• Lady Dahmer

Jo, det är sant! Barn utvecklas faktiskt normalt UTAN klänning!

Allvarligt, jag börjar bli jävligt trött på tjatet. Nej jag tänker fan inte börja klä min dotter i klänningar för att hon inte ska "begränsas". (världens sämsta och minst genomtänkta argument)

Seriöst ge upp! Vad är det som är så svårt att förstå?

Nej det handlar inte om att förbjuda henne. Uttrycker hon eller min son en önskan om klänning så får de givetvis en. Men eftersom att hon inte har gjort det än så finns det ingen anledning överhuvudtaget att trycka på henne en.

Barn har inga som helst behov av klänningar. Det är liksom inte viktigt för deras utveckling.

Och varför måste jag klä henne som en flicka? Nej det förstår jag verkligen inte. Varför är det viktigt? Och förstår folk inte att genus handlar om att UPPLÖSA könsrollerna? Ta bort dem. Utrota. Förpassa tillbaks till femtiotalet där de hör hemma.

Ta bort beteckningar som tjejigt och killigt. Kvinnligt och manlig. Egenskaper är könslösa. Eller bör vara det. Då är det ju kontraproduktivt att följa stereotyperna!

Min dotter har lekvänliga och slitstarka kläder i regnbågens alla färger. Mer än så behöver hon inte. Nej, hon gör faktiskt inte det. Hon kommer att utvecklas helt normalt ändå. Bara med lite fler möjligheter än de flesta andra barn. Jo tamejfan så är det, sen får folk bli lessen på ögat av det påståendet. Det skiter jag i.

Det ska bli spännande att se om folk gnäller lika mycket när min son blir äldre och inte kläs i klänning eller kjol. Verkligen spännande. Med tanke på att vissa beter sig som om klänning vore avgörande för barns personlighet och självkänsla. Då måste det ju vara lika självklart att man klär pojkar i det.

/suck

Dessutom är klänning och kjol inte lekvänligt för fem öre, jag skiter i vad folk säger om saken. Klänningar består av en massa hängande och slängande tyg som man kan trassla in sig i, snubbla runt i och fastna med.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-05 07:53
    "Vad är Genus? Snabbkurs för obegåvade"
    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m55424432.html
  • Svar på tråden Jo, det är sant! Barn utvecklas faktiskt normalt UTAN klänning!
  • Lady Dahmer
    mage06 skrev 2010-11-08 22:13:32 följande:
    Det sa jag inte. Jag tror att barn kan bli förvirrade om man utesluter en roll. Jag menar fortfarande att det rimligen borde vara så att man TILLFÖR perspektiv i deras liv snarare än tar bort. Att du inte vill klä din dotter på ett sätt som kommer att få ett visst bemötande förstår jag. Men varför ballerinadockan hamnar i botten av en låda förstår jag inte. På vilket sätt skulle din dotter identifiera sig mer med den dockan än din son? 

Vad genus handlar om vet jag eftersom jag läst det... Däremot finns det olika tolkningar av hur den genuskunskap/medvetenhet som finns skall användas. Jag tycker att det lutar åt att byta roller i mångt och mycket i den här tråden snarare än att bredda, dvs lägga till, inte ta bort.
    ballerinadock? Vad snackar du om nu?
  • mage06
    Lady Dahmer skrev 2010-11-09 07:48:42 följande:
    ballerinadock? Vad snackar du om nu?
    Det var något du skrev på din blogg...
  • Lady Dahmer

ok. en prinsessbarbie.

min tvååring är för liten för barbiesar. Hon har tre vanliga dockor, de funkar utmärkt.

Dessutom så är jag inte ok med dockor som ser ut som våptårtor. När hon har åldern inne för vuxendockor så kommer jag se till att hon får en lämplig.

Mina ungar kommer inte få leka med leksaksvapen heller. Åsikt på det?

• Lady Dahmer

(och jag skulle aldrig köpa en kvinnlig vuxendocka till sonen. Han får en ken. för jo - de identifierar sig faktiskt med dockorna och de används för rollek där barnet utforskar vuxenvärlden och olika roller)

• mage06
    Lady Dahmer skrev 2010-11-09 07:59:37 följande:
    ok. en prinsessbarbie.

min tvååring är för liten för barbiesar. Hon har tre vanliga dockor, de funkar utmärkt.

Dessutom så är jag inte ok med dockor som ser ut som våptårtor. När hon har åldern inne för vuxendockor så kommer jag se till att hon får en lämplig.

Mina ungar kommer inte få leka med leksaksvapen heller. Åsikt på det?
    ok, nej jag håller också barbies borta från mina barn så länge som möjligt. Men så länge det finns fler förebilder än en så tror jag faktiskt inte att det är så farligt med barbie heller. Att hon ser ut som ett våp är en vuxen tolkning utifrån preferenser ett barn inte har. 

Jag är osäker på hur farligt det är för barn med leksaksvapen. Det beror för mig på hur de leker...jag har inget problem med en vattenpistol tex. Barn hanterar sin världsbild genom lek och generellt är jag emot att förbjuda lekar. 
  • mage06
    Lady Dahmer skrev 2010-11-09 08:00:58 följande:
    (och jag skulle aldrig köpa en kvinnlig vuxendocka till sonen. Han får en ken. för jo - de identifierar sig faktiskt med dockorna och de används för rollek där barnet utforskar vuxenvärlden och olika roller)
    Så varför kan han inte få en kvinnlig vuxendocka?
  • luspudel

Nu går jag kankse lite OT igen. Men har kommit på en till sak jag funderar på. Min son har begåvats med ljusblonda korkskruvar och stooora klarblå ögon. Kort sagt är han väldigt söt (såklart ) och vi blir ärligt talat smått påhoppade ute i affärer och dylikt.

Jag klär honom inte superpojkigt, jag gillar det enkla på både flickor och pojkar, mycket enfärgat och randigt i glada färger, mestadels PoP så kan du tänka dig hur han är klädd
    Till saken hör att han är blyg och lite osäker, vill gärna vara med mamma/pappa eller mormor/morfar. Otroligt gosig, kramig och pussig, verbal och finmotorisk. Inte alls "brötig" eller gåpåig utan väldigt snäll mot andra barn.

Hade han varit flicka skulle jag väl - enligt genus - försöka "tuffa" till henne, uppmuntra de lite ivligare sidorna osv. Men nu när han är pojke, nog tusan vill jag ändå ge honom lite skinn på näsan när det om ett par år är dags för dagis? Han är långt ifrån redo för dagis så det dröjer, men jag vill inte att han ska bli den alla hackar på för att han är mjuk och "snäll". Vilket givetvis hade gällt även om jag hade en dotter.

Hur gör man då enligt genus? Är det helt plötsligt bra att bli bedömd efter sitt söta yttre, eftersom han är pojke? Jag har aldrig någonsin hört "vilken tuffing!" eller liknande, det enda jag hör är att han är en liten ängel ...

• luspudel

Kanske borde skrivit privat till dig istället, LD.... Du får inboxa svar om det är för OT i tråden

• Lady Dahmer
    mage06 skrev 2010-11-09 08:09:02 följande:
    Så varför kan han inte få en kvinnlig vuxendocka?
    det är klart han kan, precis som flickor brukar ha en ken till sin barbie så kan ju han så småningom få en barbie till sin ken (förutsatt att det är mattells dockor vi väljer)

- men vuxendockor funkar i leken som en förlägning av barnet, Det vore konstigt att inte köpa en manlig docka till en pojke. Ungefär som Ninja bara skulle ha en ken istället för barbie
  • Lady Dahmer
    luspudel skrev 2010-11-09 08:21:19 följande:
    Nu går jag kankse lite OT igen. Men har kommit på en till sak jag funderar på. Min son har begåvats med ljusblonda korkskruvar och stooora klarblå ögon. Kort sagt är han väldigt söt (såklart ) och vi blir ärligt talat smått påhoppade ute i affärer och dylikt.

Jag klär honom inte superpojkigt, jag gillar det enkla på både flickor och pojkar, mycket enfärgat och randigt i glada färger, mestadels PoP så kan du tänka dig hur han är klädd
    Till saken hör att han är blyg och lite osäker, vill gärna vara med mamma/pappa eller mormor/morfar. Otroligt gosig, kramig och pussig, verbal och finmotorisk. Inte alls "brötig" eller gåpåig utan väldigt snäll mot andra barn.

Hade han varit flicka skulle jag väl - enligt genus - försöka "tuffa" till henne, uppmuntra de lite ivligare sidorna osv. Men nu när han är pojke, nog tusan vill jag ändå ge honom lite skinn på näsan när det om ett par år är dags för dagis? Han är långt ifrån redo för dagis så det dröjer, men jag vill inte att han ska bli den alla hackar på för att han är mjuk och "snäll". Vilket givetvis hade gällt även om jag hade en dotter.

Hur gör man då enligt genus? Är det helt plötsligt bra att bli bedömd efter sitt söta yttre, eftersom han är pojke? Jag har aldrig någonsin hört "vilken tuffing!" eller liknande, det enda jag hör är att han är en liten ängel ...
    Jag tror personligen aldrig att det är bra att bli bedömt för sitt yttre, varken för flickor eller pojkar. "tuffa till" honom kan du ju göra UTAN att uppmuntra honom att vara brölig och coool. Lär honom att säga ifrån när han blir orättvist behandlad osv. Lär honom att säga nej.
Svar på tråden Jo, det är sant! Barn utvecklas faktiskt normalt UTAN klänning!