• Phx

Halvdant svar från kvinnokliniken.

Hej, jag är en tjej på 25 år som misstänker att hon har pco-s. Har alltid haft mycket hårväxt och sådär, förrut tänkte jag inte så mycket på det eftersom det var "bara" på armarna, låren och lite på magen. Men nu på slutet har det bara blivit värre och värre. Jag måste raka mig i ansiktet 1-2 gånger om dagen.
    Har svårt att gå ner i vikt, har gått upp väldigt mycket de senaste åren (har aldrig varit smal direkt) och ALLT sätter sig på magen.
    De två senaste åren har jag haft mens två gånger. Senast var i februari. Har aldrig haft regelbunden mens.

Bokade tid på kvinnokliniken, var i kö i ca 3 månader. För en månad sen fick jag äntligen komma dit. Jag förklarade att jag inte har mens, att jag har hår i ansiktet, att jag misstänkte att det var pco-s. Doktorn tog ett ultraljud. Min livmoder såg okej ut, men hon kunde inte se mina äggstockar. Antingen var de små eller så var det pga min övervikt, jag vet inte. Slutligen tog dom ett blodprov.

3 veckor gick innan jag fick ett svar där det står att de "tror" att jag har en hormonell obalans och att jag borde äta Yasminelle p-piller. Hon bad mig skriva ner när jag har mens och hur jag mår då... och att vi skulle ses igen om 6 månader.

Hur ska jag kunna börja ta p-piller när man ska ta dom på mensens första dag och min mens är så gott som obefintlig? Läste även om de p-pillren och de ska man inte ta ifall man är deprimerad. Vilket jag även sa till doktorn att jag var och hon kunde ju se i min journal att jag äter anti-depp.

På måndag ska jag ringa upp dem. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag förstår inte vad det är jag ska göra egentligen. :S Mamma tyckte att jag skulle kontakta en annan doktor. Men jag vet inte.

• Svar på tråden Halvdant svar från kvinnokliniken.
  • astro

Tycker nog att din mamma har rätt. Byt doktor.

Ett tips kan också vara att testa LCHF, kolla på t ex "kolhydrater i fokus" så hittar du andra med PCOS som blivit mycket mycket bättre på det viset. 

• Lei
    astro skrev 2010-11-05 02:53:14 följande:
    Tycker nog att din mamma har rätt. Byt doktor.

Ett tips kan också vara att testa LCHF, kolla på t ex "kolhydrater i fokus" så hittar du andra med PCOS som blivit mycket mycket bättre på det viset. 
    Forskare inom PCO-S och kost avråder dock LCHF för personer med PCO-S, de rekomenderar mera GI-aktig kost pga våran dåliga förmåga att bryta ner socker
  • Lei

Men annars TS råder jag dig som ovanstående att byta läkare. Det finns väldigt många gynekologer med bra information om PCO-S (var 10:e kvinna lider faktiskt av detta) och även om det inte skulle vara PCO-S så har ju din läkare gett dig olämplig medicin pga dina andra tillstånd. 
    Och om du nu kommer få någon ny medicin som du skulle börja med efter din mens kommit se till att få pergatime eller något liknande som sätter igång mensen så du slipper gå och vänta kanske ett halvår/år på att mensen kommer först. 

• Malin021

P-piller kan man ju börja med när som hest, det är bara det att dom inte börjar verka förens efter en vecka..
    Du borde få göra ett nytt blodprov, då hormonerna kan gå upp och ner, men man kan ha PCO-s utan att ha för mycket "manliga" hormoner.
    Har man kollat om du ha bra värden på sköldköteln?
    När dom kollade upp min Pco så fick jag veta att jag hade för dåligt värde på den och då  fick Levaxin som gjorde att mensen kom tillbaka en liten stund iallafall.
    Men jag tycker nog att du ska äta p-piller, när jag slutade med dom för 3år sen så har jag gått upp massor i vikt.

Lycka till

Tre års väntan, hoppas att det håller i sig.
  • astro
    Lei skrev 2010-11-05 07:38:23 följande:
    Forskare inom PCO-S och kost avråder dock LCHF för personer med PCO-S, de rekomenderar mera GI-aktig kost pga våran dåliga förmåga att bryta ner socker
    Men LCHF går ju ut på att inte äta socker ...? Det är betydligt mer socker i den "vanliga" GI-maten.
  • Phx

Tack för alla svar. : ) Ska nog söka mig till en annan läkare då.

Malin021: Hm, jag gick in på fass och läste om Yasminelle och det stod att man börjar med dem på mensens första dag. Jag kanske läste fel, men ja. : p

Har funderat på LCHF och GI, men har inte varit så insatt. Min svägerska äter LCHF och har fullständigt rasat i vikt. ^^
    Visst, vikten är ett problem, men det som stör mig är allt hår. : ( Antar att man bara får bort det med laser? Lever på försörjningstöd och skulle aldrig ha råd med det.

• Lei
    astro skrev 2010-11-05 12:37:20 följande:
    Men LCHF går ju ut på att inte äta socker ...? Det är betydligt mer socker i den "vanliga" GI-maten.
    Det har med mängden fett att göra också, vi ska inte få i oss för mycket fett (jag som väger 90 kg ska få i mig max 25g fett per dag fördelat på 3 måltider och 2 mellanmål). Den gynekolog som håller i forskningen om PCO-S i Sverige genom svenska PCO-S föreningen i Sverige rekomenderar denna kost och om du söker tex på PCO-S kokböcker på engelska kommer du sa att alla recept är gi-aktiga.

Jag började med LCHF innan jag kom i kontakt med den gynekolog läkaren som har hand om PCO-S forskningen och genom henne får man även då kontakt med dietist och andra som hjälper en med kost, motion etc för att göra en förändring i livet. Innan jag träffade henne hade jag inte haft ägglossning på flera år och tack vare henne och de råd hon gav väntar jag idag mitt första barn.

Självklart är det också pga en del slit från min sida också men de jag känner som varit kontakt med henne och gått i hennes forskningsgrupp har fått mycket hjälp och äntligen lyckats gå ne ri vikt på ett nyttigt sätt. 
  • Lei
    Phx skrev 2010-11-05 12:39:47 följande:

Malin021: Hm, jag gick in på fass och läste om Yasminelle och det stod att man börjar med dem på mensens första dag. Jag kanske läste fel, men ja. : p

Har funderat på LCHF och GI, men har inte varit så insatt. Min svägerska äter LCHF och har fullständigt rasat i vikt. ^^
    Visst, vikten är ett problem, men det som stör mig är allt hår. : ( Antar att man bara får bort det med laser? Lever på försörjningstöd och skulle aldrig ha råd med det.
    i sthlms län kan du få ansiktet betalat via landstinget. Fråga din gynekolog om detta, hur de är i andra landsting vet jag dock inte. 
    Sen om det är PCO-S som du har så kan det tyvärr komma tillbaka även om du tar bort det med laser, men det minskar ändå hårutväxten. Men det är nog väldigt indivduellt om det kommer ut igen eller inte men just för patienter med PCO-S säger de att de inte kan garantera att det inte kommer tillbaka
  • astro
    Phx skrev 2010-11-05 12:39:47 följande:

Tips: Läs någon av Skaldemans böcker, då blir du insatt. Rolig läsning dessutom

Det handlar verkligen inte bara om vikt, inte ens mest om vikt, utan mer om att normalisera balansen i kroppen. Att man rasar i vikt är en bonus. För mig var nog den allra största fördelen att min migrän (som var hemsk) helt försvann.
  • Phx
    Lei skrev 2010-11-05 13:57:10 följande:
    i sthlms län kan du få ansiktet betalat via landstinget. Fråga din gynekolog om detta, hur de är i andra landsting vet jag dock inte. 
    Sen om det är PCO-S som du har så kan det tyvärr komma tillbaka även om du tar bort det med laser, men det minskar ändå hårutväxten. Men det är nog väldigt indivduellt om det kommer ut igen eller inte men just för patienter med PCO-S säger de att de inte kan garantera att det inte kommer tillbaka
    Okej, ska höra efter om det. : )

Mjo, jag är väl medveten om att det kan komma tillbaka. Men den risken är jag villig att ta.
  • Phx

Tack för tipset, Lei. : ) Är inne på en sida nu och läser om honom. ^^

• Pandamamma79

Både när jag var tonåring och ville börja med p-piller och nu innan jag ville bli gravid har jag fått ta Provera för att framkalla mens. Sen kan man börja ta de piller man ska.
    Jag har PCO-s och har alltid tagit p-pillerna trinordiol eller trinoretta (i princip samma sak). Har ingen aning om de pillerna går ihop med depression. Kan tänka mig att det finns massor av olika p-piller att ta. Lycka tillSolig

• Phx
    Pandamamma79 skrev 2010-11-05 16:55:48 följande:
    Både när jag var tonåring och ville börja med p-piller och nu innan jag ville bli gravid har jag fått ta Provera för att framkalla mens. Sen kan man börja ta de piller man ska.
    Jag har PCO-s och har alltid tagit p-pillerna trinordiol eller trinoretta (i princip samma sak). Har ingen aning om de pillerna går ihop med depression. Kan tänka mig att det finns massor av olika p-piller att ta. Lycka tillSolig
    Tack, ska kolla om det är någonting jag kanske kan få börja med också. : )
Svar på tråden Halvdant svar från kvinnokliniken.