• Smulan 89

Igångsättning

Hej på er

Jag fick en tid för igångsättning nu på söndag, eftersom min bebis inte vill komma ut och jag har snart gått 2 v över tiden. Kan tillägga att det är första barnet.
    Har du där ute någon erfarenhet av igångsättning? Varför blev du igångsatt? Hur gick igångsättningen till? Hur lång tid tog förlossningen?
    Dela gärna med dig av dina erfarenheter, så jag kan se fram emot detta på söndag. Känner mig en aning nervös för tillfället.

• Svar på tråden Igångsättning
  • kakmamman

Jag blev igångsatt..pga förlossningsrädsla och som ett alternativ till kejsarsnitt..var ganska så rädd kan jag säga!!

Igångsättningen gick till så att jag fick en bardkateter i muttan (en ballong som skulle ramla ut när jag var öppen 4cm)..det gick 2 timmar, sen var den ute..vi fick ett förlossningsrum, dom satte i epiduralen och värkstimulerande dropp. Timmarna gick, värkarna var kraftiga, men jag öppnade mig inte, efter flera timmar blev det akutsnitt iaf...

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • miiaaa
    kakmamman skrev 2010-11-05 22:21:57 följande:
    Jag blev igångsatt..pga förlossningsrädsla och som ett alternativ till kejsarsnitt..var ganska så rädd kan jag säga!!

Igångsättningen gick till så att jag fick en bardkateter i muttan (en ballong som skulle ramla ut när jag var öppen 4cm)..det gick 2 timmar, sen var den ute..vi fick ett förlossningsrum, dom satte i epiduralen och värkstimulerande dropp. Timmarna gick, värkarna var kraftiga, men jag öppnade mig inte, efter flera timmar blev det akutsnitt iaf...
    Oj låter precis som jag med skillnaden att jag blev igångsatt när jag gått 19 dagar över. De satte en ballong som ramlade ut efter ca 1 timme, var då öppen 3 cm, de tog hål på hinnorna och vattnet kom och efter det satte dom värkstimulerande dropp, öppnade mig lite lite och efter ca 15 timmar var jag öppen 5 cm och fick epidural. 19 timmar - 6 cm och då drev dom på droppet och jag hade värkstormar hela tiden. Efter 26 timmar orkade jag inte längre och det blev ett akutsnitt.
  • Sofie 87

Jag blev igångsatt pga. havandeskapsförgiftning! Jag fick gel klockan 10 på morgonen och redan vid middagstid hade jag kraftiga sammandragningar. Fick gå till förlossningen där jag låg halvt medvetslös och andades lustgas i flera timmar tills jag äntligen fick ryggmärgsbedövning (min bästa vän)!! Efter det kände jag inte så mycket, så jag fick värkstimulerande dropp och klockan 00.30 på natten kom hon äntligen! Skillnaden på att bli igångsatt och att det startar av sig självt är att man har inte dem såkallade pauserna mellan värkarna utan det blir väldigt intensivt hela tiden! Men alla förlossningar är ju olika =)

• kakmamman

måste tillägga att dom ökade droppet på mig tills det vr på det högsta.. dom tog hinnorna på mig med.
    Varför värkarbetet stannade av vet dom inte, men men =) vi var lyckliga iaf, tillslut kom ju bebisen iaf!! det var ju målet!!

Dom flesta igångsätntingar går som dom ska..det är många som avslutas i akutsnitt, men dortfarande MER som avslutas med en vanlig förlossning.
    Igångsättningen var en trygg upplevelse för oss..

Innan vi kom till sjukhuset hade vi räknat med sånt där gelé i muttan först, eftersom besöket hos gynekologen några dagar innan sade att min livmodertapp inte var "mogen".. Men in på sjukhuset kom vi, beredda på en lååååång väntan, men 24 timmar senare var han ute =) När vi hade räknat med 3 dagar haha..

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • BebisiFebruari

Jag blev igångsatt pga havandeskapsförgiftning i v.39+0

Fick hinnsvepning tors em (v38+5)
    Fre morgon ner till förlossningen 6 dagar innan BF pga havandeskapsförgiftning öppen ca 1½ cm.
    Fick in nått piller vid kl 11 på fm 
    Hela dagen gick hade värkar som knappt gjorde ett skit, andades och klarade mig toppen
    Hann med 2 härliga varma bad
    Vid kl 23 va jag endast öppen 3 cm så jag fick bricanyl, morfin och sömntablett för att få sova så skulle vi börja om nästa morgon
    Vid 02 fick jag akupunktur för att jag hade ont hjälpte inget så jag bad bm ta bort nålarna.
    Ca 03-03.30 gick jag och kissa då gick vattnet men inget jag reagerade på då jag satt och kissade samtidigt och va groggy av sömntabletten och morfonet :)
    När jag får känslan av att jag måste gå och göra nr 2 så är kl ungefär 05.30, ringer på bm som kommer in och vill undersöka mig..
    Fullt öppen inget nr 2 ska göras här ska det födas barn på med lustgasen nu kör vi
    05.45 får jag krystvärkar och  9 min senare är sonen född 3130g och 48 lång, sprack inget endast 2 små små blodkärl som brast som fick sys  :)

Visst långtråkigt att vara på förlossningen men det fanns ju badkar, massor av tidningar och radio så vi sysselsatte oss :)

• Farfalla

Hade igångsättning med andra barnet i v37 pga oro.. (inga risker med varken barnet eller mig)

Jag var redan smygöppen endel typ3cm några dagar innan på kontroll så dom tog hål på hinnorna.. inget hände på 2timmar.
    Då ger dom värkdropp, och 2timmar efter det föddes sessan =) 

Första förlossningen startade av sig självt och var mkt snabb den med...

Denna gången drog dessvärre inte min livmoder ihop sig trots mediciner så det blev upp på op förlorade några liter blod... 

• idipidi77

Jag blev igångsatt i min andra graviditet på grund av hepatos (problem med levern) och det blev en underbar upplevelse. De satte en ballong  på mig också vid tiotiden. Den trillade ut efter att vi fikat, då tog de hål på fosterhinnan så att vattnet gick. Därefter fick jag värkstimulerande dropp. Jag hade inga onda värkar förräns den sista halvtimmen. vi såg på Scrubs, skrattade och pratade och vår lille son föddes vid halvsjutiden jag hade lustgas en liten stund men den stängdes av då gossens hjärtljus gick ner så sista biten fick jag syrgas. Ut kom den mest underbara bebis man kan tänka sig. Det spelar inte så stor roll hur de kommer ut, hur lång tid det tar. Man får ju träffa ett mirakel  

Det kommer att gå jättebra för dig!  

• EmmaMay

Blev igångsatt för att vattnet hade sipprat lite men hon ville inte ut. Var tvungen att sätta igång mig för infektionsrisk efter tre dagar. Fick dropp men inget hända fast jag var öppet 4cm. Sedan sprängde de hinnan så det forsade då han vi inte med nått än bara att föda utan epidural.
    Hoppas att det går lika fort och smärtfritt med andra barnet:)

• MuM2girls

HEJSAN!
    Blev igångsatt pga övertid. Fick åka in till 08.00 tiden då det togs kurvor m.m. Klockan 11 tog de hål på fosterhinnorna men inget hände! Klockan 11.30  fick jag värkstimulerande dropp då satte det igång klockan 14 var jag helt öppen klockan 15.31 kom tösen ut! Använde mig bara av lustgas vilket gick bra!!
    Det var första barnet, var öppen 3 cm när jag kom till förlossningen!

Lycka till!!

• Takhiza
    Smulan 89 skrev 2010-11-05 22:17:44 följande:
    Hej på er

Jag fick en tid för igångsättning nu på söndag, eftersom min bebis inte vill komma ut och jag har snart gått 2 v över tiden. Kan tillägga att det är första barnet.
    Har du där ute någon erfarenhet av igångsättning? Varför blev du igångsatt? Hur gick igångsättningen till? Hur lång tid tog förlossningen?
    Dela gärna med dig av dina erfarenheter, så jag kan se fram emot detta på söndag. Känner mig en aning nervös för tillfället.
    Blivit igångsatt alla tre gånger men första var väldigt ovanligt overall och inte vidare trevlig historia så den skiter vi i....

Första sonen gick vattnet i v37 spontant men värkarna ville inte komma igång tillräckligt så blev igångsatt med dropp. Efter det tog förlossningen 32h.

Andra sonen, 11dagar gamal idag, gick vattnet spontant vecka 38+6 på morgonen och jag fick komma in för igångsättning nästa dag (får inte gå hur länge som helst efter att vattnet gått, max 1dygn för omföderskor) Klockan 10 fick jag gél som skulle sätta igång värkarna, 21.11 är han född.

"Problemet" med igångsatta värkar är att de inte är lika regelbundna som "vanliga" och att man ofta får "dubbelvärkar" Först en som gör mindre ont och direkt innan den tar slut en ordentlig. Vid vanlig värkarbete får man bara den ordentliga direkt och slipper på så sätt dubblavärkar (första gör ingen nytta) Så förklarade iaf BM för mig.

Skulle blivit igånsatt på måndagen som son nr2 kom på söndagen pgr av bäckensprickor så jag var förberedd ändå, han valde bara att komma en dag tidigare
  • merenwen

Jag blev igångsatt p.g.a. att jag hade gått en vecka över tiden och när jag var inne för kontroll så upptäckte barnmorskan att det var väldigt lite fostervatten kvar, så hon ville att vi skulle sätta igång omedelbart!
    Lite överrumplande när man tror att man bara ska göra en kontroll och fatta beslut om ev. senare igångsättning...

Sen gick allt väldigt fort.
    Jag fick en gel på livmordetappen kl.15.00 på em. Och bara någon timme senare fick jag väldigt täta sammandragningar. Värkar kom igång på allvar runt kl.20 och då extremt täta, med 1,5-2 min mellanrum!
    Jag använde TENS för att stilla smärtan.
    Kl.22 gjorde de en kontroll och då var jag öppen 4 cm. Kl.00 hade jag väldigt ont, använde lustgas och funderade på ytterligare bedövning. Men då de kontrollerade så var det redan öppet 8 cm, och det lär ju vara det värsta skedet...så det fanns inte längre tid för ytterligare bedövning.
    En timme senare var lillen ut efter 5 krystningar, varav 4 med sugklocka. Han var lite medtagen p.g.a. att jag hade haft ett extemt intensivt värkarbete.

Så allt tog 10 timmar från igångsättning till födsel. Och då är jag förstföderska och hade inte haft en enda förvärk eller känning innan. Så det var en ganska speedad och chockartad förlossning.

Svar på tråden Igångsättning