Inlägg från: Zanna1983 |Visa alla inlägg
  • Zanna1983

Marknadsnougat - tips?

Tazzme skrev 2010-11-04 14:37:50 följande:
    Hmmm... det verkar som att marknadsnougat inte har nåt med riktigt nougat att göra över huvud taget? Är det som ni kallar marknadsnougat nåt som mer påminner om fudge än nougat??
    Nej det är inte som t ex wienernougat. Utan det är bruna kuber som kallas marknadsnougat som alltid säljs på marknader

Jag hade ett såååå bra recept som min mamma hade när jag var liten men det har jag tyvärr tappat bort
  • Zanna1983

TS det här receptet när nog mer eller mindre som det min mamma brukade göra. Ska nog även testa det själv

Marknadsnougat

Koka ihop:
    125 gram cocosfett
    5 dl strösocker
    1 ¾ dl vatten

Blanda/sikta ihop:
    6 dl vetemjöl
    4 dl florsocker
    1 dl kakao
    1 msk vaniljsocker

Och som jag kommer ihåg det ska man koka ihop cocsfett, socker och vatten. Se till att det inte skvätter för det är supervarmt. Rör tills du ser att sockret har löst sig. Kommer ihåg att jag gjorde en dundermiss med det och då blev nougaten grynig. Sen så gjorde min mamma alltid dubbel sats för då blev den bättre och om hon tyckte den verkade minsta torr så kunde hon hälla i en skvätt extra vatten medan den knådades i assistenten

Ska nog göra nu i veckan så jag återkommer med mitt resultat då

• Zanna1983
    Tazzme skrev 2010-11-05 08:22:53 följande:
    Ok, jag kommer ju inte från Sverige så jag har aldrig stött på marknadsnougat, därför visste jag ju heller inte riktigt vad det var Glad Men det låter ju gott!

Kanske jag testar att göra en sats i helgen!?
    Oki. Jo jag vet faktiskt inte var marknadsnougaten kommer ifrån. Men det är väldigt gott. Och jag upplever att den man gör hemma är mycket godare än den på marknaden dessutom. Men det kanske är för att då får man ju äta den när den är som mest färsk

Risken är att man nästan kan föräta sig på dom och då mår man illa
Svar på tråden Marknadsnougat - tips?