• Verkligen

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag ska börja med den här dieten nästa vecka. Tycker att den låter riktigt bra.

Det jag undrar är under attackperioden när man ska äta proteiner är om man får äta sås? Gjord på t.ex lättmjölk? Och tror ni man klarar sig på enbart kyckling i 10 dagar? Jag äter inte nötkött och såg att man ska undvika fläskkött. Äter inte heller nåt från havet.

Jag ska förövrigt gå ner 22 kilo, kanske att 20 duger.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Verkligen
    EmilieG skrev 2011-01-05 14:26:12 följande:
    Lättmjök och minimjölk får man ju dricka, det är ju inte allt för mycket fett i det
    så det använder jag mig av i kaffe och omelett och så i alla fall.
    Så självklart kan du även göra sås på det, det beror väl på vad du väljer att ha i såsen sen.
    Kryddor är ju tillåtet men man ska vara lite försiktig med saltet.
    Annars kan man också göra kalla såser på kvarg eller kesella.

Angående kyckling, det är nog det jag tycker är godast också så det blev/blir det mycket utav.
    Man får tänka på att det bara är 10 dagar och hålla ut om man tycker det är jobbigt och enformigt
    och sen får man ju äntligen lägga till grönsaker.
    Sen får man ju försöka hitta på olika varianter av kyckling att tillaga, olika kryddor, olika metoder.
    Då tror jag garanterat att du klarar det.

Äter du inte nötkött alls?
    Jag är inte särskillt  förtjust i nötkött, men nötfärss med låg fetthalt kan man
    ju göra till köttbullar, pannbiffar och hamburgare. Det kör jag endel med också.

Sen får man ju äta lite kalkon och skinka också om du gillar det.
    Och mini keso och ägg till om det är enformigt med endast kycklng. Men det visste du säkert redan :) 

Lycka till :)
    Oki, då kan göra sås iaf. Tänkte på när jag lagar mat till dottern och sambon, då kan jag bara exkludera pastan eller vad dom nu har till.
    Äter helst inte nötkött, är inte så förtjust i kött alls men kan äta fläskfilé men det fick jag ju inte..
    Äter inte kesella/keso heller. Men jag ska försöka äta lite keso men det kommer bli tufft, har så svårt för konsistensen och så smakar det illa.. Haha, jag är så jäkla kräsen att det blir jobbigt.
    Äter inte heller ägg men kommer köra på 2 ägg/dag ändå. Jag måste ner i vikt så då får man bita i det sura äpplet. Och det är ju bara 10 dagar, sen får man ju äta grönsaker. Hur är det med frukt? Är det big no no?

Kalkon ska jag nog köpa hem, det är väldigt gott.
    ´
    Tack, det ska bli väldigt spännande det här. Jag känner hopp om att gå ner i vikt med den här metoden...
  • Verkligen
    Beatrissan skrev 2011-01-05 22:34:20 följande:
    Dieten går ju ut på att man bara ska äta protein istort sett... Om man inte gillar så mycket "kött" är ju egentligen det här fel diet..

Ingen frukt under hela tiden (alla faser), bara vissa grönsaker efter fas 1 äär över.
    Egentligen ska man inte äta fläskkött och lamm, men gillar man bara fläskkött så kan man köra på det, det funkar lika bra.. Men du kanske skulle testa LCHF dieten, den är oxå väldigt effektiv, men man kan äta mer "normalt" googla eller sök här på fl...

Bara tips för att lyckas! 
    Jag har testat LCHF men det var inget för mig.  Jag äter ju ändå nästan bara kyckling och har alltid gjort. Men efter attackperioden kan jag ju äta fläskkött kanske en-två ggr i veckan och kalkon ibland. Jag tycker den här dieten verkar väldigt bra för den kräver lite disciplin och det behöver jag. När jag ätit LCHF och GI så har jag hela tiden flytit in på gamla dåliga vanor för jag har svårt att begränsa mig. Det är lättare för mig att helt utesluta vissa livsmedel. Så jag kommer köra på Dukan.
  • Verkligen
    EmilieG skrev 2011-01-06 01:32:37 följande:
    Fläskkött tror jag tyvärr inte man ska äta alls i denna diet, även efter första attack fasen.
    Men jag har faktiskt gjort det några gånger. Och som BeaD säger...
    om det bara är det du tycker är gott så tror jag inte det skadar om du äter det någon gång ibland.
    Det är ju ändå en stor förändring man gör för kroppen så jag tror inte dieten "inte fungerar"
    bara för man äter fläskkött någon gång.

Men tror dock i det stora hela att det kommer bli jobbigt för dig att bara äta kyckling
    och kalkon och fläskkött om du heller inte äter ägg eller keso eller så till.
    I alla fall för min del så underlättar ägg mycket eftersom man kan göra så mycker olika med det.
    Men du säger ju att du ska försöka ändå, och du kanske tycker det går bra ändå, vem vet?! :)
    Men även efter den här första attackfasen så ska du ju fortsätta äta endast protein varannan dag
    och varannan dag lägga till grönsaker tills du nått din målvikt.
    Så det är ju inte bara i 10 dagar.

Frukt är inte förän i fas 3, (vad den nu heter), och då tror jag man får äta en frukt i veckan
    eller en frukt om dagen. Har inte riktigt läst på all fakta där än eftersom jag inte kommit dit.
    Den längsta fasen är ju just fas 2 eftersom man ska hålla på med den tills man nått sin målvikt.
    Jag ska forsätta tills mitten av mars.
    Fast det känns inte som ett problem eftersom jag äter kyckling ungefär 4 dagar i veckan och så har gjort sen jag var liten.. Jag kan ju äta fläskfilé nån gång i månaden så blir jag nöjd..
    Ägg kan jag äta men det är inte gott.  Jag måste lära mig att sluta vara så kräsen helt enkelt. Men det blir mycket mycket lättare när man får addera grönsaker i dieten. Då kan man ju variera väldigt mycket.
    Jag tänkte att jag ska köra på tills i Juni ungefär. Alltså med andra fasen. Och om det går bra rent viktmässigt. Hjälper inte den här dieten så får jag göra nåt mer drastiskt.
    Jag försökte gå ner i vikt i 8 månader förra året genom att äta korrekt och jag gick ca 25 000 steg varje dag men jag gick bara ner 8 kilo första 2 månaderna. Sen tog det stopp. Läkare och dietister kunde inte hjälpa för dom sa att jag gjorde alla rätt och att en del människor inte kan gå ner i vikt typ. Men jag gick upp nästan 30 kilo för 6 år sen ungefär och så vill man ju inte ha det.
    Men som sagt, jag tror på den här dieten. Det svåra blir att sluta äta godis och sötsaker men det ska nog gå om jag är stenhård från början och lär mig vad jag får äta och inte äta inom den här dieten.
    Ska åka och storhandla i helgen, massa kyckling, kalkon, yoghurt osv.. Vetekli ska jag också testa att ha i yoghurten.
  • Verkligen

Jag fyllde i den där kalkylen på hemsidan och där satte jag 60 kg som målvikt men Dukansidan förslog 63,8. Att det skulle vara en bra vikt för mig och att jag med metoden borde kunna gå ner tills i Juni. tänk om man skulle lyckas. Att få vara smal för första sommaren på länge. Att kunna gå ut i sommarkläder och att kunna få bada utan att skämmas. Nu vart jag ännu mer motiverad.
    Attackfasen skulle vara 7 dagar för min del och det känns bra.
    Det svåra blir som sagt att bli av med sockerberoendet. Men så himla mycket sitter i vanorna också. Jag måste tänka om när det kommer till godis osv.

Har börjat lite smått nu med att sluta med läsk och godiset denna veckan. Åt 1,5 stekt ägg till frukost och en stor kopp te utab vare sig socker eller mjölk. Druckit 3 stora glas vatten. Den här veckan ska jag försöka låta bli sockret men äta normal mat och framför allt äta regelbundet. Och på Måndag börjar attackfasen. Folk får nog se upp för när jag är hungrig/sugen på socker och inte får det så är jag som en pmskossa. Stackars min sambo..

Det jag oroar mig mest för är huvudvärk. Jag har migrän flera gånger i månaden och en hel del problem med spänningshuvudvärk. Hoppas det inte blir värre.

• Verkligen

Har ni några bra tips på mellanmål om man blir hungrig mellan måltiderna eller bara helt akutsugen?

Vet ni. Jag bestämde mig för att börja idag ändå eftersom jag ändå startade dagen så bra. Varför skjuta upp det egentligen. Så nu har jag tagit fram kyckling till kvällen. När sambon slutar jobba ska jag åka och handla sånt jag behöver för att klara mig den här veckan. Kommer nog längta tills andra fasen men en vecka går ju relativt fort.

• Verkligen
    Callina skrev 2011-01-06 13:39:30 följande:
    Säkert lättare i längden att börja idag, annars kanske du får dras med sockerabstinens 1 vecka och sedan kohydratsabstinens en vecka till, lika bra att ta det på en gång :)

Andra mellanmål kan vara lättkeso som man blandar i kanel eller kardemumma i., Rullade kalkonskivor med lättkeso i, jag har faktiskt även ätit lättkeso med lite funlightsaft i, har läst olika om det är ok eller inte men jag är i alla fall på dag 4 och har hamnt i ketos så det måste ju funka så länge man inte tar för mycket. Och då borde man kunna äta lättkesella (finns ju även annan kvarg med bara 0,1 % fett) med lite lightsaft i. Jag gillar inte lightprodukter i vanliga fall och undviker dom men har tagit lite i attackfasen bara.
    Har svårt för keso men jag ska baske mig lära mig att äta det.. Och med lite kanel i kanske det smakar bättre. Och det med kalkonskivorna lät bra!

Ja, det är lika bra att köra igång. Varför äta dåligt en vecka till liksom. Blir lätt att man skjuter upp det ytterligare men nu ska jag baski mig klara mig ner till min målvikt.
    Får ett ordentligt test idag då en kompis med barn kommer och fikar. Jag får dricka te helt enkelt. Genomlider jag det så klarar jag vad som helst känns det som..=)

Nåt som kommer bli svårt är läsken. Sambon är beroende av pepsi så det blir ju att jag dricker mycket sånt. Men nu får han faktiskt ta och sluta med den för att stötta mig, han kan ju dricka det när han är hemifrån.

Dom där plättarna som nämndes ska jag testa att göra!
  • Verkligen

Såg nu att jag ska köra andra fasen i nästan 6 månader.. Men det ska jag fixa!
    Tänk i sommar när man kan grilla massa kött/kyckling och grönsaker. Då blir det smarrigare..=)

• Verkligen
    Callina skrev 2011-01-06 17:43:34 följande:
    Eller om ni gillar curry så massa curryn i lättkesellan, har inte provat själv men det borde ju bli gott.

Jag har en lista som jag hittade i en annan tråd om dukan dieten, den är lång så vill inte lägga den in ett inlägg men jag kan inboxa den till den som vill.
    Jag vill gärna ha..=)
  • Verkligen

Det kändes lite udda att äta enbart en kycklingfilé och lite sås till middag men det gick ner och jag blev hyfsat mätt. Gjorde lite vitlökssås på lättcreme fraiche..
    Första dagen nästan över.
    Min första sockerfria dag på många veckor!

Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?