• supersötasilversara

Marknadsnougat - tips?

Jag har gjort marknadsnougat efter det här receptet (www.skapligtenkelt.se):

125g margarin
    5 3/4 dl strösocker
    1 3/4 dl vatten

6½ dl vetemjöl
    4 dl florsocker
    1 dl kakao

MEN: den blir lite väl mjölig i smaken, inte lika "saftig" och god som den man köper på marknaden. Någon som har något tips? Jag funderade på om man kan smälta någon god choklad och blanda i. Kanske mindre mjöl? Någon som gjort efter något recept och som blivit god?

• Svar på tråden Marknadsnougat - tips?
  • LitenBlomma

Jag gjorde två olika förra julen som smakar precis som de man köper på marknad. Kan lägga in recept sen när jag sitter vid datorn.

• Tazzme

Jag har gjort nougat en gång på en kurs. Då var den viktigaste ingredienser hasselnöt, som rostades, skalades och maldes. Vad jag har förstått så ska nötter/hasselnötter vara en av huvudingredienserna i nougat.

Nötterna är ju ganska feta och oljiga och bidrar ju till saftigheten.

• hemliga ängeln

3 dl vatten
    250 g cocosfett
    10 dl socker

Smält cocosfettet. Kokas sedan upp tillsammans med socker och vatten tills sockret har smält.

9 dl mjöl
    8 dl florsocker
    1 dl kakao
    1 dl O'boy
    (kan ta 2 dl kakao istället för 1 dl o'boy + 1 dl kako)

Vispa ihop torrvarorna tillsammans med sockerblandningen  med elvisp. Bred ut i långpanna med smörpapper. Låt kallna och skär sedan i lagoma bitar.

Mitt recept fast det är dubbelt från ursprungsreceptet för att passa mina långpannor smakar inte mjöl utan som godiset på marknaden tycker vi!

Älskade lilla Isabella 2010-05-05
  • LitenBlomma

Denna blir ruskigt god!!

Ingredienser ca 50 bitar 3 dl Arla Ko® vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 msk Arla smör
    1 msk sirap
    3 msk kakao

Gör så här

Blanda vispgrädde, socker, smör och sirap i en tjockbottnad kastrull som rymmer minst 2 liter.
    Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 125°, ca 40 min. Rör i smeten ganska ofta. Tillsätt kakaopulvret och häll smeten i en form, ca 13x20 cm.
    Låt stelna och skär sedan fudgen i bitar. Kulprov: Häll några droppar av smeten i kallt vatten och rulla till en kula som ska vara fast och hård.

50 g smör
    1 dl ljus sirap
    3 dl socker
    3 dl grädde
    100 g mörk choklad (minst 70%)

Koka smör, socker, grädde och sirap i en stor kastrull tills smeten klarar ett kulprov (häll en sked kola i kallt vatten och se om den går att forma till en kula). Ta av från värmen och blanda i den krossade chokladen. Häll ut på bakplåtspapperoch skär i rutor.

-02 -08 -09 & BF mars -11
  • Tazzme

Hmmm... det verkar som att marknadsnougat inte har nåt med riktigt nougat att göra över huvud taget? Är det som ni kallar marknadsnougat nåt som mer påminner om fudge än nougat??

• Zanna1983
    Tazzme skrev 2010-11-04 14:37:50 följande:
    Hmmm... det verkar som att marknadsnougat inte har nåt med riktigt nougat att göra över huvud taget? Är det som ni kallar marknadsnougat nåt som mer påminner om fudge än nougat??
    Nej det är inte som t ex wienernougat. Utan det är bruna kuber som kallas marknadsnougat som alltid säljs på marknader

Jag hade ett såååå bra recept som min mamma hade när jag var liten men det har jag tyvärr tappat bort
  • Zanna1983

TS det här receptet när nog mer eller mindre som det min mamma brukade göra. Ska nog även testa det själv

Marknadsnougat

Koka ihop:
    125 gram cocosfett
    5 dl strösocker
    1 ¾ dl vatten

Blanda/sikta ihop:
    6 dl vetemjöl
    4 dl florsocker
    1 dl kakao
    1 msk vaniljsocker

Och som jag kommer ihåg det ska man koka ihop cocsfett, socker och vatten. Se till att det inte skvätter för det är supervarmt. Rör tills du ser att sockret har löst sig. Kommer ihåg att jag gjorde en dundermiss med det och då blev nougaten grynig. Sen så gjorde min mamma alltid dubbel sats för då blev den bättre och om hon tyckte den verkade minsta torr så kunde hon hälla i en skvätt extra vatten medan den knådades i assistenten

Ska nog göra nu i veckan så jag återkommer med mitt resultat då

• supersötasilversara

Åh tack för alla svar! Ska prova i helgen. Det verkar som om era recept innehåller kokosfett, jag hade smör. Jag älskar verkligen detta godis och det är inte så ofta man får tag i det (kanske därför det är så gott )

De där fudgerecepten lät också gott. Kanske något till julgodisbaket?

• hemliga ängeln
    Tazzme skrev 2010-11-04 14:37:50 följande:
    Mitt recept är även känt som Torg-Fia godis
    Älskade lilla Isabella 2010-05-05
  • Ann Lee

Jag brukar göra enligt det receptet som du skriver i TS OCH tillsätter även 1-2 tsk vaniljsocker. Det  brukar bli bra. Tror att hemligheten är att ta luftiga mått vetemjöl och inte packa för tätt. Sen ska man inte heller koka nougaten för länge för då stelnar den innan man hinner bre ut den och blir mjölig, gjorde det misstaget en gång.

Jag har bilder på nougaten på min blogg... några jular gammalt recept men där tycker jag att man kan se att den är saftig.

http://frostrosor.blogspot.com/2008/12/marknadsnougat.html

• Tazzme
    Zanna1983 skrev 2010-11-04 15:31:13 följande:
    Nej det är inte som t ex wienernougat. Utan det är bruna kuber som kallas marknadsnougat som alltid säljs på marknader
    Ok, jag kommer ju inte från Sverige så jag har aldrig stött på marknadsnougat, därför visste jag ju heller inte riktigt vad det var Glad Men det låter ju gott!

Kanske jag testar att göra en sats i helgen!?
  • Zanna1983
    Tazzme skrev 2010-11-05 08:22:53 följande:
    Ok, jag kommer ju inte från Sverige så jag har aldrig stött på marknadsnougat, därför visste jag ju heller inte riktigt vad det var Glad Men det låter ju gott!

Kanske jag testar att göra en sats i helgen!?
    Oki. Jo jag vet faktiskt inte var marknadsnougaten kommer ifrån. Men det är väldigt gott. Och jag upplever att den man gör hemma är mycket godare än den på marknaden dessutom. Men det kanske är för att då får man ju äta den när den är som mest färsk

Risken är att man nästan kan föräta sig på dom och då mår man illa
Svar på tråden Marknadsnougat - tips?