Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

Är du för eller emot dödsstraff?

spunge skrev 2011-02-24 11:45:24 följande:
    jag har ett barn..tyvärr dog det, men jag tycker att min åsikt räknas iaf!
    jag kan inte se skillnad på person, om båda gjort samma grej. alltså, jag kan inte tycka att pelle som mördade ska få dödsstraff om ja inte tycker att nån i min familj ska få samma.
    sure, tror du det så.

Återigen så är ditt tankesätt ej försvarbart moraliskt, etiskt, samhällsekonomiskt etc.
    då det är bevisat i flertal omfattande studier att dödsstraff är hundratals procent dyrare samhällsmässigt.
    även med högre straffsatser, hårdare klimat i fängelse etc.
    i dagens läge har vi 55% återfallsfrekvens inom KVV, det är FÖR högt, men det är trots allt nåt man kan justera.
    att införa dödsstraff är både milt mot gärningsmannen, men även EJ försvarbart mot målsägande/anhöriga.
    oavsett vilket brottet är finns det en människa bakom brottet.
    om man nu ska ta dödsstraffet som ett exempel och hur det skulle vara applicerbart:
    om person A tar livet av person B, skall då domare C och åklagare D och dömas till döden då dom "dödar" en person? säger som lasse lindroth "han dödade en, så då måste vi döda han".
    hmm, cyniskt och mycket korkat.

USA är ett bra svar på varför dödsstraff och kriminalvårdspolitiken inte fungerar i det utformandet.
  • trollkarl

@spunge

Lyxliv på kåken? Jo men tjena.
    Mer ekonomiskt med en kula i huvudet?
    Du hade underkänt i matte i skolan ser jag.

• trollkarl

@ ramborg

Ingen ide att föra en dialog med en ointelligent person.

• trollkarl

Eller tex det uppmärksammade friandet där det var mord o ett handavtryck fanns på plats tillsammans med DNA.

Eller när polisen planterar DNA för att styrka upp bevisningen.

Eller när förövaren planterar för att leda spåren nån annanstans.

Eller när det INTE finns nån bevisning alls.

• trollkarl

@ jovisst

Jag går med kniv på mig ute varje dag. Har burit kniv sen 4 år tillbaka.. Kolstål e den gjord av med ;)
    En ledtråd, gerber..

• trollkarl

@ giftfri

Gerber gator is tha shizzle ;)
    Går inte utanför dörrn utan min..

• trollkarl

@ spunge

Det är sånt vi vuxna gör när vi vill skapa nåt som kallas för perspektiv och jämförelse.
    Men det kommer du också lära dig nån gång i framtiden när du blir lite mer mogen.

• trollkarl

@ spunge

Ja när det gäller ett bredare perspektivspektrum rörande debatten ang livstid/dödsstraff samt kriminalpolitik.

Jämförelsen är bra då det är mycket i just USA som i sig är både lagvidrigt samt omänskligt.

Men det förstår ju självklart inte du lille vän.

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?