Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Är du för eller emot dödsstraff?

de Robespierre skrev 2011-02-22 11:25:37 följande:
    Det finns vissa som verkar se de ekonomiska fördelarna med en sådan syn på ett människoliv. Att det är ekonomiskt försvarbart att avrätta en människa än att ha samma människa inlåst hela livet. Alltså ställs de ekonomiska intressena över vad ett människoliv är värt - paradoxalt nog just värdet av ett människoliv som som en utav huvudargumenten för att en möradre skall sona öga för öga.

Att förespråka de ekonomiska motiven för att ha dödsstraff sänder kusliga ekon från andra världskrigets tyska fångläger där man krasst gjorde en ekonomisk plan på vad man tjänade på att hålla en dömd fånge vid liv en viss tid kontra avrätta fången direkt.
    Finns det någon här i tråden som tycker att man ska avrätta en människa av ekonomiska skäl?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 11:25:35 följande:
    Om man lägger fram "bevis" för sin sak, så är det väl raka motsatsen mot att blint hävda att något är sanning?

Vad menar du egentligen?
    Nej, jag hävdar inte blint att det jag säger är sanning. Det står väl ändå ni för. Skygglappar är någonting jag associerar med ert sätt att resonera. Faktiskt, om du nu vill veta vad jag tycker om ert sätt att resonera.

Jag tycker inte det finns en enda godtagbar argument att dödsstraff är fel enligt kriterier som lagts fram här i tråden.
  • I Blackrose I
    Auctoritas skrev 2011-02-22 11:30:02 följande:
    Man gör redan rättspsykiatrikska tester i Sverige. Det ä liksom förutsättningen för att kunna välja mellan att utdöma straff eller att ge vård. Flört
    Är du säkert?
  • I Blackrose I
    Juuiz skrev 2011-02-22 11:33:06 följande:
    Skrämmande att det fortfarande finns de som tycker att vi kunde ta tillbaka giljotinen. Förvånad 
    Nejdå, det räcker gott och väl att använda en kula eller om ni så gärna vill slänga in människan i en cell utan några som helst möjlighet att kunna komma ut. Kan till och med tänka mig ge henom en mål mat om dan så kan h*n sitta där och ruttna bäst h*n kan.
  • I Blackrose I
    Auctoritas skrev 2011-02-22 11:34:01 följande:
    För det kommer ju att hända... du är inte medveten om vad Bill of rights är va? det är de tio första tilläggen till USA:s grundlag, eller konstitution som man valt att kalla det där och är så gammal som 1789.
    Vad kommer att hända? Nu hängde jag inte med.
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 11:35:07 följande:
    Ok, så vad är enligt dig ett godtagbart argument för att staten bör dela ut dödsstraff?

Och vad är ett godtagbart argument för att staten inte bör dela ut döddsstraff?

Enligt dig då.
    Att ha förlorat rätten till en mänsklig liv här på jorden.

Varför ska staten inte dela ut dödsstraff?
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 11:32:56 följande:
    Tror ingen "fattar eld" över att du förespråkar dödsstraff.
    Det folk "fattar eld" över är att du verkar vägra se på hur andra länder fungerar, och hur studier i ämnet har gått till.
    Många "fattar eld" över att du utan att ange någon grund, avfärdar sådant som många studier indikerar vara sant.
    Ingen "fattar eld" över att du kan tänka dig ha dödsstraff.
    Är du med?
    Det är du (ni) som vägrar få det i skallen att länder som tillämpar dödsstraff är religiösa skitländer (För gudsskull ta inte upp USA som om inte alla vet hur hjärnstörda dom är därborta med sina konstiga fanatiker).

Vilka studier? Lägg gärna fram dina studier är du snäll.

Du verkar ha fel i din sista slutsats.
  • I Blackrose I
    Juuiz skrev 2011-02-22 11:43:08 följande:
    Men är du även medveten om att anhöriga till offer inte alltid får det bättre efter att brottsmannen avlivats. Det är inte så enspårigt.. In med honom och ruttna. En kula i pannan. ...och vi kan må bra och gå vidare. Det funkar oftast inte så. tyvärr.
    Hur vet du det? Kan du tala om alla brottsoffer?
  • I Blackrose I
    feministbrud skrev 2011-02-22 11:46:05 följande:
    Ok jag ska rada upp några argument:

Dödstraff bidrar till hårdare samhällsklimat.
    Döstraff har igen avskräckande effekt.
    Dödstraff är oåterkalleligt, och alla domare är människor, mao kan något gå fel.
    Jag tycker inte att det är bra att staten och domstolarna har den makten över människor att de kan döma folk till döden och avrätta dem.
    Det är svårt att verkställa dödstraff, någon måste vara bödel.
    "öga för öga tand för tand" hör inte hemma i ett modernt rättsamhälle.
    Det handlar om rättvisa.
    Har man förbrukat sin rätt att andas så får man ta konsekvenserna och inte förvänta sig att bli mänsklig behandlad.
    Ingen behöver agera bödel om h*n får ruttna i en cell så kan man spara på skuldkänslorna.
    Jag skiter fullständigt i om det har avskräckande effekt eller inte utan att vissa inte har rätten till en mänsklig liv längre.
    Varför ska inte staten ha makt över människor? Tycker du det i alla andra fall också?
  • I Blackrose I
    feministbrud skrev 2011-02-22 11:47:26 följande:
    Ja, tidigare i tråden var den en "jovisst" som hävdade att det skulle bli billigare att avrätta folk än att ha dem i dyra fängelser (vilket alltså inte stämmer om man vill ha ett rättssäkert system).
    de Robespierre skrev 2011-02-22 11:49:19 följande:
    Om du läser tillbaka i tråden så finns uttryck som att "det kostar pengar att ha livstidsfångar". Dvs i den kontexten att "varför hålla en mördare vid liv när han borde dömas till döden".
    Aha, okej. Det får hon ta itu med.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?