Halvdant svar från kvinnokliniken.
Hej, jag är en tjej på 25 år som misstänker att hon har pco-s. Har alltid haft mycket hårväxt och sådär, förrut tänkte jag inte så mycket på det eftersom det var "bara" på armarna, låren och lite på magen. Men nu på slutet har det bara blivit värre och värre. Jag måste raka mig i ansiktet 1-2 gånger om dagen.
Har svårt att gå ner i vikt, har gått upp väldigt mycket de senaste åren (har aldrig varit smal direkt) och ALLT sätter sig på magen.
De två senaste åren har jag haft mens två gånger. Senast var i februari. Har aldrig haft regelbunden mens.
Bokade tid på kvinnokliniken, var i kö i ca 3 månader. För en månad sen fick jag äntligen komma dit. Jag förklarade att jag inte har mens, att jag har hår i ansiktet, att jag misstänkte att det var pco-s. Doktorn tog ett ultraljud. Min livmoder såg okej ut, men hon kunde inte se mina äggstockar. Antingen var de små eller så var det pga min övervikt, jag vet inte. Slutligen tog dom ett blodprov.
3 veckor gick innan jag fick ett svar där det står att de "tror" att jag har en hormonell obalans och att jag borde äta Yasminelle p-piller. Hon bad mig skriva ner när jag har mens och hur jag mår då... och att vi skulle ses igen om 6 månader.
Hur ska jag kunna börja ta p-piller när man ska ta dom på mensens första dag och min mens är så gott som obefintlig? Läste även om de p-pillren och de ska man inte ta ifall man är deprimerad. Vilket jag även sa till doktorn att jag var och hon kunde ju se i min journal att jag äter anti-depp.
På måndag ska jag ringa upp dem. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag förstår inte vad det är jag ska göra egentligen. :S Mamma tyckte att jag skulle kontakta en annan doktor. Men jag vet inte.