• Anonym

Umgängesrätt,hur funkar det?

Anonym (tycker...) skrev 2010-11-04 14:50:41 följande:
    Absolut! Men att lämna barmnet vid 2 månad är inte att råda. Eller hade du lämnat din 2 månaders ålder?
    Jag tycker absolut att pappan ska vara närvarande och ha barnet korta stunder , MEN inte under många timmar. Det är annat när barnet är den åldern då den äter vanlig mat och känner sig trygg i båda föräldrarna. Det går inte att undgå att mamma är viktigast OM det finns en helammning med i bilden, som TS skriver om att hon gör.
    Jag lämnade min tvåmånaders själv med pappan. Vi var inte tillsammans när dottern föddes.
    Men han var med på förlossningen, var och träffade henne ca. 4 timmar om dagen de första 2 veckorna sen blev det väl ca. 2-3 gånger i veckan fast i 6 timmar.
    Hade inga problem att lämna henne med honom i de tre timmarna jag var borta. Hade pumpat ur och han gav henne flaska när hon var hungrig.
    Den som tyckte det var jobbigaste av jag coh dottern var nog jag. Kunde knappt koncentra mig på tentan för jag saknade henne så. :)
  • Anonym
    Anonym (tycker...) skrev 2010-11-04 15:27:27 följande:
    Ja just de, du tyckte att det var jobbigt och det är nog de TS tycker i detta fall. Men skillnaden är att hon vill att pappan ska träffa barnet i hennes hem pga. att hon helammar och att bebisen är så pass liten. Åsikter och åsikter, jag håller men TS pga. att jag hade handlat precis på samma sätt....
    Men bebisen sitter ju inte fast i bröstet dygnet runt. Det går att amma bebisen och sen låta pappan gå iväg någon timme...
  • Anonym
    Anonym (tycker...) skrev 2010-11-04 15:38:14 följande:

Nej inget om ålder men: För små barn är det särskilt viktigt att träffa den andre föräldern enligt principen "lite och ofta" och under kortare perioder. Barnet kan då bevara minnesbilden av umgängesföräldern och separationen från boföräldern blir mindre påfrestande.

För små barn :vilket kan vara från nyfödd och uppåt
    Ja, och det kan vara umgänge hemma hos pappan!
  • Anonym
    Anonym (tycker...) skrev 2010-11-04 15:27:27 följande:
    Ja just de, du tyckte att det var jobbigt och det är nog de TS tycker i detta fall. Men skillnaden är att hon vill att pappan ska träffa barnet i hennes hem pga. att hon helammar och att bebisen är så pass liten. Åsikter och åsikter, jag håller men TS pga. att jag hade handlat precis på samma sätt....
    Ja, det var jobbigt. MEN jag gjorde det och fortsatte göra det för att de ska ha en normalrelation.
    Idag är hon 14 månader och vi har henne varannan vecka. För jag anser att det är lika mycket hans barn som det är mitt barn. Att våran relation inte fungerade är inte hennes fel.

Jag påpekade detta att man får sätta sina egna känslor vid sidan av som förälder och bara se till barnets bästa. Alltså ha en mamma och en pappa på lika vilkor.
  • Anonym
    Anonym (tycker...) skrev 2010-11-04 17:18:59 följande:
    Citat: "Lika mycket hans barn som mitt" ? Ja men det är väl själklart att det är, oavsett om det är i ditt lr TS fall. det handlar inte om rättigheter för er del...vems barn det är... det handlar om skyldigheter. Föräldrarna  är skyldiga att se till att barnet har det bra oavsett var barnet bor.

Det är ju jätte bra att ni kommit fram till något som passar eran dotter, men nu är det så at TS barn är 2 månader och inte 14 månader. Jag separerade själv när min äldsta var nästan 3 år  år och yngsta  10 månader. Barnes pappa hade 3 åringen varannan helg och vår 10 månaders fick han träffa så mycket han ville...men det var vår syn på saken..att han var för liten..

Allt är individuellt....alla har olika syn på vad som är bäst för barnen och vad som är ett "spädbarn"

Visst får man se bortom sina känslor
    MIssade du hennes tidigare inkägg, som du besvarade, där hon skrev att pappan hade umgänge på egen hand från 2 månaders ålder?
  • Anonym

Ts jag tycker du ska vara lite mer ödmjuk

• Anonym

Ts tänk på att pappan kan stämma dig o redan nu få ensam vårdnad men att du har boendet kvar. Inte ovanlgt men då har DU problem för då får du inte vara föräldraledig. Men det senariot är väldgt vanligt numer för att mammor inte ska bete sg som du

• Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 20:03:11 följande:
    beter mig,haha pappan till vårt barn tyckte det hela var helt ok när vi pratade om det idag så va e problemet?
    Det är okej just nu. Samtidigt kan han planera för en stämning... Det skulle inte vara första gången det hände.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 20:05:40 följande:
    ska vara tydlig nu,han å jag är överrens å han VILL INTE ha ensam vårdnad eller boende!!!! å det var inte det jag undrade över då det e klart!
    Han kan stämma på umgänge ändå! Du bör förstå att det kan vända hur fort som helst. Men vill du inte ta till dig råd så är det bara att låta bli.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 20:14:05 följande:
    jo,det e jag medveten om men han e inget svin..han vill att vi ska vara vänner för barnets skull..
    Jag hoppas verkligen det. Lycka till med allt!
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?