Vad behövs från Apoteket?
Som rubriken lyder:
Vad behövs hemma till bebisen/mamma från apoteket?
När behöver man köpa hem det tycker ni?
Som rubriken lyder:
Vad behövs hemma till bebisen/mamma från apoteket?
När behöver man köpa hem det tycker ni?
Jag köpte bepanthen till bebisrumpan, och bindor till mig. Annars inget, det mesta fixar man efterhand som det behövs. Barnolja, men det behöver man ju inte köpa på apoteket just
Jag har inga barn (än) så jag kan inte komma med några tips utifrån erfarenhet men Apoteket.se erbjuder det här "komma hem paketet" som jag funderar på att köpa..
Man köper ju oftast otroligt mycket onödig skit till sitt barn när man är gravid.. Bättre att ha bara det nödvändigaste och sedan fylla på efter hand Dessutom bättre för bebishuden med naturliga grejer.
Bröstmjölk t ex, är jättebra för röda rumpor. Annars är Inotyol den överlägset bästa rumpsalvan enligt mig. Man kan ha vanlig vegetabilisk olja i badkaret, eller ingenting alls. Och absolut inte babyschampo eller något.. Så jäkla onödigt med såna starka grejer
Det jag skulle tycka är "måsten" är
- stora bindor
- inlägg till BH:n
- ev. mjölkkupor, amningsnapp, bröstvårtsalva
Håller med ovanstående att inotyol är överlägset bäst. Såååå mycket bättre än bepathen.
Rumpsalva anser jag vara ett måste då sonen lätt fick röd rumpa direkt efter födseln, skönt att ha det hemma.
Annars amningskupor (finns att köpa i vanlig affär också)
inte säkert att du behöver ens amningsnapp och sådant heller. Bättre att köpa när du behöver sen istället för innan. Är ju inte så att du blir inlåst och inte kan ta dig iväg bara för att du fött barn :P
hann inte skriva klart innan jag råkade skicka iväg det.
Bröstvårtorna brukar man först smörja med bröstmjölk om de blir nariga, annars tar man olja/salva, vilket kan köpas OM det behövs.
Stora bindor i mängder behöver du. Jag tänkte ladda med sådana och eventuellt om jag blöder mycket göra som de gjorde förr = lägga en barnblöja i trosorna =)
håller med ominotyol är kanon, men den funkade inte alls på sonens rumpa, på tösen funkar inte bepanthenen, men den kan man ha på brösten oxå om det skulle krisa.
salva till brösten skulle jag rekommendera lansinoh, finns i vissa barnaffärer och på nätet, den behöver man inte torka bort vid ammningen. helt naturlig framställd av lanolin.
Coops egna amningsinlägg, tyckte jag var jättebra, de luddade inte fast i bröstvårtan.
Bra att ha:
Bepanthen till bröstvårtor, torr bebishud
Zinksalva till röda små rumpor
Ammningskupor i mängder
Bindor
Amningspump iaf den handjagade kan va bra att ha i början om man riskerar mjälkstockning
Tops
Bommulspads
Oj! Många bra tips!
Klart man kan köpa mer sen när man vet vad man behöver men det var mer "måsten" jag tänkte på.. Om inte annat så har jag ju en karl med som har två ben! :)
Och just salvor och sånt tycker jag är svårt att veta vilken sort man ska köpa, så era tips och erfarenheter är super! :)
När tycker ni man ska köpa grejer då?
Allt annat är klart, så det är bara såna grejer från apoteket och liknande kvar...