• Engla2004

Fosterrörelser v.13 ?

Hej, jag är i v.13 nu o tror att jag har känt fostret röra sig några ggr men det är ju som bubbel/rörelse men har ju fått 2 barn innan så man känner väll igen det o kanske är vanligare att känna tidigt, vad tror ni ??
    Men tror mkt att det är fostret iaf

• Svar på tråden Fosterrörelser v.13 ?
  • Dayna Lee

Visst kan det vara det. Jag började känna små rörelser i v13.

• madif

Det är troligare att det är era tarmar som har rört sig och att det är det som ni har kännt....

• Dayna Lee

madif, Hur vet du vad jag kände för 7 veckor sen?

• pesonen

Bara för att man fött barn tidigare behöver man inte känna på fosterrörelserna tidigare. Det är är bara en vandrande myt bland gravida. Samma sak som att man blir större med sitt andra barn, tredje barn osv.

Jag ska bli mamma för första gången. Jag är enorm om magen, och magen har synts ända från start i princip. Jag kände fosterrörelserna väldigt tidigt. Ungefär veka 13-14.

Alla graviditeter är olika som sagt.

• Southern Belle

Visst kan man kanna fosterrorelser i v 13! Na, man BEHOVER inte kanna dem tidigare bara for att det ar andra barnet men man kanner lattare igen det forsta svaga buffandet an en forstagangsfoderska som aldrig har haft nagot att jamfora med. Jag ar i v 14 och kanner skillnad pa mina tarmrorelser och nar fostret ror sej! Forra gangen kande jag inget forran v 20 da buffarna hade blivit lite starkare. Den gangen hade jag dessutom moderkakan i framvagg sa den tog smallarna...

Ang magen sa blir den ofta storre i borjan nar man vantar sitt andra, tredje, fjarde barn eftersom magmuskulaturen ar lite mer forslappad an forsta gangen samt att kroppen forbereder sej lite snabbare for att ge plats at den vaxande livmodern. Det betyder inte automatiskt att man blir storre i slutet... Denna gangen hade jag lika stor mage i v 11 som i v 20-24 forsta graviditeten sa visst kommer magen snabbare andra gangen!
    Har man slappa magmuskler kan man givetvis bli stor redan i borjan aven om det ar forsta barnet! *retas lite* Skamt asido, hur stor man blir och hur snabbt magen kommer ar ofta valdigt individuellt!

• 1978nettan

det finns ju vissa som säger att dom kännt fosterrörelser redan i vecka 9, och det kan stämma, det vet jag inte, men jag var på ul i vecka 10 och då var fostret 2,5 cm stort. jag undrar bara hur man kan känna rörelser från ett foster som är 2 cm stort? det har jag gått o tänkt på lite.

• Southern Belle

Na, fran ett tva cm langt foster kanner man nog inte sa mycket... Var ditt foster 2,5 cm i v 10? Later lite... Borde det inte vara nastan det dubbla vid den tiden? Vill inte oroa dej men sa lakaren att allt var OK?

• FluffyTina

SB:

ett foster är inte större än två och en halv cm i v. 10.... min var 18,7 mm i v9 (8+2) och det som står här på fl kan inte stämma...

• Southern Belle

OK, vad skont att det ar normalt. Nar jag gjorde ett VUL forra grav i v 11+1 var fostret 5 cm och det var darfor jag borjade undra. Pa manga stallen star det att fostret ar 4-4,5 cm i v 10 men de kanske menar vecka 10+nanting, alltsa v 11, nar de skriver sa....

1978nettan, ber om ursakt om jag oroade dej!

• Rainbow

Jag var på vul i v.10 (v.9+1) och då var bebben 2,5 cm lång och det var helt normalt!

• pellepluttskrutt

man känner oftare fosterrörelserna tidigare om man är omföderska! alla gör inte de. men de är ingen myt som vandrar mellan gravida! de säger både bm och läkare.
    jag tror absolut att det är fosterrörelserna du känner!

• Superkarol

Jag kände rörelser nu i vecka 13 å dt e inget snack om saken, jag vet hur dt kändes förra gången å dt kändes likadant. Fast förra gången kände jag dom inte förrens vecka 16 typ. Dt e klart att man känner barnet tidigare andra gången för då VET man hur dt känns/ska kännas. Första gången är allt nytt å man vet inte vad som vad...

Pesonen:
    Hur vet du att man inte blir större med andra barnet när du väntar ditt första?
    Du kanske e stor denna gång men magen kan i af komma fortare å bli större med andra... Jag väntar mitt andra barn nu å magen KOM fortare å är större än förra gången. Eftersom dt e många kvinnor som fått fler än 1 barn å hävdar att magen kommer fortare osv så kan inte du som ensam förstföderska påstå att dt e en myt. Och att du haft mage sen du typ fick reda på att du gravid är OMÖJLIGT att dt är gravidmagen som syns. Livmodern är inte alls stor då å fostret är bara nån mm så hur skulle dt kunna synas utanpå?

• Gaia81

Är i v15 nu och tycker att det fladdrar lite i magen då och då, det är bara en känsla jag har ...

• Engla2004

Oki tjaa det är nog olika det där...jag tror iaf att det är bebisen jag känt men det är nog olika när man börjar att känna.
    Och jag har inte blivit större efter 3:e barnet heller...mitt andra barn var jag ganska liten i v.33 men det där varierar nog en del..jaja vet inte om det kan bero på om man är liten eller stor om man känner lättare om man är liten o smal...kanske kan stämma...är dålig på det där..men man har ju att jämföra med..är ju min 4:e grav fast har bara 2 barn varav ett är ett är änglabarn :-/ fast med min dotter började jag känna rörelser i v.20 tror jag..för innan har ja nog inte tänkt på att det kanske varit fostret jag kännt men har läst att en del kännt tidigt o då har tanken slagit mig att det är fostret jag känner ibland..är i v.13 nu men det är inte ofta jag känner nått...bara nån gång.

Är bara speculationer..o vad jag tror jag känner finns ju inget mysigare under graviditeterna att känna sitt barn sprattla runt

• pesonen

Supekarol > Jag skrev aldrig att man INTE blir större ju fler graviditeter.. Det jag ville få ut var att alla graviditeter är väldigt olika...ingen är den andra lik. Men det är så många som skriver/säger att man MÅSTE bli större ju fler graviditeter man är med om och det är rent jävla skitsnack.

5 ex:

Min mor har vart gravid 10 ggr. varav hon fött 6 barn, 3 missfall & 1 skengravid.. (kan man kalla det så? det kallas iaf så för hundar) Min mor blev dock mindre ju fler ggr hon blev gravid, samma sak med min moster som varit gravid 5 ggr.

En väninna till mig har 2 barn och är på smällen för 4:e gången (1missfall) samma sak med henne som med min mor och min moster.

Samtidigt som en annan väninna till mig är gravid nu för andra gången och inte heller är stor.

En annan kompis, som också är gravid nu för tredje gången, (1 missfall) har inte haft större mage....

Det är med andra ord väldigt individuellt hur ens kropp formar sig när man är gravid osv.

Jag är för övrigt gravid för 3:e gången, men skall bli förälder för första gången. Vill inte gå in på de andra två graviditeterna, inte idag iaf.

Det har kanske inte synts på mig sedan vecka 3 (1), men det syntes ganska snabbt dvs. från vecka 5 (3) att jag var gravid tack vare att mens-magen svullnade på mig, såsom den även gjorde de andra två tidigare graviditeterna. Första graviditeten där blev jag stor direkt också. Det är inte fostret direkt, haha, det är fullkomligt omöjligt *skratt* ett litet embryo liksom.. Nej, nej...utan mer än svullnad därnere, dvs. en kula. Jag minns inte vad det kallas, men att bli gravid är som sagt en rejäl omställning för kroppen. Från att ha haft platt mage, hade jag helt plötsligt en kula.

Det är samma sak med brorsans tjej... Vad kan hon vara i för vecka nu...? hmm.. 6-7 kanske? De har ej varit hos BM ännu, men utifrån sista mens osv. Även hon är smal som mig, till o me smalare (som icke.gravid) och har en liten kula + att höfterna hennes har blivit bredare samt att boobisarna har växt lite på na (avis)...

Jag är ledsen att min text misstolkades. Jag är sådan som tycker om att skriva (märks det?) hehe och har väldigt lätt att skena iväg ibland. Förra inlägget valde jag att inte skriva så mycket, just tack vare att alla är inte som mig, dvs. att de vill läsa hela texten...utan blurrar bara igenom mer eller mindre..

Med tanke på hur enorm jag har varit den här gången, hoppas jag för Guds skull att jag inte alls blir lika stor nästa gång......det här har varit en extremt jobbig graviditet.... Om magen kommer snabbare då, så lär det synas från samma stund som befruktingen *blink blink* hahaha..

Synd att jag inte har den bilden uppe, men jag har ett foto från vecka 10 som mycket väl bevisar att min mage syntes väldans snabbt. Ska genast lägga ut den så att ni får se med era egan ögon *blink* KOlla nu gärna på min sida under fotogalleri:t

Ha det fint nu brudar!!! ;)

*kramen*

• Nebliina

Jag kännde fostersparkar redan vecka 10! helt otroligt

• pesonen

Sådär, nu har jag lagt upp bilden i galleriet !!! Från vecka 10.

*kram*

• pesonen

....och då har jag annars platt mage och är smal av mig av naturen.......

Svar på tråden Fosterrörelser v.13 ?