Smulan 89 skrev 2010-11-05 22:17:44 följande:
Hej på er
Jag fick en tid för igångsättning nu på söndag, eftersom min bebis inte vill komma ut och jag har snart gått 2 v över tiden. Kan tillägga att det är första barnet.
Har du där ute någon erfarenhet av igångsättning? Varför blev du igångsatt? Hur gick igångsättningen till? Hur lång tid tog förlossningen?
Dela gärna med dig av dina erfarenheter, så jag kan se fram emot detta på söndag. Känner mig en aning nervös för tillfället.
Blivit igångsatt alla tre gånger men första var väldigt ovanligt overall och inte vidare trevlig historia så den skiter vi i....
Första sonen gick vattnet i v37 spontant men värkarna ville inte komma igång tillräckligt så blev igångsatt med dropp. Efter det tog förlossningen 32h.
Andra sonen, 11dagar gamal idag, gick vattnet spontant vecka 38+6 på morgonen och jag fick komma in för igångsättning nästa dag (får inte gå hur länge som helst efter att vattnet gått, max 1dygn för omföderskor) Klockan 10 fick jag gél som skulle sätta igång värkarna, 21.11 är han född.
"Problemet" med igångsatta värkar är att de inte är lika regelbundna som "vanliga" och att man ofta får "dubbelvärkar" Först en som gör mindre ont och direkt innan den tar slut en ordentlig. Vid vanlig värkarbete får man bara den ordentliga direkt och slipper på så sätt dubblavärkar (första gör ingen nytta) Så förklarade iaf BM för mig.
Skulle blivit igånsatt på måndagen som son nr2 kom på söndagen pgr av bäckensprickor så jag var förberedd ändå, han valde bara att komma en dag tidigare