Vad behövs från Apoteket?
Som rubriken lyder:
Vad behövs hemma till bebisen/mamma från apoteket?
När behöver man köpa hem det tycker ni?
Som rubriken lyder:
Vad behövs hemma till bebisen/mamma från apoteket?
När behöver man köpa hem det tycker ni?
Som sagt, man märker vad man behöver
Du kan ju handla efter hand, eller skicka någon annan på lite ärenden åt dig! Annars sitter man lätt där med en uppsjö grejer som man inte behöver. Är ju inte jättebilligt heller.
Tycker inte att man behöver köpa hem något från apoteket mednas man är gravid, amningskupor och bindor är bra att ha hemma men det kan man ju köpa på ica oxå, grejer som behövs till bebisen kan man ta sen, oftast behöver man ju varken alvedon eller termometer till bebisen eller sånt allra första tiden, en sak som jag tycker är kanonbra är salvan inotyol, en varning med den är bara att låt inte salvan komma i kontakt med textiler, tex handdukar, kläder osv, den färgar, men det är ju också nåt man kan köpa när och om man behöver, med barn ett behövdes den jämt, barn 2 har använt sånt 2 ggr på 2 år, så det är olika...
Jag jobbar på apotek o köpte inte speciellt mycket därifrån innan bebisen kom. Det jag köpte innan:
alvedon- dock får man inte ge bebisar under 3 månader innan man pratat med sjukvården.
renässans koksalt -till näsan/ögon
babyolja
bepanthen
Något jag i efterhand kommit på att jag borde köpt innan:
amningskupor
brösvårtskräm/salva
På bb fick jag två välkomstpaket, ett från pampers och ett från libero, där fanns det små reseförpackningar babyolja o tvål, bindor, blöjor, idominsalva m.(kommer inte ihåg allt)
Jag håller med om att inotyolen är en bra salva men tycker däremot inte att det är en salva man ta till i första taget då den är väldigt "tjock". Kan bli en ond spiral om man använder den för mycket och vid små besvär.
Sedan är det så olika från barn till barn.
Min dotter fick problem i början och då använde jag idomin, sedan bytte jag till bepanhten sen tillbaka till idomin men slutligen blev det bepanhten igen och tillslut försvann besvären och jag har inte behövt använda salvor eller krämer på ca 5 månader nu. Jag har dock hemma både bepanhten och inotyol utifall att. Rekommenderar luftning framför salvor.
Lycka till!!!
Kom på en oumbärlig grej till, SNORSUGEN! Inte droppformade Näsfridan utan det där röret med en slang. Köpte min hos Babyproffsen.
Det är ju inte heller nåt man behöver ha hemma, men när det väl är dags för snorigheter är den grym!
Nagelsax är bra att ha, de små naglarna växer fortare än man tror
Stora bindor och amningskupor behövs.
Annars klarar man sig långt på varuproverna man får i välkomstpaketen
inotyol, flytane panodil eller panodil som man stoppar i rumpan, e ju smidigast när de är nyfödda.
vet ej riktigt vad vi mer köpte från apoteket, jo en bröstpump men går ju o köpa på andra ställen, o samma med nappflaska o nappar..
Typ ingenting skulle jag vilja säga.. Jo en febertermometer (men den kan man köpa i andra butiker också).. Vi fick en massa gratisprover av olja, lotion etc, så det har vi inte behövt köpa..
Det behöver inte just vara från Apoteket men typ såna grejer... :)
På apoteket.se finns ett färdigt kit redan som kan vara bra!
Bröstvårtskrämen är nog det jag inte använt dock
Vi fick prover på både Bepanthen och Idomin, så vi hann testa vilken vi tyckte var bäst, för vi har inte köpt hem något sådant i förväg.
Det vi köpte innan bebisen föddes var;
tvättlappar
babyolja
amningsinlägg
bindor
ett litet paket blöjor (helt onödigt att köpa för mycket i förväg, alla blöjor passar inte)
1 färdig ersättning i tetra
Vi fick både badbalja och nappflaska i present innan, och som sagt, en massa prover på badoljor, barnschampo och sånt.
Ersättningen fick vi tips om från vår barnmorska, hon sa att det kunde vara skönt att veta att det fanns hemma om det skulle hända något med amningen eller vad som helst så att man slapp åka och handla med en vrålhungrig bebis. Jag var tacksam att den fanns hemma, eftersom jag mådde rejält dåligt efter förlossningen, jag kunde inte ta hand om sonen själv, så maken fick inte ge sig av för att handla första dagarna.
En liten varning bara, köp inte för stora bindor (en del menar att man ska köpa nästan vuxenblöjor) i förväg, det är så olika hur mycket man blöder, om du blöder kopiösa mängder så kommer du märka det på bb, och på bb finns det apotek så du kan handla innan ni åker hem.