• Anonym

Umgängesrätt,hur funkar det?

Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 12:15:06 följande:
    Men han kommer stämma mig ändå sa han igår så fort vi skrivit på faderskapet så då får han göra det, ja han ska stämma mig för att han vill ha gemensam vårdnad. Vilket jag sagt såhär om- När vårt barn är ca 1 1/2 år och allt har fungerat med vår komunikation utan kränkningar,hot å dyl så kan jag skriva över gemensam vårdnad men detta tänker han inte finna sig i så då får han väl stämma mig då. jag har gjort ett umgänges schema som tom fr tyckte var mer än generöst, men det vill han inte-så jag bad han att göra ett eget som jag anpassade mig helt efter. Då kommer han inte iallafall med motiveringen-jag tänker inte anpassa mitt liv efter dig! han vill inte kompromissa om ngt. å jag har sagta tt han får träffa sitt barn hur mkt han vill,men eget umgänge innan h*n e 1 år, nej det kommer jag inte gå med på. Å jag har starka skäl till detta. å det är inte egoistiska sådana, vi kan inte komunicera utan att han drar upp gamla saker som hänt för ca 3 år sedan,han kränker mig å jag håller mig lugn för barnets skull, men hur mkt ska jag behöva stå ut med? han tom erkände inför Fr igår att han skriker håll käften till mig, å detta e INTE bra för vårt barn. å i mitt tycke ansvarslöst!
    Fr sa det idag när jag ringde att e det gap å skrik å kränkningar fr hans sida så står dom bakom mig att stoppa umgänget helt. Vilket jag inte tänker göra såvida det inte blir så att han fortsätter med gap osv, men så e det ju inte varje gng å jag vill att dom 2 ska kunna få en bra kontakt så jag kämpar på..
    Vill han vara föräldraledig?
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 12:21:29 följande:
    nej det vill han inte.
    Hmm... dumt att stämma och få del av dagarna så...
  • Anonym

TS, är det inte lika mycket hans barn som ditt?
    Gjorde nån någon koll på dig att du var tillräckligt ansvarsfull för att ta med dig barnet hem från bb?

Varför ska han behöva bevisa för dig att han är en duglig förälder till ert barn?
    Du sitter och skriver att du kan ta hand om barn. Men när du fick ditt första, visste du precis hur man gjorde?
    DU måste lita på honom att han kan ta hand om ert barn lika bra som du.

Vad gör dig till en bättre förälder bara för du har fött barnet?

• Anonym

Ts i TR o FR är det här o nu som gäller, så vad o hur han varit har inte så stor roll där. För mig som mamma skulle jag inte skriva över till gemensam vårdnad om inte TR ger den domen, gemensam vårdnad kan i värsta fall skapa mer oro o problem för dig i framtiden. Så därför skulle jag vara lite generös med eget umgänge utan dig de kan gå nån promenad nån timme el du kan gå o handla el tvätta, men ni har en bestämd tid de ska vara tillbaka om de tar en promenad o samtidigt ser du ju hur han sköter tiden då.

• Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:27:59 följande:
    Han kommer stämma mig på gemensam vårdnad, inget annat..
    Men hälften av föäldradagarna tillfaller honom om det blir gemensamvårdnad.
    Om inte du har redan tagit ut alla dagar, men det antar jag att du inte har eftersom barnet endast var 2 månader.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 12:00:35 följande:
    Jag vill inte släppa iväg vår bebis med honom själv då jag anser att han är lite omogen i sin ansvarskänsla,går lite väl mkt efter mottot-det är ingen fara! han har kört med sin systers barn i bil utan stol eller bälte på sig å när jag ifrågasätter detta så säjer han-men jag e en säker förare.
    Eh det har inte med saken att göra, det finns en lag om detta å ett ansvar som vuxen som han i det ex inte tar.
    barnet ifråga är nu 5 år men det har vart så sen han född blev.
    Jag har köpt bilstol till vårt barn, ja babyskydd för att han inte får åka utan å jag har inte ens bil.
    jag känner mig inte trygg med att lämna vår lille med mitt x förens jag ser att han mognat i sin papparoll.
    Frågar igen, var det någon som bedömde dig som förälder innan du åkte hem från bb med ditt första barn?
    Du fick mogna in i rollen som förälder med tiden. Låt honom göra det med.

Är han själv med barnet så mognar han fortare än att du ska stå som en lärare med hökögon och kolla om han gör rätt eller fel. Vilket också gör honom mer osäker i rollen som förälder.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:36:46 följande:
    Jag har gått igenom en stämning innan å vann alltihop, mitt barn sen tidigare-dennes far förlorade allt. Tom umgänget! Så jag e inte orolig, å dessutom så vill han inte ha ensam vårdnad utan gemensam.
    han säjer sj att han inte har tid att ha ett stadigt umgänge nu utan vill komma å gå som om jag driever att vandrarhem. Men helt klart så får han ju driva sin sak till domstol, det oroar mig som sagt inte det minsta.
    Det som jag undrade över var vid vilken ålder man ansåg att pappan skulle ha eget umgänge, så jag ringde fr idag som sa-vi står bakom dig att inte innan barnet e ca 1 år.
    Mycket konstigt för då skulle inte min sambo fått ha barnet själv på ca. 8 månader nu då alltså?
    Han började ha barnet själv hemma hos oss när barnet slutade ammades. Innan det hade han barnet själv kortare stunder (promender, mamman var iväg och handlade, gick på stan m.m.) och kom hem efter en timme eller två.

En bekant hade varannan vecka från och med barnet var ca. 3 månader och hon slutade amma. Så inget är helt och hållet regler utan bedömms från fall till fall.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:37:31 följande:
    ok, men han vill inte iallafall...som han säjer-jag har inte tid för jag har ett liv!
    Jo, men får han igenom gemensamvårdnad tillfaller hälften av dagarna honom och vill han inte skriva över dagarna kan han ha kvar dom tills de fryser inne.
    Så kom överens med pappan att han får gemensamvårdnad om du får alla dagarna eftersom han inte vill vara hemma med barnet ändå?
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:42:47 följande:
    Oj, vad du läser in saker som jag INTE skriver-var står det att jag står som en hök över honom? Jag är en riktigt bra mamma som sätter mina barns behov före mina egna, att kräva av en nyförlöst mamma när barnet e 4 dagar gammalt att ta med det själv, e det att tänka på barnet tycker du? bara där brister han i sitt ansvar att se till barnets bästa. Jag vet att han kommer bli en bra pappa speciellt när han inser att barnet går före hans eget ego.
    Du vill inte låta honom vara själv med barnet. Det är ju ditt ego som gör att du inte vill att han ska vara själv med barnet innan det är 1 år.
    Varför inte låta barnet och pappan få chansen att ha en normal relation hemma hos pappan, vilket är barnets hem också, och inte att pappan ska komma hem som en lekfarbror ett par timmar i veckan.

Du sätter inte barnet behov först. Du sätter ditt egna ego först.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:49:47 följande:
    Men som nuläget är så e det inte tal om att jag skriver på gemensam vårdnad.
    Nej, men om han drar det till rätten så ha det i åtanke att hälften av dagarna tillfaller honom och vill han vara svinig så skiter han i att skriva över dagar på dig, du står utan dagar och en bebis på armen.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?