Hjälp ang vaccination
TS: Jag förstår dig. Jag har själv tidigare bott i London i nästan 11 år och vet att diskussionerna kring MMR har varit heta ibland. Nu bor jag i Sverige sedan fyra år och vi har en 2-åring (29 månader, för att vara exakt). Han har inte tagit sitt vaccin ännu - eftersom vi ville avvakta litet. Nu har jag dock bokat in så att han ska ta vaccinet i april. Jag ville avvakta av flera skäl, och inte ta sprutan vid 18 månader: dels kändes det som att han gick igenom en stark språklig utvecklingsfas just då och hans "system" behövde litet lugn och ro, dels har han reagerat ganska dåligt på vaccin tidigare (inte minst influensavaccinet 2009), dels skulle han snart ta två doser TBE-vaccin, dels hade han inte börjat på dagis ännu och skulle inte utsätta eller utsättas för smitta i lika hög grad.
Personligen håller jag med "Arbetstagaren" att det inte vara några ramaskrin kring mässlingen när jag var barn. Jag har haft det (OCH påssjuka och kikhosta, som man nu vaccinerar emot). Kikhosta vaccinerar man tydligen främst emot för att det är en sådan långvarig sjukdom (jag fick det då jag var 15 år och hostade i månader minns jag) - dett leder till mycket "vabbande" från föräldrarna, men man får ju verkligen hoppas att detta inte är ett huvudskäl.Dvs en samhällsekonomisk anledning snarare än en hälsoanledning. Min röda hund spruta fick jag vid 12 års ålder c:a (som alla andra flickor). Jag vet att några barn dog nyligen i en mässlingepedemi i Skottland, så visst kan det bli allvarligt om ett (oftast redan svagt barn) blir smittat.
Det är främst pga påssjukan som jag nu låter min son vaccineras - eftersom det kan leda till manlig infertilitet/sterilitet. Att pojkar vaccineras mot röda hund är främst för att skydda icke-vaccinerade kvinnor. Och att flickor vaccineras mot påssjuka är för att skydda icke-vaccinerade män. Även det tycker jag är litet konstigt - om nu, i princip, alla flickor vaccineras mot röda hund så kan de ju inte blir sjuka, oavsett om männen blir sjuka eller inte. Sedan minns jag från skolan att det man sa kunde hända om man fick röda hund under graviditeten var att barnet kunde bli dövt. Om det är den "allvarligaste" komplikationen undrar man ju verkligen om man måste vaccinera mot det. Men det kanske finns fler komplikationer, som jag inte känner till.