• Kjell2

Umgängesrätt,hur funkar det?

Finns ingen lag som säger att barnet måste få vara själv med pappan när det är två månader. Finns ingen lag som säger att pappan inte får ha ett tvåmånaders barn själv.

Kan ni inte komma överrens, och pappan driver frågan till domstol, vilket han har full rätt att göra, lär två saker inträffa. Dels kommer barnet vara flera månader gammalt, dels kommer beslutet bli svårt att förutspå.

Det är otroligt mycket vunnet på om ni kan vara hyfsat sams och överrens redan nu om umgänge, boende mm och att pappan får skapa en egen relation med barnet.

Om det i framtiden går så pass långt som till domstol kommer med största sannolikhet pappan få någon form av eget umgänge. Alltså otroligt värdefullt om pappan och barnet har en fungerande relation.

• Kjell2

TS:
    Även om både din advokat och FR säger att det inte borde bli så KAN det bli så att TR tilldömer honom umgänge självständigt, eller umgänge med övervakning (ej av dig) om pappan driver ärendet. Det är väldigt svårt att förutsäga exakt  hur TR kommer döma.

Alltså blir det en bedömmningsfråga för dig. Helt eller delvis gå med på det pappan vill eller riskera att han drar ärendet till domstol och det kan bli på ett sätt du verkligen inte vill.

• Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:26:58 följande:
    Jag har aldrig dömt ut honom som en dålig föräldrer på ngt vis. Men omogen ja det e han!! Med hans kriminella bana så har jag som mamma största ansvar att se till att vårt barn har det bra å e tryggt, DET är mitt främsta ansvar! han får gladeligen stämma mig å det oroar mig inte det minsta.
    Om du själv inte tycker han är en dålig förälder så bör du oro dig för en stämning. Dels tar det tid, pengar och energi men framförallt kan domen bli något du verkligen inte vill. Plötsligt får han ensam vårdnad eller väldigt mycket umgänge.

Att han är en skitstövel mot dig, har varit kriminell och är omogen behöver inte räcka till för att domstolen helt ska anse honom som en olämpliga pappa och inte ge honom självständigt umgänge.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:27:59 följande:
    Han kommer stämma mig på gemensam vårdnad, inget annat..
    Han har full rätt och möjlighet att även stämma dig på boende och umgänge. Bara för att han nu bara tänker stämma dig avseende  vårdnaden hindrar inte att han i framtiden stämmer dig på umgänge och boende.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:34:09 följande:
    .
    pappan har INGEN laglig rätt till sitt barn, utan barnet har rätt till sin pappa, men då ska han ju vara en ansvarsfull pappa åxå.
    Mamman har heller inge laglig rätt till sitt barn utan barnet har rätt till sin mamma. Finns inget absolut krav på att man ska vara ansvarsfull för att man ska få vårdnad, umgänge eller boende.

Jag säger inte att han är en bra pappa eller att du absolut ska ge honom enskilt umgänge. Jag vill mest varna att ett domstolsbeslut om vårdand, umgänge eller boende kan bli något helt annat än det du vill. Alltså finns det en poäng med att försöka undvika domstol genom att komma överrens med pappan.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:47:26 följande:
    Som jag skrivit innan så gav jag honom ett umgänges schema som tom Fr tyckte var mer än generöst, men det ville han inte finna sig i för han vill komma å gå som det bara passar honom själv. Å du har fel ang att man inte har krav på sig att vara ansvarsfull, klart man måste kunna ta ansvar om man ska ta hand om ett barn, det säjer ju inte bara lagen utan det sunda förnuftet. Annars så skulle väl onte bla soc omhänderta barn om det inte var krav på det?

Jag VET att det sitter sååå många här inne på Fl å skriker om pappans rättigheter, vilket jag tycker jag varit väldigt tydlig med att jag inte tänker neka honom. MEN åter igen, min fråga i ts var inte hurvida boende eller vårdnad skulle se ut, för han vill att barnet ska bo med sin mamma å syskon.
    Vill han dra umgänget till Tr, ja då får han göra det. jag hindrar inte honom å träffa barnet, tvärtom så har jag kämpat för det. men han ska inte ta barnet utan mig iannan barnet e 1 år å vill han ngt annat så
    Stäm mig!

Ok - åter till din grundfråga: "Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?"

Svar: Finns inget i lagen som anger en viss ålder på barnet när pappan kan ha ensamt umgänge.

För att dra ett exempel. Om en mamma dör är det normala att pappan får vårdnad, boende och allt umgänge med barnet oavsett ålder på barnet. Det behöver inte bli så men i de allra flesta fall blir det så. Detta även om barnet är en timme gammalt.

Finns alltså ingen ålder på barnet som gör att en pappa är diskvalificerar för att ha ensamt umgänge.

Sen hur det är i ditt fall är en helt annan sak då varje fall skall bedömas enskilt.

• Kjell2

TS:
    Nu lägger jag mig i lite mer än du frågar om. Tycker du ska tänka efter lite avseende ett avgörande i domstols. Om det blir en tvist angående vårdnad, umgänge eller boende kan en tuff advokat anställd av ditt ex eventuellt driva frågan om din lämplighet hårt. Även om du, och ditt ombud, säkert kan ifrågasätta hans lämplighet kommer även din lämplighet bli ifrågasatt. Jag kommer nu bara ta upp ett antal punkter som en advokat kan driva mot dig. Nu är det säkert lungt för dig  men bara så du är medvten om vad som kan hända. Du behöver absolut inte svara här utan bara fundera lite på hur det skulle vara under en rättegång.:

"Hur kan du ha skaffat barn med två helt olämpliga pappor? Tyder det inte på dåligt omdöme?"
    "Hur har du din försörjning? Har du jobb och utbdildning?"
    "Vilken typ av nätverk och stöd har du i din närhet? Är det ett lämplig nätverk för ett barn?"
    "Hur bor du?"
    "Kommer du kunna ta hand om ett barn till på ett bra sätt?"
    "Har du några tidigare domar mot dig?"

• Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 15:07:45 följande:
    Ok, för det första så tycker mitt x att jag e en jättebra mamma för det säjer han å han vill inte ha ensam vårdnad eller att barnet ska bo hos honom detta har han även sagt på FR.
    Återigen kommer jag här med en varning. Har tyvär sett fall som börjat som ditt, pappan vill inte ha boende eller ensam vårdnad. Sen, när inte umgänget bli som pappan vill, eller något annat inträffar som gör pappan arg på mamman, drar plötsligt pappan igång en stor process kring vårdnad, umgänge och boendet. I huvudsak för att hämnas på mamman.

Även om inte pappan får rätt i domstolen är det en otroligt slitsam, lång,  enegikrävande och dyr process för mamman. I vissa fall kan även domar falla till fördel för pappan.

Tyävr är detta beteendet vanligare, men inte unikt,  bland både pappor, eller mammor,  som inte har det helt stabilt i livet.
  • Kjell2
    Anonym (tycker...) skrev 2010-11-04 14:50:41 följande:
    Absolut! Men att lämna barmnet vid 2 månad är inte att råda. Eller hade du lämnat din 2 månaders ålder?
    Jag tycker absolut att pappan ska vara närvarande och ha barnet korta stunder , MEN inte under många timmar. Det är annat när barnet är den åldern då den äter vanlig mat och känner sig trygg i båda föräldrarna. Det går inte att undgå att mamma är viktigast OM det finns en helammning med i bilden, som TS skriver om att hon gör.
    De flesta föräldrar i min omgivning har inga som helst problem att lämna små barn, under sex månader, en eller ett par timmar helt ensamma i pappans vårdnad. Så fort amningen är bort ha det utan problem kunnat lämna barnet många timmar och även inna detta genom att pumpa ut.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 15:26:57 följande:
    {#emotions_dlg.flower}
    Det var exakt detta jag var ute efter, nu vet jag . tack så jättemkt :)
    Ovanstånde #76  säger inget absolut om ålder. Din grundfråga var "från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?"

/Kjell
  • Kjell2
    Anonym (tycker...) skrev 2010-11-04 15:36:09 följande:
    Nää de kanske dem inte har...men alla är vi olika och tycker olika i den frågan. Jag anser att en 2 månaders är för liten för att lämna bort längre stunder.. men har själv vänner som lämnar bort barnen i så låg ålder.

Det handlar inte om att misstro personen då det gäller omvårdnad....men jag skulle inte lämna bort min lilla iallafall
    Jag kan se att man som förälder vill ha 100% koll på sitt barn hela tiden. Däremot har jag väldigt svårt att se det farliga, skadliga eller olämpliga att som mamma lämna över ett barn som känner och är van vid pappan några timmar.

En del mammor verkar till och med ha motsatta problemet. De vill att pappan ska ta mer ansvar och tid, t ex under nattmatning eller bara så det kan gå ut en kort stund utan barnvagn. 
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?