• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Anonym skrev 2010-11-04 13:47:27 följande:
    Du vill inte låta honom vara själv med barnet. Det är ju ditt ego som gör att du inte vill att han ska vara själv med barnet innan det är 1 år.
    Varför inte låta barnet och pappan få chansen att ha en normal relation hemma hos pappan, vilket är barnets hem också, och inte att pappan ska komma hem som en lekfarbror ett par timmar i veckan.

Du sätter inte barnet behov först. Du sätter ditt egna ego först.
    Å detta tolkar du efter att ha läst några sidor? när du inte vet ett skvatt om bakgrunden ?
    Som Fr samt min advokat sa-DIN främsta uppgift är att skydda barnet även om det innefattar emot pappan! pappan får träffa barnet hur mkt han vill i barnets hem där den lille känner sig trygg å med mig som h*n har störst behov av just nu.
    Dig tänker jag inte ens bry mig om att svara mer, du verkar ha egna bekymmer att tyda av dina inlägg, kanske borde du lösa dom först!
    tack å hej
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 13:52:58 följande:
    Nej, men om han drar det till rätten så ha det i åtanke att hälften av dagarna tillfaller honom och vill han vara svinig så skiter han i att skriva över dagar på dig, du står utan dagar och en bebis på armen.
    Aså han e en egoist på många sätt, men nej så svinig e han inte..men tack för omtanken :){#emotions_dlg.flower}

Sen vad det gäller att barnet ska ha ett hem hos sin pappa, jaa allt barnet äger har jag köpt till å börja med. Pappan har inte eköpt ngn säng,skötbord,babysitter -INTE en penal att ha i sitt hem när hans barn skulle vara där. Vilket intresse i att ha han i sitt hem då!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Kjell2 skrev 2010-11-04 13:55:56 följande:

Ok - åter till din grundfråga: "Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?"

Svar: Finns inget i lagen som anger en viss ålder på barnet när pappan kan ha ensamt umgänge.

För att dra ett exempel. Om en mamma dör är det normala att pappan får vårdnad, boende och allt umgänge med barnet oavsett ålder på barnet. Det behöver inte bli så men i de allra flesta fall blir det så. Detta även om barnet är en timme gammalt.

Finns alltså ingen ålder på barnet som gör att en pappa är diskvalificerar för att ha ensamt umgänge.

Sen hur det är i ditt fall är en helt annan sak då varje fall skall bedömas enskilt.

Tack så mkt för ett svar som var exakt det jag sökte. som jag skrev i Ts så bad jag inte om att få moraliska råd, eller känslomässiga sådana utan undrade vad lagen säjer, vilket en viss anonym inte varkar ha fattat, kanske denna bör läsa Ts igen.
    Men tack,du har bekräftat lite av det jag misstänkte å i princip det Fr sa idag när jag ringde.{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 14:00:35 följande:
    Jag tolkar det utefter vad jag läser att du skriver.
    Drar han det till domstol kommer du inte komma långt med dessa påståenden om honom.

Min sambo var i samma sits som pappan till ditt barn.
    Gissa vem som står med skägget i brevlådan och har inte enskild vårdnad och måste lämna ifrån sig barnet (fick göra det när barnet var 7 månader). Hon höll på att förlora hela vårdnaden för hon höll på som du.

Spelar ingen roll om du tycker att han är omogen m.m. bara för du är bitter eller vad det än nu är!
    För de ser till barnet och att de ska ha en normal fungerande relation till båda sina föräldrar.

Dessutom fick hon snällt gå och börja söka jobb igen isätllet för att vara hemma med barnet för min sambo behövde sina föräldradagar och hade mindre lust att skriva över dom på henne när hon hållt på som hon gjort. Och hon hävdade att hon bara tänkte på barnets bästa hela tiden.

Men lycka till! Och hoppas pappan till barnet tar sitt förnuft till fånga och stämmer dig på vårdnad, boende och umgänget!
    Påståeenden??? Mitt x har suttit inne i 5 år för vapenbrott,grovt rån,misshandel ,bilkapning mm. Men visst e din sambo likadan så e det bara att beklaga för barnet. SUCK, jag bad inte om moraliska råd, har du svårt med läsförståelse?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 14:00:35 följande:
    Jag tolkar det utefter vad jag läser att du skriver.
    Drar han det till domstol kommer du inte komma långt med dessa påståenden om honom.

Min sambo var i samma sits som pappan till ditt barn.
    Gissa vem som står med skägget i brevlådan och har inte enskild vårdnad och måste lämna ifrån sig barnet (fick göra det när barnet var 7 månader). Hon höll på att förlora hela vårdnaden för hon höll på som du.

Spelar ingen roll om du tycker att han är omogen m.m. bara för du är bitter eller vad det än nu är!
    För de ser till barnet och att de ska ha en normal fungerande relation till båda sina föräldrar.

Dessutom fick hon snällt gå och börja söka jobb igen isätllet för att vara hemma med barnet för min sambo behövde sina föräldradagar och hade mindre lust att skriva över dom på henne när hon hållt på som hon gjort. Och hon hävdade att hon bara tänkte på barnets bästa hela tiden.

Men lycka till! Och hoppas pappan till barnet tar sitt förnuft till fånga och stämmer dig på vårdnad, boende och umgänget!
    Mitt x skulle aldrig ngnsin stämma mig på ensam vårdnad eller boende, så jäkla störd e han inte. Han skulle aldrig skada sitt barn på det viset som du å din sambo gjort emot den lille stackarn. Kvinnor som dig aså,lägger sig i vad din sambo har med mamman till hans barn att göra-det säjer ju allt om dig!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 14:00:50 följande:
    Ytterst få föräldrar mister umgängesrätten. Det är bara i de fall där arnet blivit brutalt hotad eller utsatt som umgänge nekas. Pappan till det här barnet har inte jor något illa mot barnet.
    Jo men exakt. å mitt stora barns far förlorade allt som sagt, å det inte utan skäl.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 14:05:31 följande:
    Varför ska pappan inreda sitt hem med bebissaker när du vägrar låa honom ha umgänge hemma hos sig?
    Men det var inte sagt så fr början, tills han satte sig sj i skiten IGEN!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 14:07:13 följande:
    Vart har du skrivet detta innan? Ingenstans.

Men vad jag ville ha fram är att vad än fr säger att du ska vara med på umgänge tillsammans med barnet tills det är 1 år är inga regler. Det är kanske en rekommendation från den på fr du pratade med. Men kommer det så pass långt så finns det inget som säger att den rekommendationen går igenom.

Och nej, min sambo är fläckfri i registeret, men det att han är omogen och inte kan ta hand om barn m.m. som du tidigare skrivet var samma sa som hans ex sa. Och utgången var att hon förlorade stort.
    Jo men jag e ganska säker på att våra situationer  ser olika ut, för mig e sånt omoget beteende å ansvarslöst.
  • Anonym (Orolig mamma)

Nu ska jag ta hand om vårt mirakel. ciao

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 14:13:03 följande:
    Så du menar att du hade sagt att han skulle ha umgäne om bebisen hemma hos sig tills "han satte sig i skiten" genom att vilja ha gemensm vårdnad om sitt barn?
     Jag menar att han satte sig i skiten IGEN genom att bli anhållen för nytt brott när jag var gravid i 6te månaden, Där ändrada jag mig. å har min fulla rätt till det.
    Anonym (tycker...) skrev 2010-11-04 14:14:10 följande:
    Får jag säga så tycker jag hela situationen är hel orimlig! Du låter honom träffa barnet och så vidare, varför kan han inte vara nöjd med det? Rent juridiskt så vet jag inte... men ett  litet barn är mycket hjälplös och helt beroende av sina omvårdare. Den förälder som h*n är mest hos blir primärvårdare (dig) och h*n behöver att primärvårdaren finns tillgänglig för att barnet ska känna sig trygg. ...Vilket betyder att varje separation är (kan bli) en påfrestning.

Umgänge och samvaro med den andra föräldern är angeläget, men det är absolut inte på barnets villkor att vara separerad från primärvårdaren under många timmar. Vilket jag tycker att familjerätten måste ta hänsyn till (om ärendet tas dit upp)

Bäst för barnet vore att umgänget sker med dig närvarande. Små spädbarn är känsliga och som förälder får man försöka att sätta egna behov åt sidan tills dess att barnet är äldre och bättre hanterar separationerna.
    Önskar dig lycka till!
    Tusen tack, va skönt att ngn med lite förståelse kikade inHjärta
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?