• Pigeon

Fick väskan stulen på tåget! LÄS detta som en varning!

I förrgår när jag åkte tåg med barnen (för en gångs skull) försvann en av våra väskor mystiskt under tågresan. När vi kom fram till stationen där vi skulle gå av var den puts väck. Jag letade igenom hela vagnen utan resultat, och personalen lovade även ringa när de anlänt till tågets slutstation ifall de då hittade nån kvarglömd väska (ifall nån hade tagit fel väska av misstag).
    Men ingen ringde, och när vi gjorde polisanmälan hade de inte fått in nåt som motsvarade beskrivningen.

I väskan fanns bl.a po.p-skalkläder till mina tre barn som skulle kostat 4500 kr om jag köpte nytt... Dessutom ovärdeliga föreläsningsanteckningar (jag är student) och en avancerad grafritande miniräknare (en beg kostar typ 500 kr).

Idag ringer de från polistationen i en av städerna som tåget passerade igenom på min resa. En dam hade hittat väskan med innehållet utspritt i en park i staden, och lämnat in den till polisen. Allt fanns kvar utom miniräknaren.
    Jag nästan grät av glädje, otroligt att det mesta var kvar, och att damen lämnade in sakerna! Tack och lov finns det även ärliga människor här i världen!

Jag ville bara berätta detta som en varning till er andra när ni åker tåg!
    Ställ inget bagage i bagageutrymmet på tåget utan ha det nära er plats.
    Om ert bagage är så skrymmande att ni inte kan ha det vid platsen, gå då ut till bagagehyllan vid varje station och håll ögonen på er väska.
    Tjuven som tog min väska måste ha stått på stationen och väntat in tåget, och sen gått ombord, tagit väskan, gått ut igen och gått iväg från stationen. Otroligt fräckt gjort, och tydligen är det inte ovanligt. Det ser ju inte misstänksamt ut att gå omkring med en väska på en station...

• Svar på tråden Fick väskan stulen på tåget! LÄS detta som en varning!
  • 7 små apor

Men det där är ju något som polisen ständigt, ständigt, ständigt påminner om!
    Att man ska hålla koll på sina pinaler.

Passerade ni några stationer på vägen?
    Stölden kan lika gärna ha skett när någon klivit av, tillfället gör tjuven många gånger...

• Pigeon
    7 små apor skrev 2010-11-04 17:43:17 följande:
    Men det där är ju något som polisen ständigt, ständigt, ständigt påminner om!
    Att man ska hålla koll på sina pinaler.

Passerade ni några stationer på vägen?
    Stölden kan lika gärna ha skett när någon klivit av, tillfället gör tjuven många gånger...
    Jag har bara hört det när man är på stationer och så... Alltså om man ställer väskan och går bort och köper kaffe eller nåt. Men här satt jag ju inne på tåget och väskan stod typ 2 meter bakom min rygg.

Ja vi passerade 3 stationer, och väskan försvann vid den första.
  • Atamon

Åh samma sak har hänt mig! någonstans mellan Stockholm - Östersund (dvs ganska låååång sträcka) så försvann min väska. Jag var väl inte helt observant eftersom det var ett tidigt tåg som skulle komma fram vid 7-tiden på morgonen och jag skulle upp och jobba så jag passade på att sova.
    I varje fall, jag kommer aldrig mer att åka tåg utan att ha benkoll på min väska, och har numera en kedja att kedja fast den med om det går. Och om det finns plats så har jag hellre min västa vid mina ben vid min sittplats (vilket jag alltid tidigare brukat ha) än vid bagageutrymmet (men med barn som klänger så är nog kanske det inte ett alternativ, nog trångt ändå liksom).  Det finns "ligor" som har en av sina specialiteter att stjäla från tåg, det är sååå enkelt att bara kliva på, ta en väska och kliva av (OT bl. a. så är det så det langas en del knark, det hivas på en väska i en stad, någon går på och hämtar i en annan). Ingen bryr sig. Dessutom var det här i sportlovstider, så när jag skulle hämta min väska så stog det fullt av snowboards och skidor ivägen samt en massa stora väskor, inte så konstigt att ingen reagerade om någon bara tog en väska och gick.
    Ingen reaktion från SJ-personal när jag letade väska (skynda dig, tåget ska gå) ingen reaktion från de som satt nära bagaget, helt uttryckslösa. Jag hann väsa hoppas att någon snowboard blivit stulen ocskå innan jag var tvungen att kliva av.

• Pigeon
    Atamon skrev 2010-11-04 18:01:48 följande:
    Åh samma sak har hänt mig! någonstans mellan Stockholm - Östersund (dvs ganska låååång sträcka) så försvann min väska. Jag var väl inte helt observant eftersom det var ett tidigt tåg som skulle komma fram vid 7-tiden på morgonen och jag skulle upp och jobba så jag passade på att sova.
    I varje fall, jag kommer aldrig mer att åka tåg utan att ha benkoll på min väska, och har numera en kedja att kedja fast den med om det går. Och om det finns plats så har jag hellre min västa vid mina ben vid min sittplats (vilket jag alltid tidigare brukat ha) än vid bagageutrymmet (men med barn som klänger så är nog kanske det inte ett alternativ, nog trångt ändå liksom).  Det finns "ligor" som har en av sina specialiteter att stjäla från tåg, det är sååå enkelt att bara kliva på, ta en väska och kliva av (OT bl. a. så är det så det langas en del knark, det hivas på en väska i en stad, någon går på och hämtar i en annan). Ingen bryr sig. Dessutom var det här i sportlovstider, så när jag skulle hämta min väska så stog det fullt av snowboards och skidor ivägen samt en massa stora väskor, inte så konstigt att ingen reagerade om någon bara tog en väska och gick.
    Ingen reaktion från SJ-personal när jag letade väska (skynda dig, tåget ska gå) ingen reaktion från de som satt nära bagaget, helt uttryckslösa. Jag hann väsa hoppas att någon snowboard blivit stulen ocskå innan jag var tvungen att kliva av.
    Åh fy så tråkigt!! Hur gick det för dig, fick du tillbaka väskan?
    Mot mig var personalen i alla fall trevlig och medkännande och de ringde mig t.o.m efter att de genomsökt tåget på ändstationen.
  • Atamon

nej. jag fick aldrig igen väskan och självrisken var för hög för att jag tyckte det skulle vara det intressant att anmäla, trots en del nyinköpta kläder, smink och annat (du vet, sånt som man kanske inte köper varje månad men passar på) . Jag blev nog lite chockad över hela situationen tror jag, mest över att folk som satt där i närheten inte ens brydde sig om att kolla om deras grejer fanns kvar (ALLA hade inte kunnat ha koll över sina grejer)  det skulle jag ha kollat om en hysterisk kvinna gormade om att hennes väska var stulen...  
    Personalen var inte ett dugg medkännande med mig, jag fick dra ur dom var jag skulle ringa osv. Det var att de knappt ville prata med mig och då var jag lugn. Jag ringde själv varenda tågstation mellan Sthlm - Östersund och frågade på hittegods, samt blev kopplad mellan en massa ställen på Sthlms central.  Och det var nog det största jobbet - att leta och få fram telefonnummer. Man kan ju knappt ringa SJ utan att det är telefonsvarare, att komma fram till en verklig människa är nästan en omöjlighet. Jag minns iaf att de vid Arlanda station i praktiken skrattade... och menade att i princip ingen får tillbaka sina väskor, en och annan tillhörighet kanske, någon gång...

• Pigeon
    Atamon skrev 2010-11-04 18:39:14 följande:
    nej. jag fick aldrig igen väskan och självrisken var för hög för att jag tyckte det skulle vara det intressant att anmäla, trots en del nyinköpta kläder, smink och annat (du vet, sånt som man kanske inte köper varje månad men passar på) . Jag blev nog lite chockad över hela situationen tror jag, mest över att folk som satt där i närheten inte ens brydde sig om att kolla om deras grejer fanns kvar (ALLA hade inte kunnat ha koll över sina grejer)  det skulle jag ha kollat om en hysterisk kvinna gormade om att hennes väska var stulen...  
    Personalen var inte ett dugg medkännande med mig, jag fick dra ur dom var jag skulle ringa osv. Det var att de knappt ville prata med mig och då var jag lugn. Jag ringde själv varenda tågstation mellan Sthlm - Östersund och frågade på hittegods, samt blev kopplad mellan en massa ställen på Sthlms central.  Och det var nog det största jobbet - att leta och få fram telefonnummer. Man kan ju knappt ringa SJ utan att det är telefonsvarare, att komma fram till en verklig människa är nästan en omöjlighet. Jag minns iaf att de vid Arlanda station i praktiken skrattade... och menade att i princip ingen får tillbaka sina väskor, en och annan tillhörighet kanske, någon gång...
    Numera har det en central i Stockholm där allt upphittat samlas tillslut - och där får man punga ut med 150-200 spänn för att få ut det!
    Så jag hade tur att damen som hittade min väska inte lämnade in det på stationen utan till polisen!
  • Atamon
    Pigeon skrev 2010-11-04 18:43:32 följande:
    Numera har det en central i Stockholm där allt upphittat samlas tillslut - och där får man punga ut med 150-200 spänn för att få ut det!
    Så jag hade tur att damen som hittade min väska inte lämnade in det på stationen utan till polisen!
    Ja. tur för dig! och det var verkligen bra att du fick tillbaka det mest viktiga ändå (okej att räknaren är dyr men anteckningar och sånt är guld värt)  Jag vill minnas att jag pratade med någon snubbe där på hittegods, här har vi en blå väska, här en röd, här en blå osv... inget seriöst alls. Skanda att de tar en massa pengar för att lösa ut grejerna.
  • Livisu
    Pigeon skrev 2010-11-04 18:43:32 följande:
    15-200 spänn? :o
  • Tittij

Usch vad trist att det ska finnas såna svin!
    Det sjuka är att jag inatt drömde att jag åkte tåg och blev av med en väska! Kanske en varning nu när det plötsligt kom upp en tråd om det oxå!!!

Hurra för att du fick tillbaka din saker! Hurra för gamla tanter!

• Pigeon
    Atamon skrev 2010-11-04 18:56:20 följande:
    Ja. tur för dig! och det var verkligen bra att du fick tillbaka det mest viktiga ändå (okej att räknaren är dyr men anteckningar och sånt är guld värt)
    Ja, jag hade redan hunnit våndas en hel dag hur jag skulle få tag i nya skalkläder tills skolan och förskolan börjar efter lovet nästa vecka, sånt finns ju inte kvar i butikerna längre (iaf inte po.ps webbshop) dessutom är det ju mycket pengar att behöva lägga ut extra. Jag skull ju inte fått tillbaka nypriset för kläderna från försäkringsbolaget eftersom vissa av dem var nåt år gamla.
  • Pigeon
    Tittij skrev 2010-11-04 18:58:08 följande:
    Usch vad trist att det ska finnas såna svin!
    Det sjuka är att jag inatt drömde att jag åkte tåg och blev av med en väska! Kanske en varning nu när det plötsligt kom upp en tråd om det oxå!!!

Hurra för att du fick tillbaka din saker! Hurra för gamla tanter!
    Ja verkligen!
    Tanten ska jag skicka en fin blomma till med blomsterbud har jag tänkt, hoppas jag kan få hennes adress av polisen. Sån otrolig tur, jag hade redan gett upp hoppet om att nånsin se sakerna igen.
  • GrodanHopp

Jemina: polisen får ju inte ge ut HENNES adress, däremot kan du ju be dom ringa henne o ge DINA kontakt uppgifter. Min sambo o ja va först på plats vid en trafikolycka, damen i bilen va så tacksam att hon ringde SOS som ringde sambon o frågade om dom fick ge damens hans nr:)

• Pigeon
    GrodanHopp skrev 2010-11-04 19:21:26 följande:
    Jemina: polisen får ju inte ge ut HENNES adress, däremot kan du ju be dom ringa henne o ge DINA kontakt uppgifter. Min sambo o ja va först på plats vid en trafikolycka, damen i bilen va så tacksam att hon ringde SOS som ringde sambon o frågade om dom fick ge damens hans nr:)
    Ok, då ska jag be dem göra det.   Man blir så glad att det finns såna människor. Många skulle nog bara gå förbi och tänka att det var nån annans problem...
  • äppelmos

mitt tips är att packa i en mindre väska på hjul eller i en ryggsäck på ca 25 liter... det får plats på bagagehyllan ovanför sittplatserna alt mellan dina ben.

• williamtilling

Samma sak hände mig, när jag åkte från sthlm-göteborg. hade massa dyra kläder, mediciner, parfymer och andra producter. (värde upp mot 12000kr). självklart är det värt mer för mig eftersom man tagit tiden att köpa alla kläder och saker som man håller kärt. Verkar heller som att försäkring inte gäller. Polisanmällde.

Ställde väskan också i bagageutrymmet. när jag skulle kliva av så var väskan borta. Åk hellre med MTR och inte SJ...
    besviken på att det finns sånna människor.

• riboflavin

Skaffa en liten låsvajer, alltid finns det något man kan fästa väskan vid.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Fick väskan stulen på tåget! LÄS detta som en varning!