soiala stegen och hamna i en "jag har inget att förlora sits" när de är utanför fängelserna och således bara återfalla i brott. Det fängelse som du och fler i denna tråden förespråkar är typsika amerikanska anstalter. Sverige har ett återfall om 55% inom tre år, i USA är återfallet inom tre år 90% eller mer (varierar lite beroende på brott). Norge har samma sorts fängelser som vi i Sverige, men med ännu mer fokus på vård och där är återfallen bara 20% inom tre år.
    Det kostar mer i anstalltsomkostnader att ha en kriminalvård som verkligen är inriktad på VÅRD och inte hämnd, men ärligt, är det inte bättre att fångarna när de släpps har en stor chans att vara fungerande samhällsmedborgare som börjar dra in pengar till staten, istället för att de ska kosta mindre under tiden de sitter inne men i gengälld på det långa loppet kosta flera gånger om i form av kostnader för nya brott, ny fängelsetid osv?
    dagens bästa inlägg! all heder till dig!

det är helt sant, att genomföra den bittra synen på människor som vissa här har och applicera det på våra svenska fängelser kommer i förlängningen innebära mer brott. thats hard fact.
    att istället initialt se till individen och återanpassa dom kommer som i norge innebära lägre återfall.
  • trollkarl

En stor applåd för plutteli! Bockar respektfullt inför citerad text..

• trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 07:35:31 följande:
    Begår jag ett brott, t ex jag misshandlar en annan människa. Så ska jag bli dömd till ett fängelsestraff säg 3 år. Sedan kommer jag och påstår att jag led av en depression eller dyl för att få mitt straff sänkt (bli friskförklarad efgter ett år sedan) och det visar sig att så inte är fallet. Dvs att jag är fullt frisk, då ska jag inte ha vård då ska jag in i finkan på en gång och avtjäna mitt straff på ett ganska hårt sätt. INGA BEKVÄMLIGHETER. För hur mår personen jag misshandlade?

Skulle det däremot visa sig att jag vore narkotikapåverkad när jag misshandlade denna person så skulle jag först få behandling för mitt missbruk (den tid det tar att bli fri ifrån det) sedan skulle jag få avtjäna mitt straff enligt den straffskala jag blivit dömd till.
    Detta är MIN åsikt, tycker inte att man förtjänar att ha det bra när man skadat en annan människa. Aldrig i livet.
    kommer du efter du blev dömd o säger att att du var sjuk så "SYND". inte vårt problem säger KVV. det du kommer att åstakomma med din tanke är ett samhälle byggt på hat. det kommer inte göra nån skillnad för brottslingen att få ett hårdare straff vilket är bevisat i flera andra länder. heller inte att man går in o nästan torterar dom.
    att först göra behandling, sen tiden. när man inom kvv har regleringsbrev på att utföra behandling samt tiden samtidigt? det är gött bakvänt i din tanke uppenbarligen...
  • trollkarl
    Siri29 skrev 2010-11-04 09:21:35 följande:
    Plutteli och Trollkarl - två vettiga människor som inte tjatar om hämnd och "lyxfängelser". tack!
    *bockar ödmjukt*
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 12:22:03 följande:
    Nej, min åsikt är min åsikt. Tycker inte att man ska få ha det bra när man skadat ngn annan människa. Med hårdare straffskalor vad gäller ALLA brott så tror jag att vissa brott skulle minska radikalt.
    T ex i dagsläget. Säg att jag är missbrukare, påverkad så rånar jag en person. Jag åker då dit för personrån, inte för mitt  missbruk. Dvs jag får ingen behandlimg för mitt missbruk. Jag får ett straff för rånet jag utförde.
    Och det är helt fel! Först ska jag få behandling för mitt missbruk som i detta fall ledde till att jag begick brottet, efter det ska jag sitta av straffet.

"Don't do the crime if you can't do the time".

Det ska inte löna sig att begå brott, det måste avskräckas. Tycker man borde få vård och fängelse vid all användning av droger. Förespråkar inte alkohol heller, men tyvärr är det ju lagligt.

Mördar jag ngn förtjänar jag inte att ha det bra när personens anhöriga är straffade resten av livet. Det ska även straffa mig för resten av livet.

Tyck du som du vill, det gör nog de flesta brottslingar oxå. Skicka alla som begår brott till ett semesterparadis och gulla med dom, det hjälper nog.
    en missbrukare får idag behandling på kåken. men det vet ju inte du, för du har ingen insikt i hur det fungerar inom KVV. NEJ! inga brott minskar pga hårdare straff, finns en hel del forskning på just detta område.
    nej det lönar sig inte att begå brott i dagens läge, det är missuppfattning av gemene lekman som tror att dom vet nåt om hur det inom KVV.
    semesterparadis och gulla med dom? vilken vanföreställning lever du i?
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?