Bra mot bristningar?
Är det någon som har något bra och billigt tips på vad man kan smörja in magen och brösten med för att undvika bristningar?
Är det någon som har något bra och billigt tips på vad man kan smörja in magen och brösten med för att undvika bristningar?
olivolja är bra men doftar inte så gott.... finns dock en speciell kräm man kan köpa på bopdy shop där de finns olivolja in den ska vara bra...
man kan inte undvika bristningar, då hade ingen fått bristningar ju. man kan smörja in magen för att ge lite massage åt bebben däremot.
Drick mycket vatten så att huden håller sig återfuktad!
Finns nog inte mycket som hjälper mot bristningar. Men kan vara skönt att smörja in huden ändå, och massera magen lite.
"Vi uppmanas ständigt att dricka mycket vatten. Men för vissa kan uppmaningen vara livsfarlig. Särskilt gravida kvinnor som ska föda riskerar både sina egna och fostrens liv genom att följa uppmaningarna.
– Att det skulle vara hälsosamt att dricka mycket vatten är fullständig nonsens från början till slut, säger docent Agnes Wold på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg."
Och ja, jag vet att Aftonbladet inte är en bra källa, men docent Agnes Wold på Sahlgrenska som citeras i artikeln torde ändå veta något om saken.
Det finns fler källor på det med.
Håller med tidigare - fanns det något som verkligen fungerade mot bristningar så skulle ingen någonsin få bristningar.
Sanningen är dock att bristningarna inte går att smörja bort, eller genom att dricka vatten, eller genom att stå på huvudet och gala som en tupp.
De kommer om de kommer. En del slipper, andra får skitmånga, oavsett att de har genomgått samma "behandling" för att inte få några.
"Vi uppmanas ständigt att dricka mycket vatten. Men för vissa kan uppmaningen vara livsfarlig. Särskilt gravida kvinnor som ska föda riskerar både sina egna och fostrens liv genom att följa uppmaningarna.
– Att det skulle vara hälsosamt att dricka mycket vatten är fullständig nonsens från början till slut, säger docent Agnes Wold på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg."
Och ja, jag vet att Aftonbladet inte är en bra källa, men docent Agnes Wold på Sahlgrenska som citeras i artikeln torde ändå veta något om saken.
Det finns fler källor på det med.
Håller med tidigare - fanns det något som verkligen fungerade mot bristningar så skulle ingen någonsin få bristningar.
Sanningen är dock att bristningarna inte går att smörja bort, eller genom att dricka vatten, eller genom att stå på huvudet och gala som en tupp.
De kommer om de kommer. En del slipper, andra får skitmånga, oavsett att de har genomgått samma "behandling" för att inte få några.
Rekommenderat dagligt intag är 1,5-3 liter vätska. Och det är inklusive det du får i dig via maten.
Man ska inte dricka mer än man känner att man behöver. När kroppen säger att den är törstig, drick.
När kroppen inte känner något behov: Ge fanken i att dricka "för att man ska få i sig mycket vätska för det säger alla är så bra".
Sluta inte dricka vatten nu, alla förstår väl att man inte ska dricka 5-6 liter vatten om dagen, att det inte är bra att dricka för mycket under förlossningen stämmer men man måste ändå dricka.
Jag ändrar min kommentar till: drick lagom med vatten så att inte huden torkar ut.
Och du proffset där uppe, kan man inte få tidiga värkar eller onda sammandragningar om man dicker för lite?
Massera magen och benen (de utsatta ställena), det är bra för cellförnyelse så kanske funkar de? MEN har du samlat på dig vätska ska du inte massera för då ökar du blodcirkulationen och sväller mer.
Sluta inte dricka vatten nu, alla förstår väl att man inte ska dricka 5-6 liter vatten om dagen, att det inte är bra att dricka för mycket under förlossningen stämmer men man måste ändå dricka.
Jag ändrar min kommentar till: drick lagom med vatten så att inte huden torkar ut.
Och du proffset där uppe, kan man inte få tidiga värkar eller onda sammandragningar om man dicker för lite?
Massera magen och benen (de utsatta ställena), det är bra för cellförnyelse så kanske funkar de? MEN har du samlat på dig vätska ska du inte massera för då ökar du blodcirkulationen och sväller mer.
Har i Sydamerika pastod farmaceuten som gor en kram jag anvander mot bristningar att ett hogt intag av omega 3 fettsyror (inte fran fiskleverolja som innehaller for mkt vitamin A, utan vanlig fiskolja) ar jattebra mot att motverka hudbristningar. Tog detta i forra graviditeten och fick inga bristningar, men vet inte om det funkar for alla. Vart att testa dock eftersom det ska vara bra for fostrets hjarnas utveckling oxa etc).
Hudbristningar beror på hormonella faktorer och är individuella. Går alltså inte att undvika.
Palmer's Cocoa Butter Body Lotion eller deras speciella mot stretch marks (heter kanske inte exakt så). Finns bl a att köpa i etnohårvårdsbutiken på Fridhemsgatan, kvarteret efter skolan norrut. Kostar 75 kronor för en stor flaska. Jag använde deras body lotion till mina två första graviditeter och har inga bristningar alls.
Bristningar är hormonellt och har inget att göra med hur mycket/fort magen och brösten växer.
Smorde magen dagligen under den större tiden av graviditeten med weledas havandeskapsolja som är just för att motverka bristningar, men när jag såg hur det blev fler och fler så gav jag upp det där med smörjandet.
Istället så försöker jag acceptera att det är så här jag ser ut from nu och tänker att dom kommer blekna med tiden..
Etnohårvårdsbutiken på Fridhemsgatan som jag nämnde ovan är på typ nummer 31. Good luck!
Att man smörjer magen med någon mirakelkräm och sen inte får bristningar har inget med krämen att göra att helt enkelt att man inte fick bristningar.
Man kan också smörja smörja och smörja men ändå få bristningar för att man helt enkelt inte kan göra något åt detta. Bristningar är hormonella.. hormoner kan inte påverkas av krämer!
Hej! Jag tycker att havandeskapsoljan från weleda har varit väldigt skön sen vet jag inte om den hjälper mot bristningar men den gjorde huden mjuk och mer elastisk.
Lycka till!!!