Igångsättning
Jag blev igångsatt p.g.a. att jag hade gått en vecka över tiden och när jag var inne för kontroll så upptäckte barnmorskan att det var väldigt lite fostervatten kvar, så hon ville att vi skulle sätta igång omedelbart!
Lite överrumplande när man tror att man bara ska göra en kontroll och fatta beslut om ev. senare igångsättning...
Sen gick allt väldigt fort.
Jag fick en gel på livmordetappen kl.15.00 på em. Och bara någon timme senare fick jag väldigt täta sammandragningar. Värkar kom igång på allvar runt kl.20 och då extremt täta, med 1,5-2 min mellanrum!
Jag använde TENS för att stilla smärtan.
Kl.22 gjorde de en kontroll och då var jag öppen 4 cm. Kl.00 hade jag väldigt ont, använde lustgas och funderade på ytterligare bedövning. Men då de kontrollerade så var det redan öppet 8 cm, och det lär ju vara det värsta skedet...så det fanns inte längre tid för ytterligare bedövning.
En timme senare var lillen ut efter 5 krystningar, varav 4 med sugklocka. Han var lite medtagen p.g.a. att jag hade haft ett extemt intensivt värkarbete.
Så allt tog 10 timmar från igångsättning till födsel. Och då är jag förstföderska och hade inte haft en enda förvärk eller känning innan. Så det var en ganska speedad och chockartad förlossning.