När bytte ni från spjälsäng till växasäng?
Funderar över när det är dags att byta ut spjälsängarna?
När bytte ni? Och varför?
Funderar över när det är dags att byta ut spjälsängarna?
När bytte ni? Och varför?
Jag skulle inte bytt om de trivs. min dotter är 2 år och 7 mån och älskar sin spjälis. tänker behålla den så länge det funkar, jag tror det är en trygghet för henne + att jag itne ser någon anledning att äventyra hennes sömn när hon redan sover så bra.
Skönt att höra från er vars barn sovit bra länge i sina spjälsängar.
Känns som att jag inte behöver ha panik med att byta då, utan kan ta det när de blir lite större och de kanske inte sover lika bra i dem
De är verkligen trygga i sina sängar, och nattningen funkar jättebra (även om de allt som oftast vaknar sen på småtimmarna och ska sova hos mig ) - så precis som anyXX skriver känns det dummt att äventyra det.
Mina barn har sovit länge i sina spjälisar. Just nu har jag en 2åring som klättrar i och ur o som ibland sover en kort stund i sin stora säng. Men spjälisen vinnar alltjämt! Äldsta dottern bytte säng på riktigt kring 3 år och den yngsta har ännu inte bytt. Sen tycker jag att det bästa med sängbytet är att man kan ligga bredvid o läsa saga - så mysigt! Vi har bytt direkt till stor säng o det är väldigt smidigt för oss vuxna! Lägger man en kudde under madrassen ramlar de inte ur! O så kan de ha sängen länge.
Lagom till 2-årsdagen. Hon har aldrig visat intresse av att klättra ur sängen så vi hade inte behövt byta. Jag kände att det var lite otäckt att hon kunde gå upp själv utan att vi hade koll på vad hon gör för hon har, när hon var liten, varit ett sådant där barn som gärna stoppar saker i munnen. När vi kände att hon var redo, och att vi ville ha tillbaka vårat sovrum:), fick hon sitt eget rum med en stor-tjej-säng, eget bord och stolar, alla sina leksaker samlade och ett litet leksakskök som hon fick i present av farmor, det tyckte hon var jättekul så att lägga henne i ny säng i eget rum gick över förväntan:) hon kommer dessutom in och kryper upp i vår säng varje morgon och väcker oss varje så vi behöver inte bekymra oss om att hon hittar på något "fuffens":)
Har precis bytt för att vi väntar tillökning och vill byta säng en stund innan ankomst. Vi tog bort sidan på spjälsängen och det hade fungerat ett bra tag till, men det känns skönt att han har fått en "riktig" säng med lite kraftigare madrass. Spjälsängen hade vi en ganska tunn madrass i och det fungerar ju bra så länge barnet inte blir för tungt.
Min stora dotter är 2 år och tre månader och vi har gjort i ordning växasängen så den står bäddad bredvid hennes spjälsäng. Det är snart på G att byta tror jag, lillasyster behöver spjälsängen.
Vår son var runt 3 när vi bytade, och det var inte för att han inte trivdes i spjälsängen utan för att han fick en stor säng när han fyllde år och vi hade inte plats att lagra den någonstans.. Men bytet gick bra, han tyckte om nya sängen också direkt.
vår pojke är 17 mån och har precis börjat sova i sin juniorsäng. han sov aldrig något vidare i spjälsängen så det behövdes en förändring, funkar hyffsat, sover ca halva natten i sin säng sen resten i vår!
tycker inte man ska bry sig om hur "alla andra" gör utan se vad som passar ens barn bäst istället!