• Anonym

Umgängesrätt,hur funkar det?

Du kan låta honom ha umänge själv, men med dig i närheten. T.ex i kyrkan eller öppna förskolan. Självklart ska du inte lämna den lilla samtidigt kan det vara bra för honom att själv få hålla i bebisen utan att ha dig förmanande bredvid. Det är svårt att säga vad som gäller juridiskt eftersom det handlar om en bebis. Han skulle aldrig få igenom umgänge hemma hos sig i 1-2 timmar 3 gånger per vecka när barnet är så liten. Men umgänge på annan plats, med dig i närheten om bebisen behöver ammas osv kan funka bra. Fråga honom vilka alternativ han kan tänka sig.

• Anonym

En prommenad på några timmar varför inte? O jo han kan få igenom 1-2 tim 3ggr/v utan dig om han går vidare med det. Juridiskt rekommenderar man att umgängen med bebisar sker kort tid men ofta under veckan

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-04 06:41:59 följande:
    En prommenad på några timmar varför inte? O jo han kan få igenom 1-2 tim 3ggr/v utan dig om han går vidare med det. Juridiskt rekommenderar man att umgängen med bebisar sker kort tid men ofta under veckan
    Han får inte igenom det med en bebis som ammas det lovar jag. Men när arnet blir 6 månader och ska börja äta vanlig mat också så får han igenom det utan problem.
  • Anonym

o dit är det 4 månader o drar pappan det i rätten så vips är de där

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-04 10:25:53 följande:
    o dit är det 4 månader o drar pappan det i rätten så vips är de där
    Men ts skriver om JUST NU! Visst kan han få enskild vårdnad och boendet men inte JUST NU!
  • Anonym

Varför inte låta honom ha barnet själv korta stunder, du kan gå och handla, gå till gymmet, ta en promenad själv. För att abrnet och han ska kunna knyta an. Det handlar om en timme på sin höjd, vill du inte lämna de själva hemma hos dig så träffas hemma hos honom och du går vidare...

Men så fort barnet börjar äta mart och ahn går vidre med det hela kommer det bli umgänge hemma hos honom utan dig! Ta det i etapper och vänj dig vid tanken själv. Barnet mår inte sämre av att vara hos sin pappa eller hos sin mamma.

• Anonym

men inlägg 5 ingen har nämnt vårdnad o boende har. ts pratar ungänge o jag har svarat på umgänge så var har du läst vårdnad o boende, det är inte samma sak som ungänge

• Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 11:54:48 följande:
    Först så vill jag tacka alla för svaren, nu till dig Kjell-
    Jag kan inte vara tydlig nog med att jag verkeligen vill att dom ska ha en fin nära relation, att det inte funkar mellan oss som par har inget med hans relation med barnet att göra-det är en alldeles egen relation.
    jag har ensam vårdnad om vårt barn och har sagt att han får träffa den lille när han vill hur mkt han vill i mitt hem dessutom. Jag diskar,lagar mat å lite annat när han e här å umgås med sitt barn. Så jag har inte en tanke på att stoppa ngt umgänge.MEN jag vill inte stressa fram att min lille bebis ska lämna mig när h*n e så liten. Redan när jag låg på BB så kommer mitt x upp och frågar direkt-när ska jag få ha h*n utan dig då?
    detta skapade en oerhörd oro hos mig å separationsångest. Varför stressa så? han får ju träffa h*n så mkt han vill å när han vill, varför slita lillen fr mitt bröst? jag helammar å vill inte bli stressad så att mjölken försvinner,å en mamma som mår dåligt av bla stress påverkar helt klart barnet negativt.
    Så nu idag på Fm så ringde jag vår handläggare på familjerätten som instämde med mig att man kan vänta tills barnet iallafall är ca 1 år innan umgänge utan mig ska ske. Att pappan inte har några rättigheter till umgänge såvida han inte stämmer mig på det och även det tar tid. Ringde åxå en bra advokat som står bakom mig så idag känns det bättre.
    Åter igen så ska jag påpeka att jag VILL att dom ska få en bra kontakt,å självklart ska mitt x få ha sitt barn hos sig så småningom utan mig,men h*n är ju trots allt bara 2 månader,varför stressa så förbannat när han får träffa så mkt han vill?! känns bra ego av honom.
    Jag tycker pappans roll är oerhört viktig OM han kan se till barnets behov före sina egna.
    Ett barn behöver mat innan 1 års åldern. Det är mer rimligt att låta pappan vara ensam med barnet vid 7-8 månaders ålder. Korta stunder, flera gånger per vecka
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 12:04:27 följande:
    Jo självklart så ska jag ge vårt barn riktig mat å delamma när det e dags för det.
    Bra, se till att förekomma honom så du slipper att han stämmer dig. Erbjud eget umgänge när bebisen börjar äta vanlig mat. Ta familjerätten till hjälp att komma överens om umgänget innan dess.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?