• Lady Dahmer

Jo, det är sant! Barn utvecklas faktiskt normalt UTAN klänning!

Allvarligt, jag börjar bli jävligt trött på tjatet. Nej jag tänker fan inte börja klä min dotter i klänningar för att hon inte ska "begränsas". (världens sämsta och minst genomtänkta argument)

Seriöst ge upp! Vad är det som är så svårt att förstå?

Nej det handlar inte om att förbjuda henne. Uttrycker hon eller min son en önskan om klänning så får de givetvis en. Men eftersom att hon inte har gjort det än så finns det ingen anledning överhuvudtaget att trycka på henne en.

Barn har inga som helst behov av klänningar. Det är liksom inte viktigt för deras utveckling.

Och varför måste jag klä henne som en flicka? Nej det förstår jag verkligen inte. Varför är det viktigt? Och förstår folk inte att genus handlar om att UPPLÖSA könsrollerna? Ta bort dem. Utrota. Förpassa tillbaks till femtiotalet där de hör hemma.

Ta bort beteckningar som tjejigt och killigt. Kvinnligt och manlig. Egenskaper är könslösa. Eller bör vara det. Då är det ju kontraproduktivt att följa stereotyperna!

Min dotter har lekvänliga och slitstarka kläder i regnbågens alla färger. Mer än så behöver hon inte. Nej, hon gör faktiskt inte det. Hon kommer att utvecklas helt normalt ändå. Bara med lite fler möjligheter än de flesta andra barn. Jo tamejfan så är det, sen får folk bli lessen på ögat av det påståendet. Det skiter jag i.

Det ska bli spännande att se om folk gnäller lika mycket när min son blir äldre och inte kläs i klänning eller kjol. Verkligen spännande. Med tanke på att vissa beter sig som om klänning vore avgörande för barns personlighet och självkänsla. Då måste det ju vara lika självklart att man klär pojkar i det.

/suck

Dessutom är klänning och kjol inte lekvänligt för fem öre, jag skiter i vad folk säger om saken. Klänningar består av en massa hängande och slängande tyg som man kan trassla in sig i, snubbla runt i och fastna med.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-05 07:53
    "Vad är Genus? Snabbkurs för obegåvade"
    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m55424432.html
  • Svar på tråden Jo, det är sant! Barn utvecklas faktiskt normalt UTAN klänning!
  • Kajee

Den här debatten har jag missat... Måste man sätta på barnen vissa kläder alltså? Märkligt.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • lövet2

Så hon får aldrig ha kläder som bara är till för att vara fina? Till fest/jul/whatever får hon inte klä upp sig och höra hur vacker hon är i sina fina kläder? Tja, det tror jag faktiskt alla barn behöver någon gång omsänder.
    Sedan tycker jag förstås att det är väldigt praktiskt på vissa icke barnvänliga tillställningar att ta på en lång klänning som begränsar rörelsefriheten ...

• jådåsåatt

Joo, klänning och strumpbyxor är visst lekvänligt, ungar brukar sällan ha långklänningar. Och på sommaren måste det ju vara det bekvämaste som finns.

Men annars håller jag med dig:)

• jådåsåatt
    lövet2 skrev 2010-11-04 13:26:52 följande:
    Så hon får aldrig ha kläder som bara är till för att vara fina? Till fest/jul/whatever får hon inte klä upp sig och höra hur vacker hon är i sina fina kläder? Tja, det tror jag faktiskt alla barn behöver någon gång omsänder.
    Sedan tycker jag förstås att det är väldigt praktiskt på vissa icke barnvänliga tillställningar att ta på en lång klänning som begränsar rörelsefriheten ...
    Fast barn kan väl vara fina utan att ha klänning? De flesta pojkar får höra att de är snygga utan att ha det, men flickor får främst höra det när de har klänning eller kjol, är inte det konstigt?
  • Lady Dahmer
    Jag ser faktiskt inte behovet att klä upp barn. Jag tror faktiskt inte alls att de behöver det. Att bli lyssnade på och att man tar deras personliga smak på allvar är däremot viktigt.

Hon får ha de kläder hon tycker mest om. Det brukar bli den randiga bamsetröjan eller kitty-pyjamasen.
  • Lady Dahmer
    jådåsåatt skrev 2010-11-04 13:27:16 följande:
    Joo, klänning och strumpbyxor är visst lekvänligt, ungar brukar sällan ha långklänningar. Och på sommaren måste det ju vara det bekvämaste som finns.

Men annars håller jag med dig:)
    fast fan, jag har sett så många uppskrubbade knän på sommrarna att jag gärna undviker plagg som inte går nedanför kläderna. Ninja brukar ha luftiga shorts som går nedanför knäna.
  • Kajee
    Men det står det väl inget om?! Att vara finklädd behöver inte innebära klänning.
    Min lillasyster vägrade klänning hela sin barndom. Hon trivdes aldrig i det helt enkelt. Hon har vuxit upp och blivit relativt normal i alla fall.
    (Nu som vuxen använder hon det däremot.)
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Lady Dahmer
    jådåsåatt skrev 2010-11-04 13:28:44 följande:
    Fast barn kan väl vara fina utan att ha klänning? De flesta pojkar får höra att de är snygga utan att ha det, men flickor får främst höra det när de har klänning eller kjol, är inte det konstigt?
    good point. och jag håller med.

Om jag vill att Ninja ska vara extrafin (för MIN skull givetvis, hon skiter fulsständigt i det) så klär jag henne oftast i nåt riktigt färgglatt som typ villervallas multirand.
  • lövet2
    jådåsåatt skrev 2010-11-04 13:28:44 följande:
    Antagligen för att pojkar har sina egna finkläder och enbart ser fåniga ut i klänning. Och visst kan man klä flickor relativt snyggt i andra kläder än klänning, men till riktigt fint är det klänning som gäller. Mamma tycker väl ungarna är vackra i vad som helst, men de kan behöva få bekräftelse även från omgivningen några gånger om året åtminstone.
Svar på tråden Jo, det är sant! Barn utvecklas faktiskt normalt UTAN klänning!